Dempry TEREX TRUCK na obchvatu Lechovic
Rubrika: Zajímavosti
Obchvat Lechovic na silnici I/53 je jednou z klíčových staveb, která má ulevit obyvatelům této jihomoravské obce. Stavbu za více jak čtvrt miliardy korun realizuje společnost Imos Brno, jež musela v krátké době přemístit přes 40 tisíc m3 zeminy. To se podařilo i díky nasazení moderních demprů od firmy Austrobaumaschinen, která Imosu zapůjčila i nový dempr desáté generace (TA 300, GEN 10).
„Původně jsme plánovali nasazení nákladních vozidel 8×8, ale z důvodu změny technického řešení navazujících objektů a tím vzniklých problémů se zkrácením termínu pro výstavbu násypů jsme museli vymyslet jinou technologii realizace,“ uvedl pro Silnice železnice Lukáš Pokorný, vedoucí střediska TOV.
Ukázalo se, že jedinou rozumnou volbou je využití demprů, které zatím nejsou ve strojovém parku Imosu. Dvacítka strojů je zaměřena spíše na vodohospodářské stavby. „Oslovili jsme různé firmy na možnost zapůjčení demprů ve variantě s užitečným zatížením cca 30 až 40 tun. Nakonec jsme využili nabídky od firmy Austrobaumaschinen, která dokázala dodat dempry v našem požadovaném termínu. Dokonce nám slíbili, že jeden dempr bude jejich novinka „GEN10“, který bude dovezený přímo ze Skotska,“ dodal Pokorný. Imos otestoval GEN 10 vůbec jako první firma v České republice.
Sestava 1 pásového rypadla a 1 dozeru v kombinaci s 2 demprama (TA400 a TA300) se nakonec ukázala jako dostatečná a plně splnila požadavky Imosu. Stroje pracovaly v určitých cyklech v kombinaci s technologií zlepšování horniny (stabilizací) a v plánu byl denní výkon 2 000 m3, což se podařilo stavařům dodržet a nakonec byl denní průměr něco málo přes tuto hranici. „Cíl jsme samozřejmě splnili za cenu enormní práce a dvanáctihodinového nasazení každý den včetně víkendů,“ zdůrazňuje Pokorný. Celkově dempry převezly přes 40 000 m3 zeminy a doba nasazení trvala necelý měsíc.
Cílem bylo do 30 dnů zrealizovat násypy bez ohledu na klimatické podmínky a bez toho, aby došlo k přetížení propustnosti komunikace v rámci celé stavby. Na stavbě souběžně probíhala i realizace dalších objektů, takže nasazení dvou demprů místo šesti nákladních aut výrazně zjednodušilo celou logistiku a pracovní podmínky. „Ukázalo se, že tato varianta byla i ekonomicky výhodnější než provádění násypu s nákladními vozidly,“ uzavírá Pokorný. Průměrný spotřeba se u TA 400 pohybovala do 20 litrů a u TA 300 do 16 litrů.