Dostavba dálnice D8 ušetří ročně 677 milionů korun, tvrdí studie
Rubrika: 2010
Každý rok bez dostavěné dálnice D8 stojí celou českou ekonomiku 677 milionů korun a tři lidské životy. Vyplývá to ze studie, kterou si nechalo u Stavební fakulty ČVUT zpracovat Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD ČR), informovala mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková. Necelou polovinu částky tvoří čas, který lidé tráví v kolonách na nevyhovujících silnicích, o zbytek se dělí vysoké provozní náklady a dopravní nehody. Ekologická organizace Děti země studii částečně zpochybnila.
Podle Hanáčkové pracovala studie jen s kvantifikovatelnými veličinami a nezahrnovala externality, jako jsou emise zplodin či hluku. "Tuto celospolečenskou ztrátu lze rozdělit do tří oblastí. Na časovou úsporu uživatelů dálnice připadá 287 milionů korun, na úsporu provozních nákladů 241 milionů a úsporu ze snížené nehodovosti 149 milionů korun," uvedla Hanáčková.
Do nákladů nejsou zahrnuty ani ztráty na životech a zranění způsobené nehodami. Tady by podle studie zabránila dálnice třem úmrtím a 30 zraněním. Jen na silnici mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi za prvních šest měsíců letošního roku zahynulo sedm lidí.
Studii si zadalo v květnu ŘSD ČR a použilo jí při opětovné žádosti o stavební povolení, která zrušil v červnu soud. Některé závěry studie prosákly na veřejnost už v červenci, ale kraj ji oficiálně obdržel až nyní.
Poslední šestnáctikilometrový úsek dálnice má propojit podkrušnohorskou aglomeraci a severní polovinu Německa s Prahou; původně měl stát 11,7 miliardy korun. Na "společenských nákladech" by se tedy stavba zaplatila za zhruba 17 let, v posledním roce se ale povážlivě zadrhla. Nabrala zpoždění, ekologické organizaci Děti Země se podařilo několikrát napadnout legitimnost jejího stavebního řízení a nakonec se začalo pochybovat, že ji stát vůbec dostaví.
Děti Země vinu za většinu zpoždění dálnice odmítají, samotné závěry studie ale zpochybňují jen zčásti. "Jde o typickou argumentaci betonové lobby, která obhajuje výstavbu masivní dálniční sítě. Nehodovost by přitom vyřešila i jiná a mnohem levnější opatření," řekl ČTK zakladatel Dětí Země Miroslav Patrik a dodal, že každá studie beztak musí vyznít pro jejího objednavatele. Efektivnější by podle Patrika byla dostavba silnice R7 mezi Prahou a Chomutovem.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.