Brno prodlouží své kolektory
Rubrika: Aktuality
Dne 11. září byla za přítomnosti primátora města Brna Romana Onderky slavnostně zahájena výstavba prodloužení kolektoru Koliště a šachty Teplárna. Rozšíří se tak brněnská síť primárních hlubinných kolektorů, které slouží zejména k uložení tranzitních inženýrských sítí.
„Chceme, aby Brno mělo moderní a funkční infrastrukturu, k níž kolektory samozřejmě nenahraditelně patří. Kolektor Koliště je tak dalším příspěvkem k vybudování Brna budoucnosti, kde už nebude nutné při sebemenší opravě inženýrských sítí rozkopávat celé ulice,“ řekl primátor Brna Roman Onderka.
Celková hodnota díla dosahuje 92,5 mil. korun bez DPH. Objednatelem je statutární město Brno, technický dozor objednatele zajišťují Brněnské komunikace a dodavatelem je sdružení firem OHL ŽS, (vedoucí účastník sdružení) a Subterra. Projektovou dokumentaci zpracovala a autorsky výstavbu dozoruje akciová společnost Pöyry Environment.
Zakázka se skládá ze dvou staveb v různých lokalitách. Menší z nich bude vybudována v areálu Tepláren Brno při ulici Špitálka. Vyroste zde nová přístupová šachta, která umožní napojení na již funkční kolektor Radlas. Jedná se o kruhovou šachtu s raženým průměrem 4,2 m a hloubkou cca 17 m. Při výstavbě bude využita technologie spouštěné studny.
Druhou částí stavby je kolektor Koliště, který je vyprojektován v parku podél ulice Koliště, a to od Domu umění po lávku k IBC. Nově vybudovaný kolektor propojí stávající kolektory Malinovského náměstí a Příkop. Hlavním stavebním objektem bude podzemní tunel s profilem cca 24 m2 a celkovou délkou 188 m, který bude uložen 35 metrů pod terénem. Pro ražbu kolektoru bude použita nová rakouská tunelovací metoda, a to v nepřetržitém 24hodinovém provozu. Rozpojování horniny na čelbě zajistí minibagr, pro dopravu materiálu použijí stavbaři vodorovnou strojní kolejovou dopravu v podzemí a svislou dopravu těžní šachtou na povrch pomocí zdvihacího zařízení. Primární obezdívka bude budována z ocelových výztužných příhradových rámů a stříkaného betonu.
V jedné směně bude pracovat osm dělníků. Podle geologické situace se plánuje proražení 1,5 – 2 m tunelu za den. Pro zřízení těžebního prostoru a spuštění mechanizace o maximálních rozměrech 1,6 x 2,7 stavbaři využijí již provozovanou šachtu Š15. Součástí stavby jsou i drobné nadzemní objekty, vybavení kolektoru provozní technologií a příprava pro uložení budoucích inženýrských sítí. Po celou dobu výstavby budou důkladně monitorovány vlivy důlní činnosti na povrchové objekty. „Snahou všech našich pracovníků je minimalizovat zábory veřejných ploch a zásahy do životního prostředí a zajistit, aby stavba co nejméně omezovala život v obou lokalitách,“ řekl za zhotovitele Michal Štefl, předseda představenstva a generální ředitel OHL ŽS.
Na závěr dnešní slavnosti byla v parku na Kolišti Lukášem Evženem Martincem, opatem augustiniánského kláštera v Brně, požehnána soška Sv. Barbory, patronky horníků, která bude podle stavbařské tradice bdít nad jejich prací v podzemí. Dokončení stavby je plánováno na říjen příštího roku.