KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    ARCADIS CZ a. s., divize Geotechnika – nepřetržitá kontinuita poskytování geotechnických služeb od roku 1926

ARCADIS CZ a. s., divize Geotechnika – nepřetržitá kontinuita poskytování geotechnických služeb od roku 1926

Publikováno: 31.10.2016
Rubrika: Zajímavosti

Tradice naší firmy začíná již v roce 1926, kdy pozdější akademik Quido Záruba založil první inženýrsko-geologické pracoviště v Československu. O něco později, v roce 1929, další nestor československé geotechniky, profesor Alois Myslivec, založil v Praze-Podbabě první československé laboratoře mechaniky zemin. Tato laboratoř je stále důležitou součástí společnosti.

Z těchto pracovišť bylo vytvořeno komplexní centrum pod názvem Ústav stavební geologie, které v roce 1968 dává základ pro vznik specializovaného podniku Stavební geologie Praha, n. p., který vedle odborných a projekčních pracovišť zahrnoval i provozy pro práce technické a stavební a garantoval komplexní rozvoj všech odborných geotechnických disciplín, prováděl aplikovaný výzkum a zejména hrál rozhodující roli při poskytování geotechnických a geologických podkladů pro všechny velké stavby nejen v ČSR, ale i v zahraničí.

V roce 1991 byla při privatizaci tohoto podniku založena akciová společnost Stavební geologie – Geotechnika, sdružující všechna odborná geotechnická pracoviště původní Stavební geologie Praha. Firma se oprostila od vrtných a stavebních provozů a změnila se v moderní nezávislou konzultační inženýrskou společnost. V roce 1993 se firma spojuje se strategickým zahraničním partnerem – francouzskou inženýrskou společností Simecsol, což umožnilo její rychlou konsolidaci. Od svého vzniku Stavební geologie – Geotechnika, a. s. pokračuje ve svém rozvoji extenzivním i intenzivním způsobem. Dále rozšiřuje portfolio nabídky svých služeb, zakládá regionální kanceláře v Brně a Ostravě, pokračuje ve výzkumné činnosti a zejména mohutně investuje do přístrojové techniky.

V roce 2002 se Stavební geologie – Geotechnika, a. s., spolu se svým zahraničním partnerem, stává součástí nadnárodního uskupení inženýrských a konzultačních firem ARCADIS se sídlem v Nizozemí. V roce 2005 firma zakládá v Bratislavě samostatně působící organizační složku a v Žilině kapitálově vstupuje do společnosti GEOFOS, která je vůdčí firmou v segmentu inženýrskogeologických prací ve Slovenské republice.

Od roku 2007 je součástí holdingové společnosti ARCADIS CZ a. s. s majoritním akcionářem nadnárodní skupinou Arcadis. V roce 2008 dosáhla Stavební geologie – Geotechnika, a. s. se 180 stálými zaměstnanci ročního obratu 420 milionů Kč. Tím se bezesporu stala největší konzultační firmou podnikající v České republice ve stavebnictví.

O rok později společnost začala vystupovat pod novým obchodním názvem ARCADIS Geotechnika a. s. a po dokončení fúze k 30. červnu 2013 vystupuje dodnes jako divize Geotechnika společnosti ARCADIS CZ a. s.

Skupina Arcadis usiluje o vedoucí postavení především ve čtyřech obchodních liniích – Infrastruktura, Voda, Životní prostředí a Budovy. Tyto segmenty jsou vzájemně neoddělitelně provázány a umožňují nám pracovat napříč obory a přinášet zákazníkům výjimečná řešení složitých problémů. Naše společnost vždy byla, a je, též významným pracovištěm pro vědecko-technický rozvoj geotechniky, inženýrské geologie a geoekologie a řešitelským pracovištěm celé řady významných výzkumných úkolů a norem financovaných ze státního rozpočtu.

Klientům poskytujeme kvalitu služeb odpovídající mezinárodním standardům a naši zaměstnanci čerpají z rozsáhlé mezinárodní databáze vědomostí a zkušeností, kterou se skupině Arcadis podařilo vybudovat.

Divize Geotechnika společnosti ARCADIS CZ je s devadesátiletou tradicí největší a nejstarší geotechnickou konzultační firmou v České republice. Jedinečnost, úspěšnost a její síla spočívá v kombinaci vědomostí a zkušeností získaných na základě dlouholetého působení na českém, ale i zahraničním trhu, se znalostí moderních evropských
přístupů v oblasti přípravy a řízení velkých inženýrských projektů. 

Po celou dobu své existence se významným způsobem zapojuje do rozvoje dopravní infrastruktury v České republice, její odborníci se uplatňují i na zahraničních stavbách. Cílevědomé investice a výsledky vlastního technického vývoje umožnily firmě významný konkurenční náskok v oblasti monitoringu podzemních staveb i problematice posuzování a navrhování geotechnických konstrukcí. Specialisté i řadoví pracovníci divize Geotechnika se často podílejí na stavbách, které získávají ocenění v celostátních soutěžích „Stavba roku“, slovenská „Stavba roka“ či „Česká dopravní stavba roku“ a dalších soutěžích. Některé ze staveb byly úspěšné i na mezinárodním fóru.

V posledních letech firma spolupracovala na desítkách oceněných staveb, u některých z nich byly zvláště oceněny její pracovní postupy Sanace sesuvu u tunelu Hřebeč získala ve 4. ročníku Dopravní stavby roku Čestné uznání poroty za kombinaci netradičních technologií a postupů při velmi zdařilém začlenění díla do okolní krajiny, v soutěži Česká dopravní stavba a technologie roku 2010 získal vylehčený násyp na silnici R6 Jenišov – Nové Sedlo nominaci na titul Česká dopravní stavba, projekt a inovace. Tato stavba je typickou ukázkou použití moderní technologie, která představuje technicky kvalitní a přitom velmi ekonomické řešení. Posledního velkého ocenění se nám dostalo za sanaci velkého sesuvu pomocí vyztužené zemní konstrukce u obce Křižany na železniční trati Liberec – Česká lípa. Za realizovaný geotechnický průzkum, numerické modelování, originální projekt a dozor získala divize Geotechnika, spolu s dalšími třemi partnery, titul Česká dopravní stavba roku 2014.

Divize Geotechnika společnosti ARCADIS CZ je každoročně hlavním pořadatelem, a současně sponzorem, Pražských geotechnických dnů, kde přednášejí významní odborníci z celého světa. Letos se konaly již po dvacáté čtvrté. Jejich pravidelnou součástí je vyhlášení Ceny Quido Záruby pro mladé inženýrské geology a geotechniky za nejhodnotnější a nejzajímavější práce z oblasti praxe a výzkumu. 

Přestože firma prodělala komplikovaný vývoj plný zvratů, vždy v něm zůstával stálý kádr, který se postupně rozrůstal a rozšiřoval o další odbornosti. Postupně shromážděné neocenitelné zkušenosti a poznatky se předávají dalším generacím geologů a geotechniků. 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

www.arcadis.com


Fotogalerie
První československá laboratoř mechaniky zemin v Praze-Podbabě – propustoměry podle návrhu prof. A. Myslivce z roku 1932Akademik Quido Záruba při dokumentaci skalního výchozuSoučasná laboratoř geomechaniky společnosti ARCADIS CZ, divize GeotechnikaZatěžovací zkouška v Lahovicích (1961)Smyková zkouška na stavbě VD Nechranice (1962)Sondovací práce pro II. železniční tunel na Vinohradech (1933) – přetisk z přílohy Českého Slova 2. 9. 1933Velký krabicový smykací přístroj v laboratoři ve Stromovce (1965)Tetín – zabezpečování skalního svahu kotvením (1972)Tlaková zkouška s plochými lisy ve štole Černý Váh (1969)Průzkumné práce pro stavbu metra A – tunel pod Vltavou mezi stanicemi Malostranská a StaroměstskáMohutná rozpěrná zkouška ve štole Jezeří – výzkum stabilitních problémů lomů při úpatí Krušných hor (1981)Průběh sanace skládky pevného odpadu v KošťálověPamětní medaile udělovaná k ceně akademika Quido ZárubyPohled na dokončenou stavbu přitěžovací a ochranné lavice směrem k východnímu portálu tunelu HřebečSkenovani podzemích prostor v dolu JosefPohled na dokončenou stavbu vyztuženého násypu sesuvu na železniční trati Liberec – Česká Lípa

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (143x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (109x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (93x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice