D11 otevřena! Z Prahy lze jet po dálnici téměř až do Hradce Králové
Rubrika: Aktuality
Po dlouhých letech budou řidiči jezdit z Prahy na východ bezpečněji, plynuleji a rychleji. Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž 19. prosince 2006 slavnostně otevřelo očekávaných 42 kilometrů nové dálnice.
Ta povede od současného konce u Poděbrad po provizorní sjezd u Sedlic, pár kilometrů před Hradcem Králové. Dálničního spojení s hlavním městem se tak dočkají Královéhradecký a Pardubický kraj. Dnes bude úsek otevřen i pro řidiče. Dálnice D11 v délce 84 kilometrů bude nyní dočasně končit napojením na poloviční profil budoucí rychlostní silnice R35 na Olomouc. Chybějících 6 km dálnice D11 do Hradce Králové nemohlo být vybudováno, protože dosud bohužel nejsou vypořádány majetkoprávní vztahy. „Současně platná legislativa neumožňuje rychlé vyřešení tohoto nepříznivého stavu. Vzhledem k současné politické situaci bude brzké vyřešení asi problematické,“ poznamenal Pavel Švagr, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury. „Musíme postupovat podle zákona a jelikož česká legislativa rozhodně nepodporuje výstavbu liniových staveb ve veřejně prospěšném zájmu jak je tomu v řadě států, nedokáže ŘSD uplatnit jiné řešení než provizorní sjezd před místem svárů,“ dodal P. Laušman. Provizorní sjezd je napojený na objízdnou trasu po silnici II/333 přes obce Libišany a Plačice do krajského města Hradec Králové.
Slavnostní přestřižení pásky
Základní údaje o stavbě:
Objednatel: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Projektant: Valbek
Zhotovitel: Sdružení D11 Libice – Dobšice
Vedoucí člen sdružení: Stavby silnic a železnic, závod Hradec Králové
Člen sdružení: PSVS a Colas
Výstavba tohoto úseku se rozebíhala od jara 2004 a náklady dosáhly 15 miliard korun. 'Velká část této stavby byla postavena v rekordních časech,' komentuje úspěch silniční infrastruktury generální ředitel ŘSD ČR Petr Laušman. Jeho slova dokazují jasné údaje. Jeden pás dálnice D11 v úseku od km 50 do km 68 byl vybudován během 14 měsíců a zprovozněn v prosinci 2005. Závěrečný úsek od km 79 se stavěl necelé dva roky od ledna 2005. A konečně provizorní sjezd u obce Libišany v délce 721 m, díky kterému se vůbec Královéhradecký kraj na dálnici připojí byl postaven za šest týdnů.
Bořivoj Kačena (uprostřed), generální ředitel firmy SSŽ - vedoucího
Sdružení D11 Libice - Dobšice. Vlevo Josef Hájek, výkonný
ředitel Skanska CZ, divize Dopravní stavitelství.
NEDOSTATEK NÁSYPOVÉHO MATERIÁLU
Technicky velmi zajímavá stavba má některá specifika. „Abychom zmenšili deficit násypového materiálu, navrhli jsme sklony svahů i u vysokých náspů v poměru 1:1,25. To si vyžádalo složité stabilitní výpočty a použití neomříží a zlepšení materiálů vápnem. Složité bylo i zakládání násypu v území s náplavy a budování tělesa v lesních úsecích bez manipulačního pruhu,“ přiblížil zajímavosti úseku generální ředitel SSŽ Bořivoj Kačena. Na dálnici je 12 mostních objektů, z nichž některé byly v průběhu stavebního řízení a na základě požadavků ekologů i zásadně rozšířeny. Týká se to především mostu přes periodickou tůňku v Libickém luhu a zeleného mostu nad dálnici na konci úseku, který po dvojnásobném rozšíření umožňuje i migraci losa.
Celková plocha vozovek činí 256 000 m2, náspy včetně aktivní zóny představují 1 243 000 m3, výkopy 570 000 m3. Konstrukce vozovky je netuhá s podkladem ze štěrkodrti a minerálního betonu a asfaltovým souvrstvím o celkové tloušťce 250 mm (s krytou vrstvou asfaltového koberce mastixového modifikovaného tloušťky 40 00). Součástí stavby je i mimoúrovňová křižovatka Dobšice, která umožní napojení Kolína a jeho průmyslové zóny (TPCA).
REKORDNÍ ROZVOJ DÁLNIC
Dálnice D11 je součástí mezinárodního evropského tahu E50. Její trasa spojuje hlavní město v severovýchodním směru s Polskem. Nový úsek odklání především těžký tranzitní provoz, spojený s vysokou nehodovostí a dopravními problémy. V roce 2006 byly nebo budou zprovozněny nové úseky dálnic D5, D8 a D11 v celkové délce 69 km. Za jeden rok se tak jedná o číslo, které je rekordní v historii Česka i Československa. Česká dálniční síť tak měří 627 km.