KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    D8 jsme zdrželi o 6 měsíců, za zbytek si může stát

D8 jsme zdrželi o 6 měsíců, za zbytek si může stát

Publikováno: 6.8.2010, Aktualizováno: 17.8.2010 13:42
Rubrika: 2010

Ekologická organizace Děti Země odmítá, že by nesla hlavní vinu za zpoždění dostavby dálnice D8. Spory okolo stavebních povolení zatím zdržely stavbu dálnice o šest měsíců, zatímco liknavost státních úředníků a dodavatelů už stála celé roky, řekl ČTK zakladatel organizace Děti Země Miroslav Patrik. Úředníci si podle něj udělali z ekologů výmluvu pro své vlastní chyby a vedou proti nim cílenou kampaň. Na druhé straně přiznal, že v době profesionálních ekologických organizací je kauza D8 pro Děti Země úspěšný projekt.

Když se vysloví Patrikovo jméno v obcích okolo dálnice, místní reagují většinou negativně. Sedmačtyřicetiletý geolog z Brna je prakticky jedinou tváří, kterou si lidé s nekonečnými průtahy spojují. "Vede se proti nám dost ostrá kampaň. Státní úředníci na nás chtějí shodit vinu za svou neschopnost a obrovské chyby, kterých se dopouští. Tvrdí, že oni chrání místní, zatímco někdo zdaleka se jim do toho vměšuje. Přitom to není pravda, ty chyby dělají pražské firmy a ústečtí úředníci," řekl ČTK Patrik.

Patrik sice přiznává, že spory ohledně stavebních povolení stavbu zbytečně prodlužují, ale ve srovnání s důsledky liknavosti úředníků a investora to prý je zanedbatelné. "Když si to spočítám, tak naše žaloby zdržely stavbu o šest měsíců, jinak se pořád staví naplno. Co to je proti tomu, co provádí Pragoprojekt, kterému trvá neskutečně dlouho předkládat dokumenty stavební řízení? Třeba tunel Radejčín se začal kvůli němu stavět v roce 2009, tedy o šest let později, než dostal územní rozhodnutí," prohlásil ekolog.

"Řešení námitek ekologů tvoří tak deset procent času, o který se dálnice zpožďuje. Dalších 40 procent jde na vrub úředníků, kteří nezvládají své povinnosti. A vinu nesou i politici, kteří neznají ani základní právní předpisy a zmohou se jen na nátlak na úřady," řekl Patrik.

Proč vede jeho organizace se státem spory, to vysvětluje Patrik dlouze a tak trochu překvapivě - ekologickým škodám podle něj už stejně nejde zabránit a jde už spíš o precedens, jak moc si mohou státní úředníci do budoucna dovolit a jaký prostor dají připomínkám občanů. "Teď už chybí jen několik stavebních řízení, v nichž se budeme snažit dálnici aspoň trochu ekologizovat, ale víc už s tím asi nezmůžeme," přiznal Patrik.

I když soudní spory vyhrává, ze stávající situace v trojúhelníku Teplice-Lovosice-Ústí nad Labem, který je kvůli zácpám na přetížených místech doprava často zcela nefunkční, prý radost nemá. "Připadá mi, že ti úředníci na Lovosicku a Ústecku staví takovou velkou stavbu vůbec poprvé a jsou bezradní. Na dopravní problémy nebyli vůbec připravení, nezpracovali si na ně ani žádnou studii," řekl. Nejhorší problémy současného stavu prý budou Děti Země řešit s úřady a pokusí se je změnit právě při rozhodování o dálnici.

Ustupovat ze sporů ovšem ekologové nebudou. Když o tom Patrik mluví, zase zmiňuje slovo princip. "Kdyby s námi úřady od začátku komunikovaly, bavily se o nějakém delším tunelu nebo aspoň respektovaly naše přání na dílčí změny v projektu, nemusel by se s nimi nikdo soudit," řekl ekolog. Zda napadnou další územní rozhodnutí, které chce vydat Stavební úřad v Lovosicích do konce roku, zatím neřekl. "Bude záležet, co v něm bude. Jestli to budou tak fatální chyby, jako dosud, pak to vyloučit nemohu," řekl.

Boj o dálnici se přitom vede v až komicky nerovných podmínkách. Za dálnici bojují desítky úředníků a jen za právníky a poradce už podle Patrika zaplatil stát 450 milionů korun, Děti Země prý své stížnosti a žaloby píší doslova na koleně. "Nás to stojí leda 2000 korun za kolek. Píšeme je ve volném čase a poměrně snadno, ty chyby jsou totiž natolik zjevné, že je najdeme i my laici. O to je to strašnější," prohlásil Patrik.

Spor má ještě jeden rozměr. Velké ekologické organizace už fungují profesionálně, mají své zaměstnance, a tak je vlastně mediálně sledovaný souboj o dálnici pro Děti Země výhrou. "Získali jsme si respekt, úřady s námi začaly ohledně jiných staveb komunikovat, byť jen některé. Víc s námi mluví Evropská komise, než ústecká hejtmanka. A obracejí se na nás mnohem častěji lidé, pro něž jsme ti nebojácní a u kterých hledají poslední záchranu před bezprávím," řekl Patrik.

Slavit vítězství ale odmítá. "Úspěch to rozhodně není. Přírodu a krajinu už nikdo nezachrání, dálnice se prostě dostaví. Peníze se na to dřív nebo později najdou," uzavřel ekolog.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice