Bárta chystá slevu na mýtném pro dopravce s ekologickými vozy
Rubrika: 2010
Česká vláda nejspíš nabídne slevu na mýtném pro dopravce, kteří si pořídí vozy splňující nejnáročnější emisní standardy. V Bruselu to dnes novinářům po jednání s eurokomisařem pro dopravu Siimem Kallasem řekl ministr dopravy Vít Bárta.
O zvýhodnění ekologických vozidel se podle ministra nyní diskutuje. Nákladní automobily, které splňují emisní normu Euro V, by zřejmě měly mít speciální tarifní pásmo. V současnosti přitom musí platit stejné částky za jízdu po dálnicích jako ostatní.
Bárta během několika týdnů představí koncepci, která by měla platby mýtného zásadně změnit. Konkrétní ovšem být nechtěl. "Máme konkrétní představu, ale omlouvám se a teď ji nebudu bez kontextu ostatních opatření prezentovat," řekl.
Výběr mýtného v současnosti v Česku citelně roste. Nákladní dopravci zaplatili za letošní tři čtvrtletí na mýtném 4,8 miliardy korun, což je o 16 procent více než ve stejném období loni. Září bylo díky otevření nové části pražského okruhu s 594 miliony Kč rekordním měsícem od spuštění mýtného systému v lednu 2007.
Mýtné v Česku se dnes platí na 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a silnic I. třídy. Posledně jmenované tvoří jen malou část zpoplatněné sítě, zhruba 180 kilometrů. Mýtné v Česku platí malé nákladní vozy s hmotností od 3,5 tuny do 12 tun a kamiony s hmotností nad 12 tun.
Stát se zatím nechystá rozšiřovat mýtný systém na silnice druhé a třetí třídy, které patří krajům. Na rozšíření systému nejsou peníze, oslovení odborníci navíc tvrdí, že mýtné na krajských silnicích by bylo ztrátové. Po širším mýtném volají hlavně někteří starostové, skrze jejichž obce kamiony objíždějí zpoplatněné dálnice.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.