Bude se v příštím roce vůbec stavět?
Rubrika: 2011
Programové prohlášení vlády jasně deklaruje, že i do budoucna zůstane zachována výši investic do dopravní infrastruktury. Jen pár čísel stačí, aby si každý spočítal, že realita je jiná.
Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) byl pro rok 2010 schválen ve výši 96 miliard Kč. Na 2011 již došlo k meziročnímu snížení celkových zdrojů o 36% (z 96 miliard na 61 miliard Kč). V zápětí jsme ale byli ubezpečeni, že hned v roce 2012 bude lépe. Spolu s rozpočtem na rok 2011 Poslanecká sněmovna na základě návrhu vlády schválila také střednědobý výhled SFDI, ve kterém je na rok 2012 naplánováno 68 miliard Kč (47 mld. Kč národní zdroje a zbytek peníze z evropských fondů a dočerpávání úvěru od Evropské investiční banky).
Po 9 měsících od usnesení Poslanecké sněmovny je ale všechno jinak a hlavně nic neplatí. Stanovený výdajový limit SFDI pro rok 2012 se má snížit o 10 miliard Kč, národní zdroje jsou aktuálně navrženy ve výši 37 miliard Kč. Čerpání úvěrových prostředků Evropské investiční banky sloužící ke spolufinancování projektů financovaných z fondů EU se má omezit na 3,7 miliardy Kč i když je potřeba více jak 7 miliard… Suma sumárum - z předpokládaných 68 miliard Kč je nyní na stole návrh na 55 miliard Kč.
S klesajícími národními zdroji klesá také potenciál pro využití prostředků z fondů Evropské unie. Prostě ale platí: Chceme-li peníze z Bruselu, musíme k nim přidat část našich národních.
Tak razantní snížení financí pro dopravní infrastrukturu ohrožuje udržitelnost rozvoje dopravy ve střednědobém horizontu. A jde nejenom o majetkovou a projektovou přípravu. Časem se projeví, že dnešní škrty mají negativní dopad na ekonomický potenciál státu i regionů zítra. Pokles během 2 let o 43%, z již uvedených 96 mld. Kč na plánovaných 55 mld. Kč pak bude mít citelné dopady i pro uživatele dopravních cest. Zpomalí se nejenom výstavba a modernizace, ale také oprava a údržba dopravních cest. A připomeňme ještě, že od ledna 2012 by mělo dojít ke zdražení dálničních známek na 1 500 Kč a zvýšení sazeb mýtného pro nákladní auta o 25%. Logická by byla úvaha – zdražuje se, bude tedy více peněz, ale zdá se, že tady platí bohužel jiná zásada: občane ty zaplať více, vláda dá z rozpočtu méně.
Možná ještě pár poznámek pro doplnění. Ani po 20 letech od sametové revoluce nemáme dobudovanou základní kapacitní dopravní síť, ať už jde o dálnice, železniční koridory nebo splavné vodní cesty. Podle žebříčku mezinárodního srovnání Světového obchodního fóra (WEF) patří dopravní infrastruktura v ČR mezi evropský podprůměr. Chybí nám adekvátní návaznost na evropské dopravní tahy, zaostáváme v technickém stavu dopravní cest. Optimální údržba silnic, železnic nebo mostů? To je sen silničářů, železničářů. ale hlavně i nás uživatelů těchto dorpavních cest. To nemáme ambici být vyspělou ekonomikou, kde stav dopravní infrastruktury není brzdou jejího rozvoje a občanům také dobře slouží?
Historicky nejvyšší výše národních zdrojů bylo dosaženo v rozpočtu SFDI na rok 2007 a to v objemu 59,5 miliardy Kč. Od té doby pravicové vlády zcela nelogicky národní zdroje výrazně snižují až na letošních 33 miliard. Kč. Již v roce 2007 řada dopravních expertů poukazovala, že je chybou snižovat národní zdroje a nahrazovat je penězi z fondů EU. Ty nám měly sloužit ke zrychlení výstavby a přiblížení se západním standardům v této oblasti. Je přeci jasné, že fondy EU budou časem vysychat a k řešení bude problém jak dopravní infrastrukturu financovat.
Současný přístup vlády ke zdrojům pro dopravní infrastrukturu je nekoncepční a neprozíravý. Zřejmě není jiný obor, který by vykazoval takové multiplikační efekty z realizovaných investic, jako je právě dopravní infrastruktura. Ne nadarmo se o ní hovoří jako o motoru ekonomiky. Škrtat zbytné výdaje, nebo tam, kde jsou neefektivity, je správné. Ale nelze přijmout filosofii plošných škrtů a s tak významným dopadem pro investice. Kde chybí prorůstová politika, tam se ekonomika jen těžko odrazí ode dna. A dopravní infrastruktura? Ta potřebuje mít především jasný a dlouhodobě stabilní systém financování a rozumně nastavený rámec celkového objemu finančních prostředků. Bohužel díky současnému každoročnímu handrkování o zdroje a důsledkem jejich snižování hrozí, že bude docházet k degradaci toho co již bylo vybudováno, co již užíváme. Přeci by to mělo být právě naopak. Nastavení výše zdrojů předurčí, že se tato oblast bude dále rozvíjet. A kolik to je finančně? Optimálně zhruba 2,5% HDP, zhruba 100 mld. Kč. I proto by vláda měla přehodnotit svůj návrh a hledat dodatečné zdroje pro SFDI.
A ještě dva příklady z návrhu rozpočtu SFDI na rok 2012: Že dálnice na Brno D1 potřebuje opravit vědí její uživatelé již dlouho a velmi dobře a čekají, kdy se tak stane. Rozpočet na rok 2012 počítá s celkovými náklady téměř 24 miliard Kč a s realizací 13 let od března 2012 do října 2025. Úsudek si udělá každý čtenář sám. A druhý příklad – po 18 letech bylo dohodnuto vypořádání pozemků paní Havránkové a je možno zahájit dostavbu posledního úseku dálnice D11 před Hradcem Králové. Každý si určitě řekne - konečně se začne stavět. Opak je pravdou, v návrhu rozpočtu na rok 2012 není na tuto stavbu vyčleněna ani koruna. Nejsou i tyto příklady jasným důkazem toho, že je něco s rozpočtem SFDI špatně?
A rekapitulace závěrem: Exministr dopravy Vít Bárta hovořil o nutnosti navýšení zdrojů pro dopravní infrastrukturu na rok 2012 o 14 miliard Kč, nástupce Radek Šmerda požadoval 10 miliard Kč, nový ministr Dobeš do návrhu rozpočtu SFDI zapracoval variantu nutného navýšení o 12 miliard Kč, před středečním jednání to pak byla potřeba minimálně 8,8 miliardy Kč ... a čtenář zpráv se ztrácí. Kolik peněz je tedy vlastně potřeba? Bohužel ani jedno z těchto čísel není správně. Pokud by mělo být dodrženo programové prohlášení vlády a opravdu chceme, aby se nám silniční, železniční i vodní infrastruktura zlepšila a tím pádem se přispělo také k rozvoji regionů a jejich ekonomiky a ke spokojenosti nás občanů, pak jsem zpátky na začátku tohoto blogu - u cca 96 miliard Kč ...
Zdroj: