Bavorské i české ministerstvo dopravy chtějí trať Praha-Mnichov
Rubrika: 2010
Nová železniční trať z Prahy do Mnichova, která by se měla dobudovat nejdéle do roku 2020, by měla zrychlit dobu jízdy ze současných šesti hodin na polovinu. Zatímco česká strana ji chápe jako prioritu, spolková vláda ji ještě nemá zařazenu v plánu dopravních cest. Zaznělo to na setkání zástupců ministrů dopravy ČR a Bavorska, státních investorů, logistických firem i regionálních podniků z obou stran hranice.
"Do tří, čtyř týdnů bude mít spolková vláda zpracovánu ekonomickou analýzu trati, podle níž se rozhodne, zda stavbu zařadí do plánu stavby německých dopravních cest. Dříve než po roce 2015 by ale stavba nezačala," řekl vedoucí odboru dopravy Bavorského státního ministerstva hospodářství, infrastruktury, dopravy a technologie Hans Peter Göttler. Bavorsko ji vehementně podporuje, ale o velkých dopravních investicích musí rozhodnout Berlín.
Krajské hospodářské komory z Řezna a Plzně za trať už několik měsíců lobbují u regionálních politiků. Připravily i společnou informační brožuru, kde specifikovaly sedm významných dopravních akcí mezi oběma zeměmi, které preferuje rodící nadnárodní euroregionu Dunaj - Vltava. Ten má v letech 2014 až 2020 získávat velkou část dotací z EU.
"Dnes tu jasně zaznělo, že české ministerstvo dopravy a jeho investorské organizace jsou připraveny zkvalitnit přeshraniční komunikační síť, protože si vyhodnotily jejich potřebnost," řekl předseda hospodářské komory Plzeňského kraje Zdeněk Mužík. Česká strana nyní čeká na spolkovou vládu, jaké nastaví priority.
Česká strana dnes deklarovala cíle při budování koridoru Praha - Plzeň. "Za dva roky chceme být v Rokycanech a do čtyř let v Plzni. Pokud německá strana řekne ano, tak začneme příští rok projektovat trasu Plzeň - Domažlice - státní hranice," řekl náměstek ministra dopravy Ivo Toman.
Na všechny tři úseky už jsou zpracovány investiční záměry. Celá trať, jejíž většina povede v nové stopě, by přišla na 28 miliard Kč. Toman bavorskou stranu ubezpečil, že odbočný koridor Plzeň - Domažlice o délce 65 kilometrů chápe ministerstvo dopravy jako jednu z priorit. Trať bude zakomponována do dopravní "superkoncepce" ČR do roku 2025.
Na německé straně je třeba podle jednatele průmyslové a řemeslnické komory IHK Řezno Alfreda Brunnbauera vybudovat v nynější stopě dvě koleje a trať elektrifikovat. "Chceme, aby byla výkonná s rychlostí do 200 kilometrů za hodinu," dodal.
"Pokud by německá strana řekla, že trať nebude stavět, stejně budeme tento koridor projektovat. Budu tlačit na to, aby jeho příprava běžela dál. Jestli chce Evropa konkurovat Číně, tak musíme Prahu s Mnichovem propojit. Jde o přirozený projekt," dodal Toman.
Zástupci bavorských institucí a podniků dnes uvedli, že do roku 2025 se má nákladní doprava mezi oběma zeměmi zvýšit o více než polovinu. Chtějí prosadit, aby šlo na dopravní stavby do Bavorska více peněz než dosud, i když vědí, že Německo hodlá hodně šetřit.
Bavorsko je důležitým partnerem Česka, protože tam směřuje 80 procent veškerého vývozu do Německa, které je největším importérem české produkce.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.