KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Divize 5 zahájila ražby v Helsinkách

Divize 5 zahájila ražby v Helsinkách

Publikováno: 8.11.2010
Rubrika: 2010, Tunely

V září 2010 zahájila divize 5 ražby přístupových tunelů v Helsinkách, které umožní prodloužení metropolitní linky finské podzemní dráhy trasy Länsimetro z dosavadní konečné stanice Ruoholahti na západ do  stanice Matinkylä. Nová trasa tak spojí sousední města Helsinky a E spoo (mapa). Podzemní stavba, kterou Metrostav realizuje ve sdružení s místní společností Destia Oy, by měla skončit přesně za rok, v září 2011.

Celý, téměř čtrnáctikilometrový úsek linky se sedmi novými stanicemi by měl být uveden do provozu koncem roku 2015. „Prvně musíme vyrazit 283 m dlouhý tunel Myllykallio, poté 357 m dlouhý tunel Koivusaari a nakonec 405 m dlouhý tunel Lauttasaari,“ popisuje Ing. Jan Skuhra, přípravář divize 5, který pracuje v týmu vedoucího projektu Ing. Václava Pavlovského. „Mají běžný profil kolem 40 m² a jejich úpadní ražbu očekáváme pod hladinou spodní vody v tvrdých žulách a rulách. Pracujeme na ostrově Lauttasaari v blízkosti moře a uprostřed živého centra ostrova, při ražbách proto musíme dodržovat velice přísná opatření na ochranu životního prostředí.“

Ražby metodou Drill&Blast provází systematická injektáž předpolí tunelu na bázi cementu. Pracovníci divize 5, kteří se v Helsinkách střídají ve dvou směnách a v pracovním turnusu po šesti týdnech, budou mít kromě vrtacích a trhacích prací v podzemí na starost i všechny injektáže, stabilizaci výrubu svorníkovou výstrojí a výstavbu definitivního ostění ze stříkaných betonů s rozptýlenou výztuží. Do tunelů musí zajistit také přísun elektrické energie, dobré odvětrání pracovišť, rozvody pro technologickou vodu a čerpání důlních vod.

Zaměstnanci společnosti Destia Oy budou zodpovídat za zařízení stavenišť, hloubené úseky, odtěžení rubaniny a z povrchu prováděné trhací práce a injektáže.

Tunely s proměnlivým profilem od 33 do 58 m² umožní přístup pro vybudování dvou jednolodních stanic budoucí podzemní dráhy a vlastních traťových tunelů.

Práce zatím začaly na tunelu Myllykallio, který vstupuje pod zem zářezem vedle administrativní budovy se sídlem stavby. Na západní části ostrova, v těsné blízkosti přístaviště, podejde tunel Koivusaari plavební kanál a čtyřproudou rychlostní silnici spojující Helsinky s městem Espoo. Trasa tunelu Lauttasaari je zase zasazena do centra ostrova, kde bude přímo podcházet rezidenční budovy v blízkosti nemocnice, a při jeho provádění budou muset raziči dodržet velmi přísná seizmická a hluková omezení, aby svou prací nerušili místní obyvatele.

„Za první týden prací jsme zatím metodou Drill&Blast vyrazili kolem 12 m délky v plném profilu na prvním tunelu Myllykallio. Ražbě vždy předchází systémová cementová injektáž ochranného deštníku v délce 25 m, který je odvrtaný do předpolí tunelu kolem celého jeho profilu. Překryv jednotlivých sad vrtů předepsal projekt na pět metrů. Pro práce využíváme třílafetový vrtací vůz Sandvik DT1130 (foto), injektážní jednotky Unigrout, stříkací manipulátor Meyco Potenza a teleskopický manipulátor CAT TH414,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč postup stavby a mechanismy, které při ní divize 5 používá.

„Věřím, že svou práci v Helsinkách odvedeme tak dobře, že nám investor svěří nejen pokračování ražby přístupových tunelů, na které máme opce, ale že se budeme moci podílet i na vlastní stavbě stanic a traťových tunelů Länsimetro, o kterou se ucházíme,“ zakončil první příspěvek z finské stavby vedoucí projektu Ing. Pavlovský.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Asfaltové vozovky v tunelechAsfaltové vozovky v tunelech (73x)
V současné době je v ČR legislativně umožněno používat do silničních tunelů delších než 1 km pouze vozovky s cementobeto...
Železničný tunel Turecký vrchŽelezničný tunel Turecký vrch (48x)
Stavba ŽSR Modernizácia železničnej trate Nové Mesto nad Váhom – Púchov, žkm 100,500–159,100 pre traťovú rýchlosť do 160...

NEJlépe hodnocené související články

Ejpovické tunely – průběh výstavbyEjpovické tunely – průběh výstavby (5 b.)
V závěru loňského roku byly do provozu uvedeny oba ejpovické tunely. Jako první byl dne 15. listopadu 2018 zprovozněn ji...
Tunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – IvachnováTunel Čebrať v rámci budované dálnice D1 na Slovensku v úseku Hubová – Ivachnová (5 b.)
Společnost OHL ŽS, a. s. realizuje jako vedoucí účastník sdružení se společností VÁHOSTAV-SK, a. s. téměř 15 km dálnice ...
Kolektor Hlávkův mostKolektor Hlávkův most (5 b.)
Kolektory mají v Praze bohatou tradici. Jejich výstavba byla zahájena v roce 1969 a k zásadnímu rozvoji došlo v devadesá...

NEJdiskutovanější související články

Votický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavbyVotický železniční tunel – technické řešení a zkušenosti z výstavby (6x)
Hloubený dvoukolejný tunel Votický má v rámci České republiky hned několik prvenství. S délkou 590 m je nejdelším hloube...
Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice