KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Bezpečnostní prvky LUCO na pozemních komunikacích

Bezpečnostní prvky LUCO na pozemních komunikacích

Publikováno: 27.8.2010
Rubrika: Zajímavosti

Frekvence dopravy na dálnicích, rychlostních komunikacích a silnicích I. tříd v několika posledních letech stoupá geometrickou řadou, čímž se zvyšuje nebezpečí dopravních nehod a kolizí. Nové dálnice a rychlostní silnice jsou již budovány podle moderních bezpečnostních směrnic, avšak mnohé stávající komunikace byly konstruovány před více než třiceti lety, kdy frekvence dopravy byla nesrovnatelně nižší a kdy křižovatky byly projektovány podle dnes už zastaralých norem pro daleko nižší rychlosti a intenzity dopravy.

Na těchto starších komunikacích většina výjezdů nemá samostatný odbočovací pruh a je opatřena pouze směrovou deskou s označením cíle, ale samotné místo odbočení je v terénu málo zřetelné a splývá s okolní krajinou, zvláště za snížené viditelnosti. Správci komunikací se proto snaží opatřit stávající riziková místa vhodnými bezpečnostními prvky a varovným dopravním značením, aby měl řidič vozidla před jednotlivými křižovatkami dostatek času zareagovat a připravit se na případné odbočení. Právě do takových situací jsou vhodné záchytné systémy řady LUCO, které vyrábí italská firma GRUPPO MASSARA S.p.A., a jejichž výhradním dodavatelem na český trh je společnost AGROZET ZS, s. r. o.

Jedná se především o dva typy tlumičů nárazů s různou úrovní zadržení.

Tlumiče nárazů patří mezi silniční záchytné systémy, instalované před pevnou překážkou na pozemních komunikacích, a jejich účelem je utlumit kinetickou energii vozidla při zajištění přiměřené bezpečnosti cestujících ve vozidle a jiných uživatelů pozemní komunikace.

Vodicí tlumič nárazů LUCO/100/12 elementů, který svou úrovní zadržení 100 (dle technických podmínek TP 158, vydaných Ministerstvem dopravy ČR v roce 2003) je vhodný do nebezpečných rozštěpů dálničních a rychlostních komunikací s povolenou rychlostí vyšší než 110 km/hod. Skládá se z 12 dutých polyetylenových boxů, uložených před překážkou, vzájemně spojovaných systémem pero – drážka z důvodu udržení směrové stability. Všechny části tlumiče jsou propojeny oboustranně procházejícím ocelovým lanem o průměru 20 mm ve spodní části boxů. Ocelové lano zajišťuje kompaktnost tlumiče, a to jak při čelním, tak i bočním nárazu. Jednotlivé boxy jsou duté, zatížené nemrznoucí kapalinou. Všech 12 boxů je vyrobeno z vysoce trvanlivého lineárního plastu výrazně žluté barvy metodou rotačního lití. Materiál je recyklovatelný, nehořlavý a odolává UV záření.

Kratší variantou tohoto dálničního tlumiče je nevodicí tlumič nárazů LUCO/80/6 elementů, s nižší úrovní zadržení 80, vhodný na obchvaty a okruhy kolem měst a obcí a na všechny komunikace, kde nejvyšší povolená rychlost nepřekročí 110 km/hod. Má poloviční délku, skládá se pouze z šesti dutých polyetylenových boxů, které mají uvnitř speciální vak, jenž se naplňuje inertním expanzním jílem, aby byl celý systém zatížen a přispělo se tak k pohlcení kinetické energie ve fázi nárazu vozidla.

V místech odbočení, kde se sice nevyskytuje pevná překážka, avšak situace je pro řidiče málo zřetelná, zvýrazní tuto křižovatku ukazatel směru LUCO, opatřený na čelní ploše polepem dopravní značkou Z4c nebo C4. Ukazatel směru LUCO je duté těleso válcovitého tvaru, vyráběné ze stejného trvanlivého recyklovatelného netoxického polyetylénu v sytě žluté barvě, která je v podvědomí řidičů spojena s varováním před možným nebezpečím. Ukazatele směru se vyrábí ve čtyřech rozměrech podle šířky v centimetrech – typ 90, 100, 150 a 200.

Typy 90 a 100 jsou vhodné na užší silnice prvních tříd, typ 150 bývá instalován v místech odbočení z širokých čtyřproudých komunikací. Největší typy ukazatelů směru o průměru 200 cm se v poslední době uplatňují na velkých okružních křižovatkách, které často splývají s okolním terénem a řidiči je zaregistrují až příliš pozdě. Masivní žluté ukazatele, opatřené na čelní stěně fólií s dopravní značkou Z3, umístěné často dva vedle sebe, žádný řidič nepřehlédne. Spolehlivě fungují tato bezpečnostní opatření v Moravskoslezském kraji např. na silnici I/56 na kruhovém objezdu ve Frýdku-Místku nebo na silnici I/48 u Chotěbuzi před polskou hranicí.

Plastové bezpečnostní prvky mají několik nesporných výhod: jejich jasně zářivá žlutá barva je viditelná již z velké dálky i v mlhavém deštivém počasí a působí tedy na řidiče již preventivním účinkem. Při eventuální kolizi nezpůsobí plastový materiál na vozidle a potažmo na lidském těle tak ostré rány jako ocelové systémy. S plastovými dílci se velmi snadno manipuluje, jejich montáž je rychlá a jednoduchá a nevyžaduje užití těžké techniky. Při částečném poškození tlumiče po lehčím nárazu provede dodavatel rychlou a ekonomickou výměnu pouze prasklých dílců, takže náklady na opravu poškozeného tlumiče se pohybují v řádu několika desítek tisíc. Veškerá údržba bezpečnostních prvků vyrobených z trvanlivého polyetylenu spočívá v důkladném umytí tlakovou vodou a případném doplnění nemrznoucí kapaliny před zimou.

LUCO safety elements on roads
LUCO safety barriers are made by an Italian company GRUPPO MASSARA S.p.A., and the company AGROZET ZS, s. r. o. is the authorized supplier on the Czech market. These are mainly the two types of impact absorbers with various levels of safety. The guide absorber LUCO/12 of elements with its absorption 100 is suitable for dangerous splitting of highways and expressways with speed higher than 110 km/h. Non-guide impact absorber LUCO/80/6 of elements with lower absorption 80 is suitable for bypasses and ring roads around towns and villages and for roads with the maximum speed 100 km/hour. Plastic safety elements have several advantages: their yellow colour is visible from high distance and they are preventive for the drivers; during collision the plastic material does not cause serious injury or damage on your vehicle or human body as with the steel safety barriers or steel impact absorbers; the plastic parts are easily manageable and their assembly is fast and simple.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ukazatele směru typ 200 na okružní křižovatce na silnici I/48 u ChotěbuziNevodicí tlumič nárazů LUCO/80/6 elementů na silnici I/43 Brno – SvitavyUkazatel směru typ 100 na VMO v Brně u výstaviště

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (70x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (68x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice