Divize 5 zahájila ražby v Helsinkách
V září 2010 zahájila divize 5 ražby přístupových tunelů v Helsinkách, které umožní prodloužení metropolitní linky finské podzemní dráhy trasy Länsimetro z dosavadní konečné stanice Ruoholahti na západ do stanice Matinkylä. Nová trasa tak spojí sousední města Helsinky a E spoo (mapa). Podzemní stavba, kterou Metrostav realizuje ve sdružení s místní společností Destia Oy, by měla skončit přesně za rok, v září 2011.
Celý, téměř čtrnáctikilometrový úsek linky se sedmi novými stanicemi by měl být uveden do provozu koncem roku 2015. „Prvně musíme vyrazit 283 m dlouhý tunel Myllykallio, poté 357 m dlouhý tunel Koivusaari a nakonec 405 m dlouhý tunel Lauttasaari,“ popisuje Ing. Jan Skuhra, přípravář divize 5, který pracuje v týmu vedoucího projektu Ing. Václava Pavlovského. „Mají běžný profil kolem 40 m² a jejich úpadní ražbu očekáváme pod hladinou spodní vody v tvrdých žulách a rulách. Pracujeme na ostrově Lauttasaari v blízkosti moře a uprostřed živého centra ostrova, při ražbách proto musíme dodržovat velice přísná opatření na ochranu životního prostředí.“
Ražby metodou Drill&Blast provází systematická injektáž předpolí tunelu na bázi cementu. Pracovníci divize 5, kteří se v Helsinkách střídají ve dvou směnách a v pracovním turnusu po šesti týdnech, budou mít kromě vrtacích a trhacích prací v podzemí na starost i všechny injektáže, stabilizaci výrubu svorníkovou výstrojí a výstavbu definitivního ostění ze stříkaných betonů s rozptýlenou výztuží. Do tunelů musí zajistit také přísun elektrické energie, dobré odvětrání pracovišť, rozvody pro technologickou vodu a čerpání důlních vod.
Zaměstnanci společnosti Destia Oy budou zodpovídat za zařízení stavenišť, hloubené úseky, odtěžení rubaniny a z povrchu prováděné trhací práce a injektáže.
Tunely s proměnlivým profilem od 33 do 58 m² umožní přístup pro vybudování dvou jednolodních stanic budoucí podzemní dráhy a vlastních traťových tunelů.
Práce zatím začaly na tunelu Myllykallio, který vstupuje pod zem zářezem vedle administrativní budovy se sídlem stavby. Na západní části ostrova, v těsné blízkosti přístaviště, podejde tunel Koivusaari plavební kanál a čtyřproudou rychlostní silnici spojující Helsinky s městem Espoo. Trasa tunelu Lauttasaari je zase zasazena do centra ostrova, kde bude přímo podcházet rezidenční budovy v blízkosti nemocnice, a při jeho provádění budou muset raziči dodržet velmi přísná seizmická a hluková omezení, aby svou prací nerušili místní obyvatele.
„Za první týden prací jsme zatím metodou Drill&Blast vyrazili kolem 12 m délky v plném profilu na prvním tunelu Myllykallio. Ražbě vždy předchází systémová cementová injektáž ochranného deštníku v délce 25 m, který je odvrtaný do předpolí tunelu kolem celého jeho profilu. Překryv jednotlivých sad vrtů předepsal projekt na pět metrů. Pro práce využíváme třílafetový vrtací vůz Sandvik DT1130 (foto), injektážní jednotky Unigrout, stříkací manipulátor Meyco Potenza a teleskopický manipulátor CAT TH414,“ vysvětlil hlavní stavbyvedoucí Ing. Ivan Piršč postup stavby a mechanismy, které při ní divize 5 používá.
„Věřím, že svou práci v Helsinkách odvedeme tak dobře, že nám investor svěří nejen pokračování ražby přístupových tunelů, na které máme opce, ale že se budeme moci podílet i na vlastní stavbě stanic a traťových tunelů Länsimetro, o kterou se ucházíme,“ zakončil první příspěvek z finské stavby vedoucí projektu Ing. Pavlovský.