Dopravní experti podporují zavedení mýtného pro osobní vozy
Rubrika: 2010
Osobní automobily by měly platit za užívání dálnic podle ujetých kilometrů, a nikoliv podle časového období, jako je tomu nyní. Nový systém by byl spravedlivější a vynesl by státu až čtyřikrát více peněz. To je jeden ze závěrů nově ustavené neformální skupiny dopravních odborníků Dopravní Technologicko-Ekonomické Platformy (D-TEP).
"Občasní řidiči dnes doplácejí na ty, kteří jezdí po dálnicích často. Je nespravedlivé, když někdo jede jednou za čas po dálnici na nákup a platí za známku stejně jako ten, kdo jezdí po dálnici dvakrát denně," uvedl jeden z členů D-TEP Martin Hájek z Centra dopravního výzkumu (CDV).
Změna zpoplatnění by podle něj také vytvořila tlak na větší využívání autobusů a vlaků a na napojení živelně vznikajících satelitních předměstí na sítě veřejné dopravy.
Nejsložitější by bylo podle Hájka stanovení správných sazeb za kilometr tak, aby z dálnic nebyly vytlačeny nízkopříjmové skupiny obyvatelstva. Stát by podle D-TEP na mýtném pro osobní vozy mohl vydělat ročně až 12 miliard korun, tedy čtyřikrát více, než kolik nyní inkasuje za nalepovací dálniční známky.
Experti na dnešní tiskové konferenci rovněž podpořili zvýšení mýtných sazeb pro nákladní auta, podle nich "je prostor až pro zdvojnásobení současných sazeb", které u kamionů činí v průměru zhruba čtyři koruny za kilometr. "Tarify jsou dnes tak nízké, že vůbec neplní regulační funkci," uvedl Hájek. Jako příklad dal Rakousko, kde jsou tarify dvojnásobné.
Nízké mýtné na tuzemských dálnicích prý nenutí dopravce využívat například kombinovanou dopravu silnice-železnice. Navíc nízké jsou prý i pokuty za neplacení mýtného. Dvojnásobné mýtné by prý státu vyneslo ročně až deset miliard korun.
Mýtné rovněž hraje významnou úlohu v chystaném využití spolupráce státu a soukromých firem při financování výstavby dálnic (projekty PPP). Podle D-TEP by projekty PPP neměly být pouze odloženou platbou, tedy druhem úvěru, ale dodavatel by měl nést plnou zodpovědnost za postavení, udržování a provoz dálnice po dobu trvání smlouvu. Místo splátek ze státního rozpočtu by potom za své služby inkasoval vybrané mýtné.
D-TEP chce být otevřenou neformální skupinou, která bude zpracovávat studie k dopravním projektům, analyzovat návrhy státní správy v dopravě, rozviřovat veřejnou diskusi a spolupracovat s vládní koalicí a ministerstvem dopravy. Členy skupiny jsou například zástupci vysokých škol a výzkumných institucí.
"Odborníci hodlají také vyvracet nesmysly či účelové nepravdy, které v médiích často prezentují nejrůznější lobbistické a komerční skupiny," jmenoval Hájek jeden z důvodů pro vznik D-TEP.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.