Bursík vyzval aktivisty, aby zvážili boj proti D8 přes Středohoří
Rubrika: 2010
Lídr zelených v Ústeckém kraji Martin Bursík dnes vyzval ekologické aktivisty, aby zvážili další spory o dostavbu dálnice mezi Lovosicemi a Řehlovicemi. Jde už podle něj pouze o papírovou válku, od rozhodnutí, které padlo v roce 2005 už trasu změnit nelze, konstatoval. Výhrady má nicméně k práci na projektu, stavaři podle něj nedůsledně dodržují podmínky dané ministerstvem.
Tvrdí, že zdržení stavby leží na bedrech politiků z dob vlád ČSSD, kteří otáleli s vydáním výjimky z ochranných podmínek CHKO České středohoří. Reaguje tak podle svých slov na předsedu ČSSD Jiřího Paroubka, který na Ústecku, kde také kandiduje, říká, že za prodlužování dostavby může Bursík.
Proti vedení trasy D8 přes chráněnou krajinnou oblast České středohoří se na podzim roku 1998 postavilo ministerstvo životního prostředí vedené Milošem Kužvartem (ČSSD), úseku odmítlo udělit výjimku ze zákona o ochraně životního prostředí s tím, že nejde o stavbu ve veřejném zájmu. O dva měsíce později Kužvart rozhodnutí zrušil a dal ho přepracovat. Později výjimku vydal a rozhodnutí podmínil splněním tří desítek podmínek směřujících k ochraně krajinného rázu a přírody.
Nyní na dostavbu dálnice D8 přes České středohoří potřebuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) minimálně 30 měsíců za předpokladu, že bude mít k dispozici všechna potřebná povolení. Některá mu stále ale chybí. Povolení scházejí na 4730 metrů z 16.413 metrů trasy, která je posledním nedostavěným úsekem dálnice D8. Původní termín dostavby byl konec letošního roku.
Stavbě brání odvolání ekologických organizací, především Dětí Země, proti stavebním povolením a výjimkám ze zákona o ochraně přírody. ŘSD je mělo, ale ekologové se proti nim odvolali. Dokud je ŘSD mít nebude, nesmí na některých úsecích stavět. Tam, kde povolení má, stavba stále pokračuje.
Klíčové stavební povolení na křižovatku u Řehlovic na Ústecku, kde se má stavěný úsek napojit na dálnici směrem na Německo. ŘSD ho stále nemá. Stavba křižovatky prý bude trvat 30 měsíců.
Ústecký kraj a místní samosprávy se nyní snaží vyvíjet tlak, aby byla povolení co nejrychleji vydána. Kvůli nedostavěné dálnici se komplikuje doprava na objízdných úsecích, hlavně mezi Ústím nad Labem a Lovosicemi. Silnice je místem častých nehod.
Na posledním úseku dálnice D8 budou stát tři mimoúrovňové křižovatky, dva tunely a 29 mostů. Náklady na výstavbu mají být podle původního plánu asi 11,7 miliardy korun. Stavbu realizuje sdružení firem, kde dominují společnosti Eurovia a Metrostav.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.