KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    „Chci posílit pozici ŘSD směrem ke zhotovitelům,“ rozhovor s generálním ředitelem ŘSD Davidem Čermákem

„Chci posílit pozici ŘSD směrem ke zhotovitelům,“ rozhovor s generálním ředitelem ŘSD Davidem Čermákem

Publikováno: 24.7.2012
Rubrika: Zajímavosti

Ředitelství silnic a dálnic trpí nedostatkem finančních prostředků, špatnou pověstí ve společnosti a nedostatkem odborníků, kteří by kontrolovali kvalitu stavebních prací. S jakou vizí přichází na důležitý úřad a jakým směrem chce organizaci vést, jsme se ptali nového generálního ředitele ŘSD Davida Čermáka.

Přicházíte na ŘSD jako podle svých slov krizový manažer. V jakém stavu jste ŘSD našel?
Našel jsem zde podle mých očekávání řadu lidí oddaných své práci, kteří jsou odborníky na svém místě. Se spoustou z nich jsem již v minulosti intenzivně spolupracoval. Na druhou stranu předčilo mé očekávání v negativním slova smyslu, v jak neutěšeném stavu jsou zajištěny základní rámce a systém fungování ŘSD. Při stávajícím nastavení může tato organizace jen stěží efektivně vykonávat roli silného investora. Také jsem byl nepříjemně překvapen, jak velké množství kauz či chcete-li „kostlivců“ je dlouhodobě neřešeno a neustále tlačeno před sebou, což ve většině případů vede k tomu, že nezůstávají dobrá řešení.

S jakými prioritami na úřad přicházíte?
Klíčové je čerpání finančních prostředků z národních i evropských zdrojů a to jak v tomto roce, tak v letech následujících. Mnoho práce nás čeká v oblasti transformace ŘSD na jinou právní formu, než je nynější státní příspěvková organizace. To by mělo umožnit, aby ŘSD mohlo „dosáhnout“ i na jiné finance než z rozpočtu SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury). ŘSD se ale musí transformovat i dovnitř, aby bylo schopno plnit celospolečenské očekávání, že bude své projekty připravovat a stavět rychleji a efektivněji. Jako nezbytnou součást zajištění silné pozice investora vnímám zřízení odboru kontroly kvality na ŘSD, tak aby bylo ŘSD schopno primárně vlastními silami kontrolovat kvalitu při strategickém plánování, přípravě staveb, jejich realizaci, přebírání a v neposlední řadě efektivně plánovat a zajišťovat opravy spravovaných komunikací.

Jak chcete řešit problém s vyčerpáním peněz ze státního rozpočtu, když to v květnu nebylo ani deset procent?
Je pravdou, že i přesto, že čerpání rozpočtu bývá vždy v první části roku nižší, je čerpání v tomto roce mimořádně nízké. Po mém nástupu jsem udělal vše pro rychlé čerpání prostředků na opravy komunikací, jelikož téměř všechny tendry na tyto práce od počátku roku byly zastaveny. Co se týče prostředků na investice, bylo připraveno a schváleno rozpočtové opatření tak, aby došlo k maximálnímu čerpání na těch stavbách, které jsou momentálně ve výstavbě, a my
měli možnost financovat nové stavby v roce příštím.

Jaký je současný a ideální rozpočet ŘSD podle vašich představ a kde chcete hledat nové prostředky?
Hlavní cestou, jak vylepšit hospodaření ŘSD je klást důraz na důkladnou a efektivní přípravu oprav a investic. Bohužel se v posledních letech potýkáme s absolutně poddimenzovaným výdajovým rámcem SFDI a tím pádem i ŘSD. Při schvalování rozpočtu na rok 2012 jsme si mysleli, že není možno klesnout ještě níže, ale návrh rozpočtu na rok 2013 a výhled na roky 2014 a 2015 obsahuje ještě nižší částky. Návrh rozpočtu na příští rok je stanoven ve výši 23 mld. Kč, což nestačí ani na dostatečné opravy a kofinancování staveb spolufinancovaných z evropských zdrojů. A je to asi polovina toho, co bych považoval za optimální výši rozpočtu ŘSD.

V čem jsou potíže při čerpání evropských fondů?
V zásadě jsme pořád u té samé problematiky. Tou je kvalita přípravy staveb a z toho vyplývající následné změny během výstavby. Na tomto problému a jeho odstranění intenzivně pracujeme a věřím, že Evropské komisi budeme schopni předložit kvalitní žádosti o proplacení našich projektů.

Kritici ŘSD vyčítají, že přestalo úplně projektovat a procesovat stavby. Cítíte stejný problém?
V zásadě ne. Několik zakázek na více než 30 staveb, které před koncem svého působení vyhlásil můj předchůdce, jsme ale po dohodě s Ministerstvem dopravy museli zrušit, jelikož celky služeb, na které se vypsala výběrová řízení, nebyly v racionální míře. Nedokážu si dost dobře představit nabídku na projektové práce od DÚR až po autorský dozor. Tyto zakázky na projekční práce v dohledné době vypíšeme znovu pro odpovídající stupně přípravy.

Budete chtít posílit pozici ŘSD směrem ke zhotovitelům? V čem je teď podle vás slabá?
V celé řadě ohledů. Jak jsem již dříve uvedl, je nutno provést mnohá opatření. Začnu třeba u přípravy. Ze strany ŘSD bude kladen zásadní důraz na kvalitu projektů včetně jasného stanovení zodpovědnosti projektanta za jejich vady. Dosud také nic nebránilo tomu, aby projektant dokumentace pro výběr zhotovitele později pro vybraného zhotovitele zpracovával realizační dokumentaci. Toto se již nebude opakovat. Takových problémových míst je v procesu přípravy a výstavby celá řada a mojí logickou ambicí je, abychom je uměli postupně nejen odhalovat, ale i eliminovat. Cílový stav by měl být takový, aby bylo ŘSD schopno kontrolovat práci projektantů a zhotovitelů vlastními silami. Tuto kapacitu ŘSD doposud nemá, což mu bohužel neumožňuje vykonávat roli investora dostatečně efektivně.

Jaké konkrétní dopady to bude pro stavbaře a potažmo pro pracovníky ŘSD mít?
Na ŘSD se budeme muset naučit lépe řídit své stavby, uplatňovat oprávněné nároky ze záruk, kontrolovat stavby těsně před koncem záruční doby a ne těsně po ní. Pro stavbaře to bude znamenat, že se ŘSD bude chovat tak, aby zajistilo hospodárné čerpání jemu přidělených finančních prostředků.

Mluvil jste o novém odboru kontroly kvality. Jaké bude mít odbor pravomoci a je již zajištěno jeho financování?
Vedle již dříve zmíněného to znamená častější předzáruční kontroly. Chceme skoncovat s praxí, kdy se například velké zkoušky mostů odehrávaly – a dokonce předem plánovaly – na období po skončení záruční lhůty. Správná kontrola kvality ušetří velké množství prostředků do budoucna, kdy bychom je při špatné kontrole museli utratit za předčasné opravy. Vznik tohoto odboru je jedním z opatření pro zlepšení fungování ŘSD a prostředky na financování jeho činnosti se proto logicky musí najít.

Budete iniciovat nějaké legislativní změny?
O legislativních změnách v přípravě staveb se hovoří už minimálně deset let. Osobně jsem byl na MD u několika nezdařených pokusů o změnu legislativy v této oblasti. Věřím, že se budeme schopni přiblížit nějakému stavu, který zachová práva vlastníků pozemků dotčených stavbou a současně umožní efektivní naplnění veřejného zájmu, takže příprava dálnice nebude trvat osm nebo třeba také dvanáct let. Momentálně leží v PSP ČR novela stavebního zákona a zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Věřím, že se nám podaří přiblížit německému modelu, což by nám zásadním způsobem umožnilo zrychlit a zlevnit přípravu staveb.

Proč se posunul výběr zhotovitelů na D1 až na srpen?
Posunuli jsme termín prvních pěti modernizovaných úseků, protože jsme uznali část kritických námitek, že podmínky původního zadání byly příliš diskriminační a mohly by tak vést k napadení nejen ze strany účastníků, ale především ze strany Evropské komise a znemožnit tak financování modernizace D1 z evropských zdrojů.

Chystáte i další velké infrastrukturní projekty kromě D1?
Samozřejmě. Vedle modernizace D1 právě probíhají soutěže na dvě stavby na D3 a stavbu Přerov – Lipník. K další zásadní prioritě patří komunikace R35. ŘSD dlouhodobě pracuje na přípravě dostavby rychlostní silnice R35 mezi Hradcem Králové a Mohelnicí. Velkým úkolem je dokončení Pražského okruhu od dálnice D1 na jihovýchodě k rychlostní silnici R7 na severozápadě Prahy. Pracujeme na dálnici D3 směrem na jih od Prahy a na samotném jihu Čech. Čeká nás napojení Brna na Vídeň. Je potřeba se také zabývat propojením Prahy a Karlových Varů v rámci R6. Současně ale musím říci, že ne všechno je v naší moci, přední procedury v přípravné etapě se neúměrně vlečou, jak už o tom byla řeč. A jistě jste před několika dny zaregistrovali zrušení zásad územního rozvoje na jižní Moravě.

Budou v budoucnu finance i na něco jiného než projekty kofinancované z EU?
Tak jak je sestaven výhled na příští roky umožňuje stěží financovat projekty kofinancované EU. Věřím, že se tento trend v brzké době obrátí už jen proto, že tento stav má devastující dopad na stavební průmysl v této zemi a tím pádem i na zaměstnanost. Také jsem přesvědčen, že právě v době krize má být využito synergických efektů výstavby dopravní infrastruktury a zajistit tak mimo jiné zvýšení konkurenceschopnosti ČR. Mimo to byly prověřovány další možnosti jako odložené financování a především se připravuje transformace ŘSD, jejíž hlavním cílem by mělo být zajištění mimorozpočtového financování výstavby dopravní infrastruktury díky dluhové službě.

Jak budete řešit opravy silnic a dálnic?
Vedle dlouhodobého podfinancování této oblasti vnímám jako zásadní problém včasnost realizace oprav. Proto jsem přesvědčený, že je nutno vytvořit takový systém, který včasnost oprav zajistí. Jeví se mi jako optimální uzavření rámcových smluv, s dostatečně širokou škálou kvalifikovaných dodavatelů, tak aby opravy mohly začít hned po zimě, tedy na začátku stavební sezóny. To bude vyžadovat také včasnou přípravu ze strany ŘSD.

Jak se díváte na PPP projekty?
Touto otázkou se v současné době zabývá vláda. Já jsem přesvědčen, že při nedostatku finančních prostředků ze státního rozpočtu je potřeba hledat veškeré zdroje. Je to také otázka nastavení projektu. U nás máme v této oblasti doposud, bohužel, jen negativní zkušenosti s D47, ale jestli mohou fungovat PPP v celém okolním světě, nevidím důvod, proč by tomu tak nemohlo být u nás.

ŘSD má velmi špatnou mediální pověst, co budete chtít změnit v tomto směru?
Věřím, že spousta z výše uvedených opatření povede k lepšímu vnímání ŘSD ve společnosti. Je to primárně na nás, jak kvalitní práci budeme předvádět, a já věřím, že jsme toho schopni. Pokud bych mohl vyslovit jedno přání, tak by to bylo zajistit naší prací, aby mohli být zaměstnanci po těch mnoha letech hrdí, že pracují právě na ŘSD.

I Would Like to Strengthen RSD Position Towards Contractors
Interview with David Čermák, General Manager of the Road and Motorway Directorate.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Podle Davida Čermáka by potřeboval rozpočet ŘSD minimálně zdvojnásobitJednou z priorit nového generálního ředitele ŘSD je posílit kontrolu kvality prací

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (142x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (92x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice