KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Dopravní informační systémy – proměnné dopravní značky a zařízení pro provozní informace

Dopravní informační systémy – proměnné dopravní značky a zařízení pro provozní informace

Publikováno: 13.8.2010
Rubrika: Zajímavosti

Proměnná dopravní značka (PDZ) to není jen hromada plechů, drátů, šroubů, elektronických dílů, ale také inteligentní řídící software, který skupina ELTODO tvoří vlastními silami. Díky němu se na značce rozsvítí správný symbol ve správnou dobu a na správném místě. Tak jako duše člověka předurčuje jeho chování, tak i “duše značek“ je předurčena jejich  systémovým softwarem a jeho konfigurací. Tvorbou softwarového vybavení pro proměnné dopravní značky se zabývají systémoví inženýři z technické divize společnosti ELTODO dopravní systémy s. r. o.

LED POPRVÉ NA SITINĚ
Počátek vývoje proměnných dopravních značek na bázi LED se datuje do roku 2005 v souvislosti s výstavbou tunelu Sitina v Bratislavě. Jako první přišla na řadu řetízková technologie řízení LED. Ta je založena na spínání zdrojů konstantního proudu do sériově zapojených LED (tzv. řetízků) a nahradila tehdy běžně používané proměnné dopravní značky se světelnými zdroji na bázi halogenových žárovek a rozvodem světla z těchto žárovek do čelní matrice prostřednictvím skleněných vláken (tzv. fázorové značky). Nová technologie umožnila realizovat značky s více symboly, zdokonalit dohlídání zobrazení symbolů a výrazně zvýšit provozní spolehlivost. “Duše těchto značek“ se navenek projevuje nejen prostřednictvím zobrazených symbolů, ale je schopna současně poskytovat diagnostické informace o svém stavu. Jednotlivé řetízky LED pro jednotlivé symboly jsou na čelní matrici vzájemně proloženy tak, aby při poruše byla chyba co nejméně viditelná.

Požadavek na maticový zobrazovací systém pro dodatkové tabulky proměnných dopravních značek vznikl pro tunel Sitina v roce 2005. Později, v roce 2008 byl zahájen vývoj modulárního systému pro jednobarevné a dvoubarevné zařízení pro provozní informace (ZPI)/proměnné dopravní značky (PDZ) a konečně v roce 2009 začal vývoj plně barevného RGB systému. Výsledkem vývoje maticového zobrazení je modulární systém tvořený DPS (deska plošných spojů) zobrazovačů osazených LED, drivery zobrazovačů a jednotkou centrálního procesoru. Centrální procesorová jednotka distribuuje grafickou informaci pro zobrazení do driverů jednotlivých zobrazovacích modulů, které tyto informace autonomně zobrazují a současně provádějí diagnostiku zobrazovacích prvků LED. Požadované jednobarevné, dvoubarevné či plně barevné RGB, PDZ nebo ZPI lze jako stavebnici základních komponent složit tak, aby byl počet použitých zobrazovačů a příslušných driverů minimalizován.

KONTROLA ZOBRAZOVÁNÍ I TEPLOTY
U maticových zobrazovacích systémů je “duše značek“ plně konfigurovatelná. Umožňují zobrazit volnou bitmapu (texty nebo piktogramy), které si zákazník žádá. Systémový software zajišťuje kontrolu úspěšnosti zobrazení požadovaných informací – logika řízení vždy zabezpečí, že se zobrazí správná data, v opačném případě při překročení limitního počtu vadných LED dojde k vypnutí zobrazení. Pro zabezpečení optimálních teplotních podmínek pro elektronické komponenty ve vnitřním prostoru značky provádí systémový software řízení topení a větrání na základě požadovaného nastavení. Systém může zobrazovat data ve dvou videopamětích s maximální frekvencí změny zobrazení dvakrát za vteřinu (např. problikávání symbolů v přímém a inverzním zobrazení).

TESTOVÁNÍ ZNAČEK
Po nahrání systémového softwaru a konfigurace se značka testuje (zahořuje) po dobu 24 hod. Při zahořování jsou cyklicky povelovány všechny symboly měnící se úrovní jasu. Vše se zkouší ve zrychleném režimu s cílem maximalizace počtu akčních změn zobrazení symbolů v průběhu zahořování. V průběhu zahořovacího testu je průběžně vyhodnocována diagnostika značky, případné závady jsou neprodleně odstraněny a test je opakován. Poté je značka určena k předání zákazníkovi.

VÝROBA A CERTIFIKACE
Umístění světelných dopravních značek na veřejné komunikace vyžaduje povolení Ministerstva dopravy ČR na základě platné certifikace výrobku. Certifikace dokládá splnění všech technických požadavků na výrobek daný příslušnou normou, v našem případě EN 12966-1. Certifikace na světelné značky s technologií LED má ELTODO s platností na dobu neurčitou. V současné době probíhá proces prestižní certifikace dle německého státního úřadu pro dopravu BASt, popřípadě certifikace TÜV.

DODÁVKY VÝROBKŮ PDZ A ZPI
Skupina ELTODO, kterou zastřešuje mateřská společnost ELTODO EG, a. s., má bohaté zkušenosti s budováním telematických systémů na rychlostních i jiných komunikacích a rozsáhlých systémů řízení dopravy ve městech. V uplynulém období byly tyto výrobky dodány např. v rámci výstavby Silničního okruhu kolem Prahy. Dále šlo o vybavení informačního systému na dálnicích D1, D2, D5 a rychlostních komunikacích R4, R6 a R7.

Transport information systems – variable road signs and facilities for operational information
The beginning of development of variable Led-based road signs dates back to 2005 with regard to the construction of the Sitina tunnel in Bratislava, Slovak Republic. Later in 2008 the development of modular system for monochrome and dichromatic equipment for operational information (EOI)/variable road signs (VRS) began, and finally in 2009 the development of a fully coloured RGB system started. The result of matrix display development is modular system made of PCB (circuit board) mounted LED displays, display drivers and central processing units. The ELTODO group has great experience with constructing telematic systems on expressways and other roads and extensive traffic management systems in cities. The company products have been supplied to e.g. construction of Road circle around Prague. Then it was the equipment of information system on highways D1, D2, D5 and expressways R4, R6 a R7.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Informační systém na dálnici D1Vícesymbolová značka LEDPlnomatricová PDZ umožňuje zobrazovat celé barevné spektrum (RGB).

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (112x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (75x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (72x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice