Česká Třebová dokončila dopravní terminál za 330 mil. Kč
Rubrika: 2010
Po šesti letech příprav a stavebních pracích Česká Třebová na Orlickoústecku dokončila dopravní terminál. Stál 330 milionů korun, což pro město představuje nejdražší stavbu v jeho historii. Podle starosty Jaroslava Zedníka projekt rozhodně není předražený, řekl ČTK.
"Terminál jsme udělali nejlevněji, jak to šlo. Mohl být klidně o 150 milionů korun dražší. Není to stavba na pět let a jsem přesvědčený, že 60 let do něj nebude nikdo muset nic investovat," řekl Zedník.
O nové podobě vlakového a autobusového nádraží se hovořilo v České Třebové od roku 2004. Nyní je starší objekt nádraží Českých drah spojen s moderním zastřešeným autobusovým terminálem. V podzemí se nachází 270 parkovacích míst, auta tedy na nově zbudované náměstí s kruhovou křižovatkou a terminálem vůbec nezajíždějí. Dvacet minut stání mají řidiči zdarma. Na řadě míst jsou instalované informační panely, které informují o městě, regionu i odjezdech vlaků a autobusů.
"Kvůli novému terminálu jsme opravili fasádu a připravujeme opravu prvního nástupiště. Třebová je významný železniční uzel," řekl Michal Štěpán z Českých drah.
Cestující si nově mohou kromě jízdenek na vlak zarezervovat na internetu také místo v podzemním parkovišti. Nabídka platí pro cesty do Prahy a zahraničí. Do konce platnosti letošního jízdního řádu jich je k dispozici deset, později jich bude možná víc, dodal Štěpán.
Celá stavba vyšla na 330 milionů korun, 173 milionů korun získalo město z evropských dotací, zbytek uhradilo samo. Projekt se nakonec prodražil o tři miliony korun, protože město chtělo kvalitnější elektrickou centrálu. Práce se komplikovaly v zimě, kdy bylo hodně chladné počasí. Terminál má rovněž pevnější základy.
"Když jsme otevřeli stavební jámu, museli jsme celé základy předělávat, geologické podmínky byly jiné, než jsme předpokládali," řekl Jaromír Pelinka, zástupce stavební firmy OHL ŽS.
Terminál zdobí i výtvarné prvky - fontána se zeměkoulí či na kruhovém objezdu socha stavitele a projektanta železnic Jana Pernera od brněnského výtvarníka Jaromíra Garguláka. Štíhlá stylizovaná postava s okřídleným kolem, který je symbolem železnice, se řadě lidí nelíbí.
"Nádraží se mi líbí, je moc hezké, ale socha Jana Pernera ne. Kdyby stavitel obživl, tak by řekl, že je to hrozné. Také by měl stát čelem k budově, aby viděl své dílo," řekl Vojtěch Dobrovský.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.