KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Bezbariérové přístupy do stanic pražského metra

Bezbariérové přístupy do stanic pražského metra

Publikováno: 17.9.2016
Rubrika: Zajímavosti

V uplynulém roce byly na třech místech Prahy nově zřízeny bezbariérové přístupy - výtahy - do čtyř stanic metra. Dne 1. září 2015 byla bezbariérově zpřístupněna stanice metra I. P. Pavlova, 8. října 2015 stanice metra Anděl a letos byl dne 1. března otevřen přístup do obou stanic metra Můstek na linkách A i B. Ohlasy cestující veřejnosti byly v naprosté většině příznivé, výtahy jsou v každodenním provozu.

Objevily se i ohlasy polemické, zejména od větších či menších odborníků na sociálních sítích. Týkaly se např. polohy kiosku výtahů na nástupišti stanice Anděl (jsou umístěny mimo osu stanice i proti sobě navzájem) - toto situování je dáno tvarem a polohou technických prostor pod nástupištěm, kde by jinak došlo k přetnutí přístupové
(únikové) cesty. Na I. P. Pavlova byla polemika o situování vstupu do výtahu na terénu (daleko od zastávek tramvaje apod.). I toto umístění je dáno technickými možnostmi ve stanici metra a v podlažích nad ní, majetkoprávními vztahy k nemovitostem na terénu a historicky polohou stanice metra, která je umístěna v ose ulice Legerova na celou její šířku.

MŮSTEK
V rámci prověřovacích studií v uplynulých více než 10 letech bylo navrženo několik způsobů situování výtahu do stanice Můstek (např. přes pasáž Černá růže, přes budovu Diamant a nakonec přímo z Václavského náměstí), bylo prověřeno několik poloh výtahového kiosku na povrchu a chodeb pod povrchem. Po konzultacích s dotčenými orgány státní správy (MČ Praha 1, památkáři, MHMP atd.) i s ohledem na možné prodloužení tramvaje do ulice Na Příkopě bylo rozhodnuto o umístění kiosku výtahu před budovou Adamovy lékárny č. p. 775/8, toto umístění bylo zahrnuto i do projektu rekonstrukce Václavského náměstí.

Stavba představuje unikátní řešení, které nebylo v tomto rozsahu zatím realizované. Byly provedeny rozsáhlé stavební zásahy včetně „tunelářských“ do provozované stanice metra (nástupiště trasy A a B), přímo do veřejných prostor stanice, navíc v těsné blízkosti stávajících sítí (kanalizace, kolektory atd.), které byly prováděny za provozu s minimálním omezením pro cestující.

Stanice metra Můstek A je ražená trojlodní, sloupového typu. Ostění hlavních staničních tunelů je výhradně z litinových tubingů. Situována je pod dolní část Václavského náměstí, má dva vestibuly (Můstek a Václavské náměstí).

Pod střední lodí stanice metra A je umístěn tzv. přestupní uzel – systém ražených chodeb o 7 m níže – spojený se střední lodí třemi dvojicemi eskalátorů.

Stanice Můstek B je umístěna kolmo na trasu I. A v tzv. odsunuté „L“ poloze. Tato stanice je přestupní na trasu A. Z toho vyplývá propojení stanic dvěma přestupními chodbami zaústěnými do nástupiště trasy A eskalátory a do nástupiště trasy B jednak podélným schodištěm ve 2/3 délky nástupiště a jednak příčným schodištěm na konci nástupiště.

Přímý výstup z nástupiště I. B je eskalátorovým tunelem vyústěným do vestibulu pod Jungmannovým náměstím a kratším eskalátorovým tunelem do podchodu pod křižovatkou u Jungmannova náměstí. Stanice Můstek B je ražená trojlodní stanice sloupového typu a je situována cca o 10 m hlouběji než trasa A (tzn. 35 m pod úrovní terénu). Ostění této stanice je provedeno z litinových tubingů v kombinaci se železobetonovými prvky plochého dna. Sloupy jsou ocelové.

MŮSTEK – ZÁKLADNÍ INFORMACE

  • Výtahový kiosek v úrovni terénu – zastavěná plocha: 17 m2
  • Celkový objem výrubu v podzemí (3 šachty, přestupní chodba): cca 3 060 m3
  • Délka přestupní chodby: 32 m
  • Výtahy terén x přestupní chodba:
    • dopravní výška: 23,62 M
    • kapacita: 2 × 13 osob / 2 × 1 000 kg
  • Výtah přestupní chodba x nástupiště A x nástupiště B
    • dopravní výška: 16,15 m
    • kapacita: 13 osob / 1 000 kg
  • Zahájení stavby: 29. 9. 2014
  • Uvedení do provozu: 1. 3. 2016
  • Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • Projektová dokumentace: METROPROJEKT Praha a. s.
  • Zhotovitel stavby: Metrostav a. s.
  • TDI a inženýrská činnost: IDS a. s.

I. P. PAVLOVA
Koncepce bezbariérového zpřístupnění stanice I. P. Pavlova se od řešení na Můstku zcela liší, neboť místní podmínky a konstrukce stanice jsou jiné. Stanice I. P. Pavlova se nachází pod Legerovou ulicí mezi náměstím I. P. Pavlova a Rumunskou ulicí. Stanice je hloubená a má podpovrchový vestibul s podchodem. Nad nástupištěm stanice metra je jedno technologické podlaží a čtyři podlaží s podzemními garážemi.

Stanice metra I. P. Pavlova patří mezi nejstarší stanice v Praze (byla uvedena do provozu v roce 1974) a byla vybudována v otevřené stavební jámě.

Bezbariérové zpřístupnění stanice metra I. P. Pavlova je navrženo z uliční úrovně pomocí kaskády osobních výtahů. Poloha výtahu byla navržena ve spolupráci s úřadem městské části Praha 2, který dal k dispozici dům č. p. 357 v majetku MČ. První stupeň kaskády je tvořen výtahovou šachtou z uliční úrovně resp. přízemí uvedeného domu do nové přestupní chodby (délky cca 10 m) na úroveň technologického podlaží nad nástupištěm. Druhý stupeň kaskády vede na úroveň nástupiště stanice. Podél výtahové šachty je umístěno služební a únikové schodiště z přestupní chodby do úrovně terénu. Prostor jámy pro výtahovou šachtu se nacházel v polozapuštěném suterénu a v přízemí vyklizených místností domu č. p. 357 s přímým výstupem na východní chodník v Legerově ulici. Větší část stavby byla prováděna hornickým způsobem, a to jak ražba/hloubení jámy pro výtahovou šachtu, tak i ražba přístupové chodby.

I. P. PAVLOVA – ZÁKLADNÍ INFORMACE

  • Zastavěná plocha v úrovni terénu: 47 m2
  • Celkový objem výrubu v podzemí (šachty, přestupní chodba): cca 1 800 m3
  • Výtah terén x přestupní chodba:
    • dopravní výška: 15,22 m
    • kapacita: 13 osob / 1 000 kg
  • Výtah přestupní chodba x nástupiště C:
    • dopravní výška: 4,25 m
    • kapacita: 13 osob / 1 000 kg
  • Zahájení stavby: 16. 6. 2014
  • Uvedení do provozu: 1. 9. 2015
  • Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • Projektová dokumentace a inženýrská činnost: METROPROJEKT Praha a. s.
  • Zhotovitel stavby: PROMINECON CZ a. s.
  • TDI: IDS a. s.

ANDĚL
Bezbariérové zpřístupnění stanice metra Anděl vyžadovalo poměrně značný objem prací prováděných hornickým způsobem. Koncepce návrhu byla založena na kaskádě výtahů jako u ostatních dvou případů. Základními okrajovými podmínkami bylo požadované umístění výtahového kiosku na povrchu a poloha stanice v podzemí.

Stanice je situována jihozápadně od křižovatky ulic Nádražní – Plzeňská. Jedná se o raženou trojlodní pilířovou konstrukci s osovou vzdáleností kolejí 21 m. Pilíře a průvlaky jsou ocelové, ostění stanice je montováno ze železobetonových dílců kruhového profilu 7,8/8,8 m.

Výtahový kiosek na úrovni chodníku je situován na nároží ulice Nádražní a ulice Bozděchovy. Z této úrovně vede první dvojice osobních výtahů do nové přestupní chodby v podzemí. Výtahy jsou umístěny v oválné výtahové šachtě hloubené z terénu. Na tuto šachtu ve spodní části navazuje ražená přestupní chodba délky cca 80 m, která je
směrově vedena k výtahům do stanice. Výškově je přestupní chodba umístěna těsně nad klenbou stávající trojlodní stanice. V úseku nad krajním a středním staničním tunelem je chodba provedena v navýšeném profilu, ze kterého jsou nad středním tunelem na obě strany provedeny odbočky k výtahu do stanice a výtahu s bezpečnostním únikovým schodištěm do stanice. Výtahové šachty a služební schodiště procházejí nástupištním prostorem ve středním tunelu a zasahují až do prostoru pod nástupištěm. Poloha výtahů na nástupišti je dána dispozicí technických prostor v úrovni pod nástupištěm. V přestupní chodbě je umístěna odbavovací linka a tlakový uzávěr, neboť provozovaná stanice je v ochranném systému metra.

ANDĚL – ZÁKLADNÍ INFORMACE

  • Výtahový kiosek v úrovni terénu – zastavěná plocha: 30 m2
  • Celkový objem výrubu v podzemí (šachty, přestupní chodba): cca 4 675 m3
  • Délka přestupní chodby: 73 m
  • Výtahy terén x přestupní chodba:
    • dopravní výška: 27,55 m
    • kapacita: 2 × 13 osob / 2 × 1 000 kg
  • Výtahy přestupní chodba x nástupiště B:
    • dopravní výška: 6,30 m
    • kapacita: 2 × 13 osob / 2 × 1 000 kg
  • Zahájení stavby: 30. 6. 2014
  • Termín uvedení do provozu: 8. 10. 2015
  • Investor: Dopravní podnik hl. m. Prahy
  • Projektová dokumentace a inženýrská činnost: METROPROJEKT Praha a. s.
  • Zhotovitel stavby: Sdružení SMP CZ, a. s. a RVES CZ a. s.
  • TDI: IDS a. s.

DALŠÍ STANICE METRA
Hlavní město Praha a Dopravní podnik (jako investor a provozovatel) rozhodně nezahálejí. Z celkového počtu 61 stanic metra jich zbývá 18 k dovybavení bezbariérovým přístupem. V současné době se připravuje podání žádosti o stavební povolení k projektu Bezbariérové zpřístupnění stanice metra Karlovo náměstí a zpracovávají se studie na zpřístupnění stanic Jiřího z Poděbrad, Flóra, Českomoravská, Staroměstská, Náměstí míru, Nádraží Holešovice a Invalidovna.

Barrier-free Access of the Prague Metro Stations
In the last year, new barrier-free accesses – elevators were built in three locations in Prague providing access into four metro stations. A barrier-free accesses were opened up in metro station I. P. Pavlova on September 1, 2015, in metro station Anděl on October 8, 2015 and on March 1, 2016 a barrier-free access was opened up in both metro stations of lines A and B in Můstek. The feedback from the total majority of the passengers was positive. The elevators are in everyday use.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Prostorové uspořádání přestupní stanice Můstek se schematickým znázorněním navrženého bezbarierového přestupuPohled ze schodiště do přestupní chodby na nástupiště trasy A s kioskem výtahu do přestupní chodby a na nástupiště trasy BModel bezbariérového přístupu do stanice I. P. Pavlova z uliční úrovně přes přestupní chodbu na nástupiště metraKiosek výtahu na nástupišti I. P. PavlovaOsazování podchytávek původních pilot profilu 900 mm v místě průniku do stanice metra „z hory“ ze dvou dvojic svařených obloukových nosníků o poloměru 2,03 mZákres stavby do ortofotomapyPřestupní chodba s finálními povrchy (pancéřovaná litá podlaha s nerezovými svodidly, keramický tenkostěnný obklad lepený na železobetonové monolitické sekundární ostění přestupní chodby a lamelový hliníkový podhled s liniovým osvětlením)Železobetonová konstrukce na nástupišti metra podpírající klenbu stanice se železobetonovými prefabrikovanými dílci ostění stanice metra se zasanovanými spárami mezi jednotlivými dílci

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (73x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice