Brusel odebral Česku dotace na železnici mezi Prahou a Berounem
Rubrika: 2010
Evropská komise dnes odebrala Česku přislíbených 360 milionů korun (14,5 milionu eur) dotací pro přípravu projektu rychlejšího železničního spojení mezi Prahou a Berounem. Součástí stavby měl být i pětadvacetikilometrový tunel mezi oběma městy, vláda však projekt kvůli finančním úsporám zastavila.
Ministerstvo dopravy proto dnes na rozhodnutí komise reagovalo vlažně. "Pan ministr (Vít) Bárta podle svých dřívějších vyjádření stejně s tunelem do Berouna nepočítá. Obecně probíhá revize všech připravovaných staveb a jejich objektové skladby s cílem nalézt úspory oproti původním finančním plánům," řekl mluvčí úřadu Karel Hanzelka.
Celkové náklady na výstavbu se měly podle odhadů "vyšplhat" až na 33 miliard korun. Peníze unijního rozpočtu měly plynout na podrobný geologický průzkum v oblasti a na přípravu samotného projektu. "Chceme, aby finanční prostředky, kterých v současnosti není dostatek, byly naprosto jasně spravovány. Pokud existují projekty, které již déle neplní svůj cíl, unijní dotace musí být odebrány a přesunuty tam, kde je možné, je co nejlépe využít," řekl novinářům eurokomisař pro dopravu Siim Kallas.
Železniční spojení mezi Prahou a Berounem je pouze jedním ze třech projektů, u nichž komise úplně zrušila financování. Projektů, které jsou součástí takzvaných transevropských sítí, je celkem 92. Mezi třemi zrušenými projekty se nachází hned dva české. Kromě spojení mezi Prahou a Berounem přišly o 25 milionů korun (zhruba jeden milion eur) i České dráhy. Unijní dotace tentokrát měly směřovat na vybavení, které je součástí evropského systému řízení železniční dopravy. Úplně o finanční prostředky přišel ještě jeden z německých projektů.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) jako investor v současnosti hledá levnější řešení pro zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Berounem. Náhradní projekt by měl být hotový poměrně rychle, ale dobu cesty mezi oběma městy výrazně nesníží.
Samotná trať je součástí železničního koridoru z Prahy přes Plzeň do Chebu, který bude podle ministra dopravy Bárty hotový nejdéle do tří let a zkrátí jízdu centra Prahy do centra Plzně osobním vlakem i rychlíkem na polovinu.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.