COLAS CZ a závod Lomy: solidní partner pro každý projekt
Rubrika: Zajímavosti
Společnost COLAS CZ loni zažila výjimečně dobrý rok, bez nadsázky se dá označit za nejúspěšnější během více než dvacetiletého působení skupiny na tuzemském trhu. Týkal se i objemu drceného kameniva, které vyexpedoval závod Lomy.
Na jeho výši se podepsalo velké množství zakázek; nejvýznamnější dodávky kameniva směřovaly samozřejmě do obaloven koncernu COLAS, protože se rekonstruovala řada silnic a kanalizací, stavěly se také nové čističky odpadních vod. Historický firemní rekord v podobě přibližně 150 tisíc tun drážního kameniva odebíraly pro železniční stavby firmy Skanska, OHL ŽS, Subterra, Strabag Rail a další velké firmy na trhu.
Na druhé straně to zároveň byl velmi náročný rok jak na organizaci práce s množstvím přesčasů, tak na výrobu a koordinaci s prodejem. Byl i komplikovanější z důvodů skladových zásob. „V předešlých letech jsme měli mnohem větší skladové zásoby, ale v loňském roce výroba běžela na maximum, někdy bylo nutné i vyrábět na třetí směnu, abychom byli schopni dodat slíbený materiál. Navíc ne všechna technika v lomech je vybavena klimatizací,“ uvádí Josef Lapšo, ředitel závodu Lomy.
DVA OBŘI A ZÁJEM Z RAKOUSKA
Pod závod Lomy spadá dvanáct kamenolomů. Liší se hlavně surovinou; těží se například ruly, žula, čedič, amfibolity a spility. Každý kámen má jinou vlastnost, každý se hodí na něco jiného. Největšími kamenolomy jsou lomy Rančířov a Císařský, kde se v každém z nich loni podařilo vyrobit téměř půl milionu tun kameniva. V lomu Tasovice se zase těží červený devonský pískovec, o který je obrovský zájem především na rakouském trhu, protože takový kámen nikde v Rakousku nemají; má vynikající vlastnosti zejména pro využití na obalovnách.
Právě do Rakouska závod Lomy loni dodal padesát tisíc tun drceného kameniva; použilo se například na obchvat Mistelbachu nebo na stavby větrných elektráren. Rakouští zákazníci si velmi potrpí na kvalitu a na rozdíl od zákazníků v Česku ji kontrolují každý den; tím víc je třeba být obezřetnější a přísnější sami na sebe. Pohyb na jiném než českém trhu dobře ukazuje vlastní rezervy. COLAS CZ se zkrátka snaží být dlouhodobě solidním partnerem pro všechny naše velké zákazníky, kteří mají obalovny a betonárny.
LOGISTIKA A VÝHODA MOBILNÍCH MÍCHACÍCH CENTER
Zákazníkům nabízí závod Lomy i navazující služby, například dopravu materiálu na konkrétní stavbu a konkrétní místo. Velké starosti však působí chaotické uzavírky na silnicích i na železnicích, jejichž vinou dokonce společnost o některé zákazníky přišla. Pro jiné firmy se ale vozilo kamení do vzdálenosti 120 kilometrů kamiony, a společnosti to bez problémů zaplatily; v předchozích letech by něco takového bylo absolutně nemyslitelné. Loni se ostatně kamiony přepravilo 550 tisíc tun, což je 20 % celkového odbytu.
Závod Lomy rovněž disponuje třemi mobilními míchacími centry a dvěma fixními linkami MZK, což je výroba minerálního betonu bez přidání cementu; skládá se ze čtyř frakcí, výrobu řídí počítač a do směsi se přidává zhruba 6 % vody, takže směs je zavlhlá, a po položení a zaválcování má mnohem lepší pevnost než klasická štěrkodrť. Míchací centra si zákazníci obvykle objednávají na sofistikované stavby, často je využívá například Ředitelství silnic a dálnic.