AUDIO: Zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech v ČR
Investice do zvýšení bezpečnosti železničních přejezdů se v posledních letech výrazně navyšují. Zatímco v roce 2004 stát v této oblasti investoval 155 mil. Kč, v loňském roce už to byla částka téměř 267 mil. Kč. Další přejezdy jsou rekonstruovány v rámci jednotlivých staveb modernizace tratí. Vzhledem k závažným následkům dopravních nehod na železničních přejezdech považuje Ministerstvo dopravy investice do zvyšování bezpečnosti v této oblasti za jednu ze svých priorit.
„Snažíme se zvyšovat bezpečnost na železničních přejezdech. Nedávná tragická nehoda na Slovensku připomíná, že se jedná o stále aktuální téma,“zdůrazňuje ministr Petr Bendl.
V loňském roce upravilo SŽDC celkem 241 železničních přejezdů. Osazení jednoho přejezdu světly i závorami představuje v průměru přibližně 6 mil. Kč, samotnými světly bez závor pak 4 mil. Kč. Za poslední tři roky se dále podařilo zrušit celkem 74 železničních přejezdů. Toto číslo zahrnuje i vznik mimoúrovňových křížení (nadjezd či podjezd), zejména na koridorových stavbách.
V ČR evidujeme k 31. 12. 2008 celkem 8 296 přejezdů na pozemních komunikacích od silnic I. a II. třídy až po účelové komunikace. Pro zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech zřídil SFDI již v roce 2004 samostatný program, díky kterému má SŽDC ročně k dispozici cca 200 mil. korun určených pro zvyšování bezpečnosti na železničních přejezdech.
POČET železničních přejezdŮ, ZPŮSOB ZABEZPEČENÍ (STAV K 31.12.2008)
Přejezdy celkem | Přejezdy s kříži | Přejezdy se světly | Světla a závory | Ostatní | Zrušené přejezdy v r. 2008 |
8.296 | 4.624 | 2.133 | 1.017 | 490 | 32 |
Nejbezpečnější je přirozené mimoúrovňové křížení. Toto řešení je ale technologicky, ekonomicky i majetkoprávně nejnáročnější. Náklady se mohou pohybovat v řádu desítek miliónů korun. Závorami jsou přednostně vybavovány dvou a vícekolejné přejezdy na silnicích I. třídy a přejezdy se zvýšeným počtem nehod. Komárek SŹDC na TK o prejezdech
„Všichni motoristé si musí být vědomi toho, že na přejezdech platí vždy stejná pravidla silničního provozu,“říká ministr Petr Bendl a dodává: „V této souvislosti připravuje Ministerstvo dopravy ve spolupráci se Správou železniční dopravní cesty na měsíc duben rozsáhlejší informační akci.“
Podstatným krokem ke zvýšení bezpečnosti bude také očíslování všech železničních přejezdů v ČR. Ministr dopravy Petr Bendl se na tom dohodl s vedením ŠŽDC. Generální ředitel správy Jan Komárek slíbil, že tak učiní do posledního července tohoto roku. Novinářům již dnes představil formát označení, které bude pro každý přejezd unikátní.
"Březen ještě věnujeme vyjednávání se složkami integrovaného záchranému systému a přípravám technikálií. Od dubna pak začneme se samotným označováním a uváděním systému do praxe. Do konce července bude označen každý přejezd a systém plně funkční, to mohu myslím garantovat," řekl novinářům Komárek.
Audio: Mluvčí resortu dopravy Martin Kupka komentuje zvyšování bezpečnosti a číslování železničních přejezdů. Kometář se ve formátu .wav můžete stáhnout ZDE.