Bárta má varianty zpoplatnění některých silnic I. třídy
Rubrika: 2010
Ministerstvo dopravy má podle ministra Víta Bárty (VV) připraveny varianty zpoplatnění některých silnic I. třídy od poloviny příštího roku pro nákladní auta. Dnes to řekl poslancům z hospodářského výboru při debatě o návrhu na pětiletý odklad zavedení elektronických vinět. "Existuje varianta, že by i jedničky mohly být zpoplatněny od polovičky příštího roku," řekl Bárta.
Někteří poslanci ministrovo vyjádření interpretují jednoznačněji. "Nejenže to navrhuje, ale on říká, že s tím přijde jako s hotovou věcí, že nepochybně dojde ke zpoplatnění některých komunikací první i druhé třídy," řekl na dotaz ČTK poslanec Aleš Rádl (ODS).
Ministr se vyjadřoval mírněji. "Mohu nyní potvrdit jenom to, že během příštího roku se mohou nějaké jedničky zpoplatnit," řekl později novinářům. Nechtěl ani prozradit přibližné datum zpoplatnění. "Říkejme jenom to, že všechny tyto kroky já v žádném případě nemíním činit jako určité improvizované kroky, ale naopak to vést jako už trochu koncepčnější jednání ministerstva dopravy," dodal.
Ministr také poslancům řekl, že intenzivně jedná s firmou Kapsch, která dodávala současný mýtný systém, o různých řešeních zpoplatnění silnic. Dodal ale, že zatím žádnou z variant nechce představit.
Bárta prohlásil, že pokud jde o to, které silnice se budou zpoplatňovat, je nutné mluvit i o silnicích druhé třídy. "Já tady hospodářskému výboru sděluji, že to, co zpoplatnit, to dneska není jen o jedničkách, ale minimálně se bavíme o nějakých vybraných dvojkách," zdůraznil.
Ministr dodal, že se proto sešel s náměstkem hejtmana kraje Vysočina Liborem Jouklem, který působí jako vedoucí dopravního výboru asociace krajů. S ním se dohodl, že kraje mají do 14 dnů vypracovat seznam kritických komunikací druhé třídy, které je trápí.
Ve všech ekonomických modelech, které má ministerstvo k dispozici, však podle Bárty vychází, že mýtné na silničních druhých tříd má spíše sankční než ziskový charakter. Že by tedy plynul krajům nějaký výnos z tohoto mýta ministr "nevidí jako příliš aktuální téma".
Mýtné v Česku se v současné platí na 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Mýtné v Česku platí malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun.
Debata o mýtném se rozvířila během jednání výboru o senátním návrhu na pětiletý odklad zavedení elektronických vinět. Výbor nakonec doporučil tento návrh přijmout v předložené podobě.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.