KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Dopravní terminál Uherský Brod – II. etapa

Dopravní terminál Uherský Brod – II. etapa

Publikováno: 27.10.2016
Rubrika: Zajímavosti

Po necelých dvou letech od zahájení stavby byl dne 1. 4. 2016 v Uherském Brodě slavnostně otevřen nový dopravní terminál, který realizovala společnost HOCHTIEF CZ a. s. Na jednom místě vzniklo sdružené nástupiště pro vlaky i autobusy a samostatné nástupiště pro autobusy, dále parkovací místa pro obyvatele i návštěvníky města a také prostor pro trochu odpočinku a relaxace. Vytvořením odbočovacího pruhu k dopravnímu terminálu, světelné křižovatky a oddělením pojízdných tras od pěších došlo ke zlepšení organizace dopravy a bezpečnosti cestujících. Projekt důsledně dbal na požadavky pro pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace. Stavba dopravního terminálu zajistila kompletní integraci autobusové, železniční, městské hromadné, osobní automobilové a pěší dopravy v Uherském Brodě do jednoho dopravního uzlu.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE STAVBY

Dvanáct nových zastřešených autobusových stání bezprostředně navazuje na 150 m dlouhý železniční perón. Na nově realizovaném parkovišti západ vzniklo 83 parkovacích míst v režimu Park+Ride pro cestující veřejnou hromadnou dopravou. Dalších 35 míst v režimu Kiss+ Ride, určených pro krátkodobé zastavení k přestupu na hromadnou dopravu, je pak k dispozici na východní straně poblíž nádražní budovy. K lepší informovanosti cestujících o příjezdech a odjezdech spojů vlaků i autobusů slouží nový informační systém s dostatečným množstvím světelných tabulí umístěných na nástupištích a také ve výpravní budově Českých drah.

V prostoru před nádražní budovou vzniklo veřejné prostranství se zelení a dominantní fontánou s uměleckým dílem a pylonem s hodinami. Přibylo zde 41 nových laviček, stání pro 60 jízdních kol a vysazeno bylo 24 stromů.

Celý projekt je velmi rozsáhlý a pro město významný, což dokládají následující technické údaje:

  • rozloha upravované plochy autobusových nástupišť 2 432 m2
  • plocha chodníků 3 885 m2
  • plocha vozovek 5 118 m2
  • plocha sadových úprav 1 980 m2

Aby byl umožněn vznik tohoto prostoru, musely být provedeny demolice starých nevyužívaných skladových objektů a železniční rampy, odstranění původních zpevněných ploch, provedeny přeložky inženýrských sítí, vybudovány nové inženýrské sítě (dešťová kanalizace s odlučovači ropných látek, silnoproudé a slaboproudé rozvody, datové propoje), a také rekonstrukce stávající komunikace Pod Valy s výstavbou nové světelné křižovatky.

Dotace na realizaci projektu Dopravní terminál Uherský Brod – II. etapa byla poskytnuta v rámci Programu švýcarsko-české spolupráce na snížení hospodářských a sociálních rozdílů v rámci rozšířené Evropské unie. Projekt byl podpořen v rámci druhé tématické oblasti Životní prostředí a infrastruktura, přičemž podmínkou bylo splnění všech požadovaných kritérií pro cíl 3 – zlepšení managementu, bezpečnosti a spolehlivosti komunálních a regionálních systémů veřejné dopravy zaměřený na budování infrastruktury pro veřejnou dopravu, úpravu přednádražních prostor a propojení městské a příměstské veřejné dopravy.

TECHNICKÉ PARAMETRY

Novému nástupišti musela ustoupit i stará nevyužívaná železniční rampa se skladovými prostory. Při její demolici se bylo nutno vypořádat také s nebezpečnými odpady v podobě azbestové střešní krytiny a také s hlubinným založením objektu na betonových pilířích. Některé z nich přímo zasahovaly do projektovaných vrtaných pilot, a proto byly odstraněny. Z důvodu umístění stavby v centru města byly všechny práce prováděny s minimalizací prašnosti a hlučnosti tak, aby obyvatele města a cestující vliv stavby pociťovali co nejméně.

Vzhledem k požadavku na zachování možnosti nakládky a vykládky vagonů v železniční stanici v Uherském Brodě byla vybudována nová železniční rampa o rozměrech 30 × 11,5 m, která umožňuje přímou překládku zboží z nákladních automobilů na vagóny a opačně. Z toho důvodu byla také upravena železniční vlečka.

Dominantou celé stavby je zastřešení nástupiště, představující dvě samostatné konstrukce zastřešující nástupiště autobusového nádraží. Zastřešení A má rozměry zastřešené plochy 103,7 × 7,4 m a překrývá šest nástupištních míst autobusového nádraží a zároveň nástupištní peron vlakového nádraží. Konstrukce tohoto zastřešení má symetrické vyložení střešních rovin. Zastřešení B má rozměry zastřešené plochy 103,7 × 5,4 m s asymetrickým vyložením střešních rovin a překrývá šest nástupištních míst autobusového nádraží na ostrovním nástupišti. Střešní plášť je tvořen kalenými lepenými skly, která jsou na horní střeše umístěna nad nosnou ocelovou konstrukcí, na spodní střeše jsou podvěšena pod nosnou ocelovou konstrukcí. Tato kombinace ve spojení s tím, že skla na horní střeše jsou čirá a z 1/3 probarvená (vždy u sloupu jedno sklo zelené a jedno žluté) a na spodní střeše jsou skla opatřená šedým sítotiskem, tvoří významný architektonický prvek konstrukce. Celá konstrukce byla založena na velkoprůměrových železobetonových pilotách. Na zhlaví pilot jsou nadbetonovány železobetonové vyrovnávací kruhové hlavice o průměru 1 300 mm, na které jsou kotveny nosné ocelové sloupy. Svislá nosná konstrukce je tvořena dvanácti sloupy z trubkových profilů TRHR 300/300/20 mm v modulových osách A/1-12, B/1-12 s modulovou vzdáleností 8880 mm. Osy A a B jsou od sebe vzdáleny 11 250 mm. Dutinou sloupů jsou vedeny dešťové svody a kabeláž osvětlení a informačního systému.

Dalším významným prvkem stavby je přednádražní prostor s novou fontánou, pylonem s hodinami a městským mobiliářem. Obvod kruhové nádrže s vnějším obvodem 5,6 m je tvořen 18 žulovými bloky o výšce 420 mm a hloubce 500 mm, horní plocha je spádována směrem ke středu, hrany jsou zaobleny s poloměrem r = 20 mm. Dno nádrže je tvořeno dlažbou z 36 žulových desek ve tvaru kruhových výsečí. Dno nádrže je spádováno betonovou spádovou vrstvou směrem do středu. Vně vlastní nádrže je přidružena pochůzí plocha dlážděná žulovými deskami. Plocha je spádována 2% směrem od středu nádrže, spád je řešen v rámci základové desky. Vzhledem ke spádování okolní zpevněné plochy vystupuje tato pochozí plocha nad úroveň okolní dlažby (0 – 230 mm). Lemování pochozí plochy je řešeno žulovými obrubami o třech různých výškách, čímž je dosaženo kompenzace spádu dlážděných ploch. Plocha přednádražního prostoru je provedena z žulové mozaiky, kladené jako řádková dlažba. Umělecké dílo je v nádrži fontány umístěno excentricky až k okraji fontány a spolu s třemi typy tryskající vody doplňuje klidnou atmosféru nového veřejného prostoru.

ZÁVĚR

Stavba byla i přes mnohé komplikace, způsobené nepřerušeným provozem veřejné dopravy, se zachováním funkčnosti sousedních nemovitostí a nutnou koordinací s jinými projekty realizovanými ve stejném čase na stejném místě, dokončena ve stanoveném termínu.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Název stavby: Dopravní terminál Uherský Brod – II. etapa
  • Investor stavby: Město Uherský Brod
  • Projektant: S-projekt plus, a. s.
  • Zhotovitel: HOCHTIEF CZ a. s.
  • Doba výstavby: 06/2014 – 12/2015

LITERATURA:
[1] Dokumentace PDPS z 04/2012, vypracovaná firmou S-projekt plus, a. s.

Uherský Brod Transport Terminal – II Phase
Less than two years after the construction initiation a new transport terminal, that had been constructed by HOCHTIEF CZ a. s., was officially opened in Uherský Brod on April 1, 2016. A combined platform for trains as well as buses and a separate bus platform were created in one place, together with parking spaces for both citizens and visitors of the city, including a relaxation area. Creating a turning lane leading to the transport terminal, an intersection with light signalling and separating traffic from pedestrian routes contributed to improving the organization of transport and passenger safety. The project consistently heeded the requirements for the movement of persons with reduced mobility and orientation. The construction of the terminal completely integrated the bus, train, public, passenger car and pedestrian transport in Uherský Brod into a single transport hub.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Pohled na zastřešení autobusového nástupištěPřednádražní prostor s pylonem s hodinami a fontánouDetail ocelové konstrukce zastřešení nástupištěDetail fontány s osazeným uměleckým dílemKonstrukce zastřešení nástupiště

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (144x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (110x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (97x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice