KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    Alternativní řešení spirálových okružních křižovatek

Alternativní řešení spirálových okružních křižovatek

Publikováno: 5.5.2015
Rubrika: Zajímavosti

V České republice se na rozdíl od některých vyspělých zemí zatím příliš nedaří navrhovat funkční vícepruhové okružní křižovatky (OK). V minulosti byly tyto OK navrhovány se soustřednými jízdními pruhy na okružním pásu, což je řešení podle mého názoru špatné, nelogické, nebezpečné a v reálném provozu i málo kapacitní.

Důvody jsou následující:

  • Řidič jedoucí vnitřním pruhem po okružním pásu musí před opuštěním objezdu měnit jízdní pruhy – dochází k tzv. průpletu, což je nebezpečné.
  • Z toho důvodu mnoho řidičů raději vnitřní pruh na okružním pásu vůbec nepoužívá, a v důsledku toho má taková OK reálnou provozní kapacitu nižší než „nominální“ prostorovou. Jinými slovy velká část ploch vozovek zůstává v reálném provozu nevyužita (vnitřní pruhy na okružním pásu, nájezdech a výjezdech – tyto bývají někdy dokonce zašrafovány).

V poslední době se – zatím bohužel ve velmi omezeném rozsahu – začínají budovat spirálové okružní křižovatky (SOK) se speciálně tvarovaným středním ostrůvkem a někdy i s pevným vymezením jízdních pruhů pomocí fyzických zábran. Obecně je to krok správným směrem. Tento typ OK byl poprvé použit v Nizozemí, kde je v současné době také nejvíce rozšířen. Vžité označení tohoto typu OK je „turbookružní křižovatka“ – z holandského výrazu „Turborotonde“.

Chci ovšem demonstrovat, že existuje jednodušší, elegantnější a přitom stejně funkční řešení spirálových OK. Jde o OK, které mají spirálové uspořádání jízdních pruhů, ale jsou stavebně stejné jako „klasické“ vícepruhové OK se soustřednými jízdními pruhy na okružním pásu – liší se pouze vodorovným, případně svislým dopravním značením a provoz na nich funguje stejně jako u turbookružní křižovatky holandského typu.

Výhody oproti klasické vícepruhové OK se souběžnými jízdními pruhy na okružním pásu jsou stejné jako u turbookružní křižovatky holandského typu:

  • Zvýšení kapacity OK – prostorová kapacita je provozně zcela využita.
  • Bezpečnost – nedochází k průpletům při jízdě po okružním pásu. Je umožněna bezkolizní paralelní jízda ve 2 pruzích zvoleným směrem (nejčastěji přímým, ale není podmínkou – viz dále)

Výhody oproti turbookružní křižovatce holandského typu jsou tyto:

  • Střední ostrůvek je kruhový (nebo oválný) jako u starších VOK, to znamená, že starší vícepruhové OK mohou být na tento typ snadno, rychle a levně adaptovány.
  • Značení je jednoduché a přehledné, logika jízdních pruhů je podle mě pro člověka snadněji pochopitelná než u u turbookružní křižovatky holandského typu.
  • Absence fyzických bariér mezi jízdními pruhy (pokud jsou osazeny) usnadňuje údržbu a umožňuje snadnější průjezd např. nadměrných nákladů nebo vozidel záchranných sborů.

Tento typ spirálové OK je již delší dobu používán v dopravně nejvyspělejších zemích světa, konkrétně například v Austrálii, Novém Zélandu, Kanadě, Islandu, Finsku, Norsku, dále také například v Polsku a Estonsku. Osobně jsem si v těchto zemích v provozu ověřil, že tento typ OK je kapacitní, pro řidiče snadno srozumitelný, bezpečný a také finančně nenáročný, jak provozně, tak investičně.

Přikládám ilustrační fotografie tohoto typu OK v různých zemích. Na fotografiích je vidět jednoduchost a funkčnost tohoto řešení. Rovněž je patrné jednoduché, srozumitelné a účelné dopravní značení.

PŘÍKLADY VYUŽITÍ PŘI ADAPTACI EXISTUJÍCÍCH OK V ČR
Adaptace je poměrně jednoduchá, spočívající víceméně v úpravě vodorovného a svislého dopravního značení, prakticky bez nutnosti stavebních zásahů.

DOPRAVNÍ ZNAČENÍ
Pro správné fungování spirálové okružní křižovatky je zásadní zřetelné, jednoduché a přitom výstižné dopravní značení. V zemích, kde tento typ OK funguje a které jsem osobně navštívil, je provoz na těchto OK určován výhradně vodorovným dopravním značením – čarami oddělujícími jízdní pruhy a šipkami (viz obrázky dále). Svislá návěst před OK je stejná jako by se jednalo o jednopruhovou OK. To je dalším důkazem, že provoz na tomto typu OK je v zásadě jednoduchý, logický, přehledný a snadno pochopitelný pro řidiče.

Nicméně lze na tento typ křižovatky použít i speciální svislé dopravní značení. Značení však musí být jednoduché a přehledné.

POUŽÍVÁNÍ ZNAMENÍ O ZMĚNĚ SMĚRU JÍZDY
Po vzoru zemí, kde tento typ OK již léta funguje, by bylo vhodné zavést povinnost blikání doleva při odbočování doleva. Dává se tak jasný signál vozidlům na následujícím nájezdu, že mohou použít vnější pruh okružního pásu pro jízdu rovně, čímž se dále zvyšuje provozní kapacita křižovatky. Tím není dotčena povinnost blikání vpravo při opouštění OK (viz předchozí obrázky).

ZÁVĚR
Tento typ OK je delší dobu úspěšně provozován v dopravně nejvyspělejších zemích světa a nejen v nich. Zavádění tohoto typu OK v ČR by významně přispělo ke zvýšení kapacity a bezpečnosti provozu existujících vícepruhových okružních křižovatek, které nyní mají nevyhovující soustředné uspořádání jízdních pruhů na okružním pásu. Toto řešení je jednodušší a administrativně, finančně i časově méně náročné než přestavba na turbookružní křižovatku holandského typu. Je však nutné použít vhodné dopravní značení s důrazem na jednoduchost a přehlednost. Rovněž by bylo vhodné zavést povinnost blikání doleva při odbočení vlevo.

Alternative Solution of Spiral Roundabouts
Unlike in some developed countries, designing functional multi-lane roundabouts has not been too successful in the Czech Republic yet. In the past these roundabouts used to be designed with concentric lanes on a circular belt, which was, in my opinion, a bad, illogical, dangerous and a low capacity solution in real traffic.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Turbookružní křižovatka holandského typu„alternativa“Reykjavík, IslandReykjavík, IslandOttawa, KanadaOttawa, KanadaHastings, Nový Zéland (levostranný provoz)Hastings, Nový Zéland (levostranný provoz)Oslo, Norsko (s křížením s tramvajovou tratí)Melbourne, Austrálie (levostranný provoz, s cyklopruhem)Lublin, Polsko (se samostatným odbočovacím pruhem vpravo)Tallin, Estonsko (se svislým značením jízdních pruhů)Finsko – z učebnice autoškoly. Při aplikaci tohoto typu OK by bylo vhodné i v ČR zavést blikání doleva při levém odbočení na OK – viz obrázek.Nový Zéland (levostranný provoz) – z učebnice autoškolyAustrálie (levostranný provoz) – z učebnice autoškoly. Obrázek demonstruje bezkolizní paralelní jízdu přímým směrem.Český Těšín, I/48 – současný stav a návrh. Po adaptaci by byly odstraněny průplety, umožněna paralelní jízda přímým směrem (resp. doleva v případě nájezdu dole na obrázku) ve 2 pruzích.Český Těšín, I/48 – současný stav a návrh. Po adaptaci by byly odstraněny průplety, umožněna paralelní jízda přímým směrem (resp. doleva v případě nájezdu dole na obrázku) ve 2 pruzích.Praha-Chodov – současný stav.Praha-Chodov – návrh.Olomouc, U Globusu – stav před přestavbou.Olomouc, U Globusu – můj návrh. Hlavní směr je označen žlutou šipkou. Ústí nad Labem – křížení 4pruhové silnice s 2pruhovou. Adaptace by zvýšila kapacitu OK v hlavním (4pruhovém) směru v obou směrech, a to bez průpletů.Ústí nad Labem – křížení 4pruhové silnice s 2pruhovou. Adaptace by zvýšila kapacitu OK v hlavním (4pruhovém) směru v obou směrech, a to bez průpletů.Návrh návěsti před spirálovou OK s vyznačením řazení jízdních pruhů (u šipek mohou být doplněny cíle)Návrh návěsti před OK v situaci, kdy hlavní směr je doleva, konkrétně pro navrženou adaptaci OK Olomouc – U Globusu (viz výše) na příjezdu od R35 od Lipníka nad Bečvou.Olomouc-Holice: Příklad, kdy je dopravní značení před spirálovou okružní křižovatkou pro řidiče nejasné a matoucí.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (189x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (90x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (74x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice