Alternativní řešení spirálových okružních křižovatek
Rubrika: Zajímavosti
V České republice se na rozdíl od některých vyspělých zemí zatím příliš nedaří navrhovat funkční vícepruhové okružní křižovatky (OK). V minulosti byly tyto OK navrhovány se soustřednými jízdními pruhy na okružním pásu, což je řešení podle mého názoru špatné, nelogické, nebezpečné a v reálném provozu i málo kapacitní.
Důvody jsou následující:
- Řidič jedoucí vnitřním pruhem po okružním pásu musí před opuštěním objezdu měnit jízdní pruhy – dochází k tzv. průpletu, což je nebezpečné.
- Z toho důvodu mnoho řidičů raději vnitřní pruh na okružním pásu vůbec nepoužívá, a v důsledku toho má taková OK reálnou provozní kapacitu nižší než „nominální“ prostorovou. Jinými slovy velká část ploch vozovek zůstává v reálném provozu nevyužita (vnitřní pruhy na okružním pásu, nájezdech a výjezdech – tyto bývají někdy dokonce zašrafovány).
V poslední době se – zatím bohužel ve velmi omezeném rozsahu – začínají budovat spirálové okružní křižovatky (SOK) se speciálně tvarovaným středním ostrůvkem a někdy i s pevným vymezením jízdních pruhů pomocí fyzických zábran. Obecně je to krok správným směrem. Tento typ OK byl poprvé použit v Nizozemí, kde je v současné době také nejvíce rozšířen. Vžité označení tohoto typu OK je „turbookružní křižovatka“ – z holandského výrazu „Turborotonde“.
Chci ovšem demonstrovat, že existuje jednodušší, elegantnější a přitom stejně funkční řešení spirálových OK. Jde o OK, které mají spirálové uspořádání jízdních pruhů, ale jsou stavebně stejné jako „klasické“ vícepruhové OK se soustřednými jízdními pruhy na okružním pásu – liší se pouze vodorovným, případně svislým dopravním značením a provoz na nich funguje stejně jako u turbookružní křižovatky holandského typu.
Výhody oproti klasické vícepruhové OK se souběžnými jízdními pruhy na okružním pásu jsou stejné jako u turbookružní křižovatky holandského typu:
- Zvýšení kapacity OK – prostorová kapacita je provozně zcela využita.
- Bezpečnost – nedochází k průpletům při jízdě po okružním pásu. Je umožněna bezkolizní paralelní jízda ve 2 pruzích zvoleným směrem (nejčastěji přímým, ale není podmínkou – viz dále)
Výhody oproti turbookružní křižovatce holandského typu jsou tyto:
- Střední ostrůvek je kruhový (nebo oválný) jako u starších VOK, to znamená, že starší vícepruhové OK mohou být na tento typ snadno, rychle a levně adaptovány.
- Značení je jednoduché a přehledné, logika jízdních pruhů je podle mě pro člověka snadněji pochopitelná než u u turbookružní křižovatky holandského typu.
- Absence fyzických bariér mezi jízdními pruhy (pokud jsou osazeny) usnadňuje údržbu a umožňuje snadnější průjezd např. nadměrných nákladů nebo vozidel záchranných sborů.
Tento typ spirálové OK je již delší dobu používán v dopravně nejvyspělejších zemích světa, konkrétně například v Austrálii, Novém Zélandu, Kanadě, Islandu, Finsku, Norsku, dále také například v Polsku a Estonsku. Osobně jsem si v těchto zemích v provozu ověřil, že tento typ OK je kapacitní, pro řidiče snadno srozumitelný, bezpečný a také finančně nenáročný, jak provozně, tak investičně.
Přikládám ilustrační fotografie tohoto typu OK v různých zemích. Na fotografiích je vidět jednoduchost a funkčnost tohoto řešení. Rovněž je patrné jednoduché, srozumitelné a účelné dopravní značení.
PŘÍKLADY VYUŽITÍ PŘI ADAPTACI EXISTUJÍCÍCH OK V ČR
Adaptace je poměrně jednoduchá, spočívající víceméně v úpravě vodorovného a svislého dopravního značení, prakticky bez nutnosti stavebních zásahů.
DOPRAVNÍ ZNAČENÍ
Pro správné fungování spirálové okružní křižovatky je zásadní zřetelné, jednoduché a přitom výstižné dopravní značení. V zemích, kde tento typ OK funguje a které jsem osobně navštívil, je provoz na těchto OK určován výhradně vodorovným dopravním značením – čarami oddělujícími jízdní pruhy a šipkami (viz obrázky dále). Svislá návěst před OK je stejná jako by se jednalo o jednopruhovou OK. To je dalším důkazem, že provoz na tomto typu OK je v zásadě jednoduchý, logický, přehledný a snadno pochopitelný pro řidiče.
Nicméně lze na tento typ křižovatky použít i speciální svislé dopravní značení. Značení však musí být jednoduché a přehledné.
POUŽÍVÁNÍ ZNAMENÍ O ZMĚNĚ SMĚRU JÍZDY
Po vzoru zemí, kde tento typ OK již léta funguje, by bylo vhodné zavést povinnost blikání doleva při odbočování doleva. Dává se tak jasný signál vozidlům na následujícím nájezdu, že mohou použít vnější pruh okružního pásu pro jízdu rovně, čímž se dále zvyšuje provozní kapacita křižovatky. Tím není dotčena povinnost blikání vpravo při opouštění OK (viz předchozí obrázky).
ZÁVĚR
Tento typ OK je delší dobu úspěšně provozován v dopravně nejvyspělejších zemích světa a nejen v nich. Zavádění tohoto typu OK v ČR by významně přispělo ke zvýšení kapacity a bezpečnosti provozu existujících vícepruhových okružních křižovatek, které nyní mají nevyhovující soustředné uspořádání jízdních pruhů na okružním pásu. Toto řešení je jednodušší a administrativně, finančně i časově méně náročné než přestavba na turbookružní křižovatku holandského typu. Je však nutné použít vhodné dopravní značení s důrazem na jednoduchost a přehlednost. Rovněž by bylo vhodné zavést povinnost blikání doleva při odbočení vlevo.
Alternative Solution of Spiral Roundabouts
Unlike in some developed countries, designing functional multi-lane roundabouts has not been too successful in the Czech Republic yet. In the past these roundabouts used to be designed with concentric lanes on a circular belt, which was, in my opinion, a bad, illogical, dangerous and a low capacity solution in real traffic.