Besser a Bárta se dohodli na zachování nádraží v Ústí nad Orlicí
Rubrika: 2010
K opravě historického nádraží v Ústí nad Orlicí chce přispět ministerstvo kultury. Peníze z jeho havarijního programu mohou být k dispozici už příští rok. Ministři dopravy Vít Bárta (Věci veřejné) a kultury Jiří Besser (TOP 09) se na svém dnešním jednání shodli i na vzniku meziresortní komise všech zainteresovaných skupin, která by měla sloužit k jejich lepší vzájemné domluvě.
"Jsem velice rád, že se mi podařilo vyřešit problém, který tíží českou společnost už více než tři roky," poznamenal Besser. Ministerstvo kultury bude podle něj schopné pomoci zachování památky, potřebná finanční částka však zatím známa není, zvažován je i model kofinancování.
Pokud se k opravě budovy nádraží v Ústí nad Orlicí podaří zajistit prostředky z evropských fondů, přislíbila svou podporu projektu i Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).
"Naše podpora může být okamžitá, může být z havarijního programu. Můžeme začít už v roce 2011," poznamenal ministr kultury. Zkritizoval také chování samosprávy, která prý měnila názory podle okamžitého vývoje situace.
"Díky penězům ministerstva kultury a zdravému rozumu ministerstva dopravy tato krásná stavba zůstane zachovaná," poznamenal ministr dopravy Bárta. Jeho resort prý na uchování stavby nedá "ani korunu".
Historická nádražní budova v Ústí nad Orlicí měla ustoupit modernizaci železničního koridoru. Proti demolici se v internetové petici už postavilo přes 18.000 lidí. Ministerstvo kultury stavbu v květnu prohlásilo za kulturní památku. Tento krok se ale nelíbil Českým drahám a SŽDC kvůli plánované modernizaci tratě.
V tiskové zprávě o dnešním jednání ministrů jsou několikrát zmíněny kroky k záchraně nádraží učiněné politiky obou stran. Garanty vznikající komise tak budou senátorka TOP 09 Ludmila Müllerová a ústeckoorlický lídr VV Marek Dian. Za pouhých několik dní v ČR začínají senátní a komunální volby.
Podnět k prohlášení klasicistní budovy nádraží za kulturní památku podal na ministerstvo před třemi lety zakladatel sdružení Nádraží nedáme! Martin Kadrman.
Kadrman, který patřil k nejhlasitějším kritikům chystané demolice, rozhodnutí obou ministerstev uvítal. "My jsme tím rozhodnutím nesmírně potěšeni, pošleme ministrům děkovný dopis. Zároveň s nimi chceme spolupracovat na vytváření podoby budovy," uvedl Kadrman.
"Paní senátorku ovšem nevnímáme jako osobu, která by pozitivním způsobem přiložila ruku k dílu, spíše naopak," řekl Kadrman na adresu Müllerové. Podle něj senátorka v minulosti nepatřila k výrazným zastáncům zachování budovy, nevyloučil proto, že její nynější spojení s nádražní kauzou je předvolebním tahem.
Budova by podle Kadrmana měla sloužit i nadále vlakové dopravě - zachována zřejmě zůstane vnější podoba nádraží, interiéry se přizpůsobí "dopravním potřebám 21. století".
Klasicistní nádraží bylo postaveno v roce 1874 podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Dvojnádraží na půdorysu H s kamennými římsami je postaveno z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.