Brno má novou trolejbusovou měnírnu
Rubrika: Aktuality
V brněnské čtvrti Šlapanice byla dnes slavnostně uvedena do provozu nová trolejbusová měnírna, která nahradí dva pojízdné měnírenské vozy umístěné v areálu Dopravního podniku. Ty již po třiceti letech „dočasného provozu“ dosloužily a byly zlikvidovány.
Nová měnírna je železobetonový kontejner se sedlovou střechou o půdorysném rozměru 8,4 x 3 metry. Při budování měnírny stavbaři zjistili, že záchytná jímka, jejímž úkolem bylo zachytit úkapy olejů ze starých měnírem, nepojalala veškeré nečistoty a vlivem průsaků z jímky tak došlo k zamoření okolní zeminy. Problém byl ekologicky zlikvidován odtěžením 125 tun zeminy. Teprve po odtěžení a opětovném navezení chybějícího materiálu do výkopu mohl být osazen betonový kontejner nové měnírny.
Součástí stavebních prací byla vedle vlastního objektu měnírny také výstavba komunikací a zpevněných ploch, přeložky elektrických sítí, nové trakční a sdělovací kabely, oplocení i finální parkové úpravy okolí měnírny. S ohledem na cestující, kteří využívají trolejbusovou dopravu, byla při přepojování staré technologie na novou, trolejbusová doprava omezena jen na půl dne, a to o víkendu.
Technologie měnírny je typovým výrobkem, za nějž získal zhotovitel - OHL ŽS - ocenění Czech Made. Její předností je vysoká spolehlivost provozu, vysoká míra bezpečnosti a nízké nároky na obsluhu, údržbu a likvidaci. V Brně se jedná již o čtvrtou kontejnerovou měnírnu tohoto typu, v Praze jsou v provozu tři a v Olomouci jedna.
Investorem výstavby byl Krajský úřad Jihomoravského kraje s podílem Dopravního podniku města Brna a E.ON Česká republika. Projekt vypracovala firma Microsys Brno a zhotovitelem byla akciová společnost OHL ŽS, závod Dopravní stavby, sekce Železnice, Divize Technologie. Celková cena díla včetně DPH byla 26 mil. Kč a výstavba trvala čtyři měsíce do zprovoznění měnírny a pět měsíců do kompletního dokončení zakázky.