Dokončení sítě dálnic se odsouvá na rok 2025
Rubrika: 2010
Ministerstvo dopravy počítá v takzvaném realistickém scénáři s dokončením základní sítě dálnic a rychlostních silnic v roce 2025. Je to o pět let později, než se dosud uvádělo. Na dnešní tiskové konferenci to uvedli zástupci MD. Státu mají pomoci investice soukromých firem (PPP projekty) a dluhopisy Státního fondu dopravní infrastruktury.
Původně plánovaný rok 2020 označilo ministerstvo za "finančně nijak nezajištěný předpoklad". Podle schváleného harmonogramu výstavby dopravní infrastruktury by bylo třeba na dostavbu dálnic do roku 2020 zhruba 500 miliard korun v dnešních cenách, k dispozici je však pouze necelých 100 miliard. Při započtení dvouprocentní inflace a rekonstrukce dálnice D1 jsou odhadované náklady realistického scénáře 575 miliard korun.
Ministr dopravy Gustav Slamečka připustil, že ani realistický scénář se nemusí dočkat naplnění. "Platí to, že i s použitím PPP a speciálních dluhopisů bude muset ministerstvo financí sáhnout hlouběji do kapsy," uvedl ministr. Kritické podle něj bude období od roku 2014, kdy výrazně klesnou příspěvky z evropských fondů a státu budou chybět desítky miliardy korun ročně.
"Pokud by se nic nestalo, tak výdaje klesnou v podstatě na úroveň postačující pouze na údržbu," uvedl Slamečka. Při současných investičních možnostech Ředitelství silnic a dálnic by podle výpočtu MD byly české dálnice hotovy v roce 2223, tedy o 200 let později, než nyní prezentuje ministerstvo jako realistický scénář.
Plánovaná základní síť dálnic má čítat 2150 kilometrů, hotovo je 1100 kilometrů. Realistický scénář předpokládá roční dotaci do systému dálnic a také železničních koridorů ve výši 100 až 125 miliard korun s vrcholem v letech 2015 a 2016 a následným poklesem pod 80 miliard Kč v roce 2025.
Rozpočet fondu dopravy je přitom na letošek sice rekordní ve výši zhruba 90 miliard korun, do pěti let však bude podle nyní platných plánů nižší než 50 miliard korun. Státní podíl činí zhruba 36 miliard korun, zbytek připadá na úvěry od Evropské investiční banky a evropské fondy. "Pokud vláda seriózně řekne, že ty peníze do toho nechce dávat, tak musí dodat, že dálnice budou nejdříve v roce 2050," uvedl Slamečka.
Státu mají pomoci projekty PPP a dluhopisy Státního fondu dopravní infrastruktury nebo jemu příbuzné organizace. PPP by se měly využít nejdříve na opravu dálnice D1 a dostavbu dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi. Výstavba D3 za pomoci projektu PPP by mohla začít do dvou let. Následovat by měla R35 z Mohelnice do Hradce Králové a R11 od Jaroměře na polské hranice (rok 2020).
Podobné problémy jako silnice má i železnice. Do roku 2020 je k dispozici 80 miliard korun, dalších 290 miliard podle MD chybí. Na železnici se má začít významně šetřit. MD chce hodnotit vytíženost především některých lokálních tratí a zvážit jejich zrušení. "Kdybychom na některé relace nasadili taxíky, tak nás to vyjde levněji než vlaky," řekl Slamečka.
Nepokryté finanční potřeby na výstavbu dálnic a železnic podle MD (v mld. Kč) - léta 2010 až 2020
Dálnice, rychlostní silnice, I/11 | Železniční koridory | |
Disponibilní zdroje | 96,69 | 80,78 |
Potřebné peníze | 499,45 | 370,41 |
Chybí | 409,76 | 289,62 |
Zdroj: ministerstvo dopravy
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.