KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    ČR musí vysvětlovat, jak utrácí evropské peníze na stavbu dálnic

ČR musí vysvětlovat, jak utrácí evropské peníze na stavbu dálnic

Publikováno: 3.11.2010, Aktualizováno: 5.11.2010 10:03
Rubrika: 2010

Evropská komise se začala zajímat o to, jak Česko utrácí její peníze na vybudování silnic a dálnic. Uvedl to dnes server iHNed.cz. Konkrétně jde o opravu devítikilometrové části výpadovky I/52 ze středu Brna na Mikulov s uvažovaným pokračováním jako R52 na Vídeň, která má stát přes miliardu korun a Evropa na to přispívá ze dvou třetin.

Evropská komise již zahájila s Českem správní řízení. Výsledkem může být i to, že bude vracet již vyplacených 406 milionů korun.

Česko zařadilo uvedený úsek do páteřní sítě třiceti tzv. prioritních transevropských komunikací TEN-T. Podle iHNed jsou tu ale dvě pochybnosti: první je ta, zda uvedená komunikace je v síti TEN-T zařazena oprávněně a má tedy nárok na evropské peníze z daného dotačního programu. A druhá zda na uvedenou rekonstrukci šlo peníze čerpat. Podle pravidel má taková akce na příspěvek nárok pouze v případě, kdy se staví nová komunikace či se zlepšují parametry na již existujících.

Jenže silnice kromě nového asfaltového koberce nedoznala žádné výrazné změny. "Nebyl postaven ani metr nové silnice TEN-T a ani nebyl žádný metr silnice rozšířen," uvedl Petr Firbas z občanského sdružení Občané za ochranu kvality bydlení v Brně Kníničkách, Rozdrojovicích a Jinačovicích, který na nesrovnalosti Brusel upozornil.

Brusel zatím zaslal českému ministerstvu dopravy 13 otázek. "Vysvětlete zejména, jak práce provedené na projektu odpovídají cíli výrazné modernizace sítě TEN-T," ptá se v jedné z nich a upozorňuje právě na pochybnost, že jde danou komunikaci do sítě TEN-T zařadit. Unie se i ptá, na základě čeho Česko rozhodlo o tom, že trasa na Vídeň povede právě přes Mikulov a zda má srovnávací posudky pro alternativu kolem Břeclavi.

EU se případem zabývá až nyní, protože jde o investici pod 50 milionů eur. Na zařazení do uvedeného dotačního programu tak stačilo rozhodnutí odboru fondů EU ministerstva dopravy.

Ministerstvo dopravy zatím výtky Bruselu komentovat nechce. "Vzhledem k probíhajícímu řízení vám nemůžeme poskytnout odpověď České republiky na otázky Evropské komise," řekl mluvčí resortu Tomáš Dombrovský s tím, že by mohla být narušena rovnost účastníků řízení. Podle něj ale u uvedené silnice byly naplněny podmínky jejího zařazení do transevropské sítě.

Jenže s jeho tvrzením koliduje Rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady o hlavních směrech transevropské sítě. To říká, že do této sítě mohou být zařazeny jen dálnice a silnice vysoké kvality, které "míjejí hlavní sídelní útvary". Většina uvedené silnice přitom leží v katastru Brna, upozornil iHNed.cz.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (32x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (28x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice