Beranidla svodidlových sloupků ORTECO při výstavbě rychlostní silnice R1 na Slovensku
Rubrika: Stavební stroje
Na konci září letošního roku by měly být předány do užívání první tři úseky rychlostní silnice R1 mezi Nitrou a Tekovskými Nemci na Slovensku. Poslední čtvrtý úsek, severní obchvat Bánské Bystrice, bude otevřen v červenci příštího roku. Podle Mgr. Lenky Kubejové, tiskové mluvčí zhotovitele stavby společnosti Granvia Construction, s. r. o., jsou hlavní stavební práce téměř u konce. Během posledních uplynulých dní se činnost na stavbě soustředila především na dokončení jednotlivých stavebních objektů.
„Pokračovaly dokončovací práce zejména budování krajnic, odvodňovacích žlabů, svahování, zahumusování, hydroosev svahů silničního tělesa, montáž ocelových svodidel a montáž oplocení. Pokračovala i výroba středových monolitických betonových svodidel a osazování prefabrikovaných betonových svodidel včetně osazování portálů dopravního značení,“ popsala průběh finišujících prací Kubejová. Právě při montáži ocelových svodidel se hned na několika úsecích u jednotlivých subdodavatelů osvědčila beranidla svodidlových sloupků ORTECO, která se ukázala být velmi dobrými pomocníky.
SOFISTIKOVANÁ TECHNIKA ORTECO ŠETŘÍ ČAS I PENÍZE
Celkem na stavbě R1 pracují čtyři stroje stejnojmenného italského výrobce, dva v provedení HD a zbývající dva ve variantě Smart. Verzí HD disponují firmy EUROVIA a STRABAG a od menší varianty se liší nejen energií úderu, která činí 980 J resp. 820 J, ale také řadou dalších přídavných zařízení, jimiž jsou vybaveny. Mezi příklady lze uvést zařízení na zvedání svodidel, které slouží ke zvednutí a otočení již předem smontovaných pásnic a jejich přiložení ke sloupku. Další výhodou tohoto zařízení je, že není nutno rozměřovat vzdálenosti mezi sloupky, protože obsluha beranidla přiloží sloupek přímo k otvoru již postavené a otočené pásnice. K dalším zařízením patří vrtací kladivo, které ve spojení s kompresorem slouží pro práci ve skalnatém podloží, hydraulický generátor elektrické energie o výkonu 5 kW, který umožní obsluze zapojit běžné elektrické ruční nářadí a ihned provádět montáž svodidel. V neposlední řadě je to samonivelační systém, který automaticky nastaví kladivo beranidla do svislé polohy a ve všech podmínkách tak zajistí kolmost zaražených sloupků a také maximální dosažitelný boční výsuv až 2,1 m, díky němuž stroj zůstává stále na vozovce a nedochází k poškození okolního terénu. Toto jsou jen některé z výhod řady beranidel v provedení HD, které jej předurčují pro rychlou výstavbu dlouhých úseků, kde se využije jeho robustnost a schopnost využít řadu volitelných přídavných zařízení a dle výbavy tak pracovat v jakémkoli podloží.
Kromě toho, že firma Eurovia vlastní nejvýkonnější stroj v České republice, kterým je Orteco 1000 HD, tak na menší úseky, jako jsou přivaděče a sjezdy, využívá menší model beranidla Orteco 600 Smart. Společnost Strabag využívá také beranidlo Orteco 600 Smart, ale používá jej ke zrychlení celkového postupu výstavby svodidel. Modelem Orteco 800 HD postupuje rychle vpřed s využitím zařízení na zvedání a obracení svodidel, razí každý druhý svodidlový sloupek a modelem Smart zaráží vynechané sloupky. Tímto způsobem výstavby je dosažena maximální denní kapacita pokládky svodidel. Beranidla ORTECO přitom najdou využití nejen při realizaci svodidel, ale staly se i nepostradatelnými pomocníky při stavbě fotovoltaických
elektráren.
Samojízdná beranidla ale nejsou jediná, která pod značkou italského výrobce fungují při stavbách a opravách silnic v ČR. ŘSD, regionální SÚS a další firmy zabývající se touto činností vlastní dohromady již několik desítek beranidel upevněných na nákladních vozech či jiných nosičích. Hydraulické beranidlo lze totiž instalovat na korbu nákladního vozidla nebo na výložník rypadla či jeřábu, případně je nabízeno i na zmiňovaném samojízdném pásovém podvozku. Vybírat lze ale nejen podle způsobu provozu beranidla, ale i úderové energie kladiv. Beranidlo je standardně vybaveno systémem automatického zastavení ražení v předem nastavené výšce sloupku, hydraulickým okruhem pro možnost využití hydraulického ručního nářadí, jako např. utahovák, kladivo, řezačka atd., případně může být osazeno jádrovou vrtačkou, vytahovákem sloupků, rážecím trnem pro směrové sloupky atd.
Firma ORTECO stála u zrodu beranidel svodidlových sloupků a dnes je považována za světovou jedničku a leadra trhu, který přichází s každoročními inovacemi. O jejich kvalitě svědčí i fakt, že například ŘSD má s nimi již téměř patnáctiletou zkušenost.
PPP V PRAXI
Výstavba rychlostní silnice R1 na Slovensku je velmi ambiciózním PPP projektem. Projekt veřejně-soukromého partnerství (PPP) spustila slovenská vláda s cílem zvýšit úroveň dopravních sítí, za účelem stimulovat ekonomiku a zlepšit regionální spojení. Ve veřejné soutěži na tento projekt vyhrálo konsorcium Granvia, a. s. (koncesionář), Granvia Construction, s. r. o. (hlavní dodavatel prací). Granvia Construction je stoprocentní dceřinou společností EUROVIA CS, a. s.
Projekt R1 spočívá v zabezpečení financování, naprojektování, výstavby, provozu a následné údržby rychlostní silnice R1 s dvakrát dvěma jízdními pruhy v celkové délce 52 km, která bude východně od Bratislavy a propojí město Nitra s obcí Tekovské Nemce. Součástí projektu je také obchvat Banské Bystrice, od kterého se očekává podstatné odlehčení dopravy ve městě. Konkrétně stavba zahrnuje úseky Nitra – Selenec, Selenec – Beladice, Beladice – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severní obchvat.
Celkový povrch nové R1 představuje 1,1 milionu m2. Po celé trase se nachází 78 mostů, více než 32 km protihlukových stěn, každý z prvních třech úseků má dvě křižovatky. Po celé délce komunikace jsou položena optická vlákna, na jejíchž síť jsou napojeny nejrůznější terminály, kamery a snímače. Operačním centrem nové R1 bude nově vybudované Středisko správy a údržby v lokalitě Selenec bezprostředně za Nitrou.
Pile Driver of Safety Barrier Posts ORTECO During the Construction of R1 Expressway in Slovakia
At the end of this September, the first three sections of the R1 Expressway between Nitra a Tekovské Nemce in Slovakia are supposed to be put into occupation. When assembling the steel safety barriers, the pile drivers for safety barrier posts ORTECO has proved well already on several sections with individual subcontractors. In general, there are four machines of the same Italian manufacturer working on the construction of R1, two in the version of HD and the remaining two in the version Smart. Pile drivers ORTECO can be used not only when implementing the safety barriers, but they have become indispensable helpers when building the photovoltaic power stations.