KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    D11 otevřena! Z Prahy lze jet po dálnici téměř až do Hradce Králové

D11 otevřena! Z Prahy lze jet po dálnici téměř až do Hradce Králové

Publikováno: 19.12.2006, Aktualizováno: 25.11.2008 21:24
Rubrika: Aktuality

Po dlouhých letech budou řidiči jezdit z Prahy na východ bezpečněji, plynuleji a rychleji. Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž 19. prosince 2006 slavnostně otevřelo očekávaných 42 kilometrů nové dálnice.

Ta povede od současného konce u Poděbrad po provizorní sjezd u Sedlic, pár kilometrů před Hradcem Králové. Dálničního spojení s hlavním městem se tak dočkají Královéhradecký a Pardubický kraj. Dnes bude úsek otevřen i pro řidiče. Dálnice D11 v délce 84 kilometrů bude nyní dočasně končit napojením na poloviční profil budoucí rychlostní silnice R35 na Olomouc. Chybějících 6 km dálnice D11 do Hradce Králové nemohlo být vybudováno, protože dosud bohužel nejsou vypořádány majetkoprávní vztahy. „Současně platná legislativa neumožňuje rychlé vyřešení tohoto nepříznivého stavu. Vzhledem k současné politické situaci bude brzké vyřešení asi problematické,“ poznamenal Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. „Musíme postupovat podle zákona a jelikož česká legislativa rozhodně nepodporuje výstavbu liniových staveb ve veřejně prospěšném zájmu jak je tomu v řadě států, nedokáže ŘSD uplatnit jiné řešení než provizorní sjezd před místem svárů,“ dodal P. Laušman. Provizorní sjezd je napojený na objízdnou trasu po silnici II/333 přes obce Libišany a Plačice do krajského města Hradec Králové.


Slavnostní přestřižení pásky

Základní údaje o stavbě:

Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projektant: Valbek
Zhotovitel: Sdružení D11 Libice – Dobšice
Vedoucí člen sdružení: Stavby silnic a železnic, závod Hradec Králové
Člen sdružení: PSVS a Colas

Výstavba tohoto úseku se rozebíhala od jara 2004 a náklady dosáhly 15 miliard korun. 'Velká část této stavby byla postavena v rekordních časech,' komentuje úspěch silniční infrastruktury generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman. Jeho slova dokazují jasné údaje. Jeden pás dálnice D11 v úseku od km 50 do km 68 byl vybudován během 14 měsíců a zprovozněn v prosinci 2005. Závěrečný úsek od km 79 se stavěl necelé dva roky od ledna 2005. A konečně provizorní sjezd u obce Libišany v délce 721 m, díky kterému se vůbec Královéhradecký kraj na dálnici připojí byl postaven za šest týdnů.


Bořivoj Kačena (uprostřed), generální ředitel firmy SSŽ - vedoucího
Sdružení D11 Libice - Dobšice. Vlevo Josef Hájek, výkonný
ředitel Skanska CZ, divize Dopravní stavitelství.


NEDOSTATEK NÁSYPOVÉHO MATERIÁLU
Technicky velmi zajímavá stavba má některá specifika. „Abychom zmenšili deficit násypového materiálu, navrhli jsme sklony svahů i u vysokých náspů v poměru 1:1,25. To si vyžádalo složité stabilitní výpočty a použití neomříží a zlepšení materiálů vápnem. Složité bylo i zakládání násypu v území s náplavy a budování tělesa v lesních úsecích bez manipulačního pruhu,“ přiblížil zajímavosti úseku generální ředitel SSŽ Bořivoj Kačena. Na dálnici je 12 mostních objektů, z nichž některé byly v průběhu stavebního řízení a na základě požadavků ekologů i zásadně rozšířeny. Týká se to především mostu přes periodickou tůňku v Libickém luhu a zeleného mostu nad dálnici na konci úseku, který po dvojnásobném rozšíření umožňuje i migraci losa.
Celková plocha vozovek činí 256 000 m2, náspy včetně aktivní zóny představují 1 243 000 m3, výkopy 570 000 m3. Konstrukce vozovky je netuhá s podkladem ze štěrkodrti a minerálního betonu a asfaltovým souvrstvím o celkové tloušťce 250 mm (s krytou vrstvou asfaltového koberce mastixového modifikovaného tloušťky 40 00). Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka Dobšice, která umožní napojení Kolína a jeho průmyslové zóny (TPCA).

REKORDNÍ ROZVOJ DÁLNIC
Dálnice D11 je součástí mezinárodního evropského tahu E50. Její trasa spojuje hlavní město v severovýchodním směru s Polskem. Nový úsek odklání především těžký tranzitní provoz, spojený s vysokou nehodovostí a dopravními problémy. V roce 2006 byly nebo budou zprovozněny nové úseky dálnic D5, D8 a D11 v celkové délce 69 km. Za jeden rok se tak jedná o číslo, které je rekordní v historii Česka i Československa. Česká dálniční síť tak měří 627 km.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (47x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (44x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice