Bárta obnoví platby stavařům, až se s nimi dohodne na slevách
Rubrika: 2010
Ministr dopravy Vít Bárta chce donutit stavební firmy, které stavějí dálnice a železnice, ke slevám. Ministr stavbařům zarazil přísun peněz a chce jej obnovit, až se s nimi dohodne na slevách. Řekl to dnešní Mladé frontě Dnes. "Všechny platby jsou zastavené a nic se neplatí," potvrdil listu ministr. ČSSD ministra za jeho krok kritizovala.
Stát podle MfD dluží firmám zhruba 1,2 miliardy korun za faktury po splatnosti od Ředitelství silnic a dálnic, další stovky milionů chybí od Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). U ní ale ministr peníze zřejmě brzy uvolní. "Ústně jsme se dohodli na úsporách od stavbařů ve výši půl miliardy. Teď čekáme, až je potvrdí ještě písemně. Pak můžeme peníze vyplatit," řekl deníku Bárta.
Stavební firmy se tlaku na další úspory při stavbách dálnic brání. Nechtějí prý penále za zpoždění plateb, což je podle už dostatečná sleva.
Částka u neproplacených faktur po dvouměsíční splatnosti už přesahuje dvě miliardy korun a každým dnem narůstá. Na rozdíl od minulých let, kdy stát dlužil kvůli nedostatku peněz, je nynější zpoždění zcela záměrné – má vylepšit ministrovu pozici při jednání se stavbaři, píše deník.
Státu se však taková metoda může prodražit. Za každý den zpoždění mohou stavební firmy účtovat penále. "Pokud bychom to dělali, denně bychom měli nárok na nejméně půl milionu korun," řekl MfD šéf Sdružení pro výstavbu silnic Petr Čížek.
Stavbaři to však prý zatím dělat nechtějí. "To je naše sleva státu a náš dárek," řekl Čížek. Podle něj firmy penále nepožadují, protože jsou na takové zpoždění ze strany státu zvyklé. Nevyloučil, že pokud "vyhladovění" bude velké, sáhnou i firmy po právnících a peníze začnou od státu vymáhat.
Podle Bárty mohou firmy skutečně peníze po státu vymáhat. "Pak se budu držet hesla Jana Lucemburského, že kdo zaútočí první, ten bude vyvrácen ze základů," dodal Bárta.
Bártovy kroky kritizuje ČSSD. "Radikálním krokům ministra Bárty, který se rozhodl nezaplatit stavebním firmám za dohodnuté práce a donutit je tak ke slevám na stavbách silnic a železnic, veřejnost ochotně zatleská. Vždyť si to ti 'zlí' stavebníci jistě zaslouží a koho zajímá, že měli se státem platné smlouvy," uvedl stínový ministr financí za ČSSD Jan Mládek.
Otázkou podle něj zůstává, koho dalšího si stát vybere jako "podezřelého" a škrtne mu peníze, byť smlouva byla platně uzavřena. Bárta svými kroky odhalil směr nové vládní politiky, kdy státem zajišťované smlouvy a práva hrozí rizikem nedodržování, dodal Mládek.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.