KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    AŽD Praha chrlí novinky, které zabrání tragickým nehodám na železnici

AŽD Praha chrlí novinky, které zabrání tragickým nehodám na železnici

Publikováno: 7.7.2011
Rubrika: Zajímavosti

Společnosti AŽD Praha, která je na tuzemském trhu lídrem v oboru zabezpečovací, telekomunikační, informační a automatizační techniky, zejména se zaměřením na oblast kolejové a silniční dopravy včetně telematiky, se vyplatilo investovat drtivou většinu ze svého zisku do vývoje nových zařízení. V době, kdy hospodářská krize pokládá jeden podnik za druhým, AŽD Praha přichází s novinkami, které dramaticky zvyšují bezpečnost na železnici.

Novou a velmi důležitou funkcionalitou u staničních zabezpečovacích zařízení z produkce AŽD Praha je EZŠ – Evidence ztráty šuntu. Pro čtenáře neznalé tohoto odborného termínu, jde o ztrátu kontaktu kol vlaku s kolejnicemi. A přesně to se odehrálo v roce 2008 ve stanici Moravany. Díky nadměrnému pískování hnacího vozidla staniční zabezpečovací zařízení vyhodnotilo kolej jako volnou a na stejnou kolej byl povolen vjezd dalšímu vlaku. Výsledkem byla srážka vlaků a zmařený lidský život.

Podobným tragédiím EZŠ napříště zabrání. Nová funkcionalita hlídá, aby vlak legálně odjel ze staniční koleje. Za legální odjezd se přitom považuje stav, kdy měl vlak postavenou vlakovou, nebo posunovou cestu, přivolávací návěst, nebo nouzovou posunovou cestu, souprava následně uvolní staniční kolej a obsadí následující úsek za návěstidlem. Pokud vlak ze staniční koleje legálně neodjede, nové softwarové opatření EZŠ eviduje ztrátu šuntu. „Okamžitě se spustí varovná zvuková signalizace a na monitoru zadávacího počítače Jednotného obslužného pracoviště se objeví varovná textová hláška EVIDENCE ZTRÁTY ŠUNTU s číslem koleje, kde k incidentu došlo. Příslušná kolej se navíc zabarví hnědou barvou a chová se, jako by byla obsazena. To znamená, že na tuto kolej již nelze postavit vlakovou cestu s povolující návěstí do té doby, než si obsluhující personál prověří, zda je kolej skutečně volná,“ vysvětluje novou funkcionalitu Lubomír Macháček, vedoucí pracoviště VPR5.
 
Další novinkou, kterou AŽD Praha představila široké odborné i novinářské veřejnosti, je systém VNPN (Výstraha při nedovoleném projetí návěstidla), který dokáže identifikovat a zastavit vlak, který z jakýchkoliv důvodů projede návěst zakazující jízdu. Systém navíc dokáže zastavit všechny okolní vlaky, jejichž bezpečnost by mohla být touto mimořádnou událostí ohrožena. „Při zpětných analýzách jsme zjistili, že by tento systém eliminoval historicky všechny nehody, které vznikly projetím návěstidla v poloze stůj,“ říká generální ředitel AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Nejnovějším produktem z vývojových pracovišť AŽD Praha je unikátní zabezpečovací systém RADIOBLOK, který je určen pro regionální jednokolejné tratě, kde hrozí značné bezpečnostní riziko. Všichni si jistě pamatujeme tragickou nehodu z února tohoto roku ve Vodňanech, kde po čelním střetu osobního vlaku s manipulačním vlakem přišla jedna cestující o život a dalších 12 lidí bylo zraněno. Právě takovým nehodám dokáže RADIOBLOK napříště zabránit.

RADIOBLOK, který se skládá z Radioblokové centrály ovládané dispečerem z Jednotného obslužného pracoviště a z Radioblokového terminálu instalovaného na vozidle, svými technickými prostředky brání vydání vzájemně kolizních povolení, jízdě vlaku a posunu bez povolení. Navíc za pomoci systému GPS provádí kontrolu nad jízdou strojvedoucího v povolené části trati. Pokud dojde k vyjetí mimo povolenou oblast, je strojvedoucí akusticky varován a vlak je automaticky nouzově zastaven. „Instalace RADIOBLOKu na regionální tratě bude opravdu znamenat revoluční zvýšení bezpečnosti. Že jde o mimořádně kvalitní systém, dokládá i jeho ocenění na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kde získal výroční cenu Asociace podniků železničního průmyslu ACRI,“ uzavírá přehled aktivit AŽD Praha Zdeněk Chrdle.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Ing. Zdeněk ChrdleIng. Lubomír MacháčekVNPNEZŠRadioblok

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (110x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (72x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (69x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice