KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Zajímavosti    100 miliard korun na rozvoj české dopravní infrastruktury

100 miliard korun na rozvoj české dopravní infrastruktury

Publikováno: 19.6.2018
Rubrika: Zajímavosti

V Rytířských sálech pardubického zámku se začátkem dubna konal již IV. ročník Železniční konference Pardubice, kterou organizuje pardubický poslanec Martin Kolovratník na podporu a rozvoj železniční dopravy v České republice. Podtitulem letošního dvoudenního odborného setkání bylo téma Zvyšování rychlosti a kapacity, modernizace a financování železniční infrastruktury v České republice a okolních státech. Na pozvání organizátora Martina Kolovratníka do Pardubic přijeli ministr dopravy Dan Ťok a Vazil Hudák, viceprezident Evropské investiční banky (EIB) a společně zde podepsali Declaration of Intent. Tento dokument vyjadřuje připravenost a vůli České republiky využít evropský úvěr ve výši až 100 miliard korun na rozvoj tuzemské dopravní infrastruktury.

Na konferenci v Pardubicích se diskutovalo o železniční problematice ze všech úhlů pohledu. Jedním z nich je i financování výstavby železniční infrastruktury. Ta je v současné době částečně financována z Operačního programu doprava (OPD) a Connecting Europe Facility (CEF). Úvěr od Evropské investiční banky ve výši až 100 miliard korun pokryje zbývající část, kterou by jinak ministerstvo dopravy muselo žádat z národního rozpočtu. „Zjednodušeně řečeno tím, že úvěr od EIB pokryje zbývající část financování, investiční akce budou plně financovány z prostředků EU,“ vysvětlil 1. náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Organizátor konference Martin Kolovratník upozornil, že vzhledem k této skutečnosti máme ve výhledu přibližně pěti let stoprocentní jistotu zajištění finančních zdrojů na připravené projekty. Jakmile bude mít jakákoliv akce stavební povolení, může se začít ihned stavět. Rozhodně nebude hrozit, že se realizace zpozdí nebo dokonce zastaví kvůli nedostatku peněz, jak se v minulosti stávalo.

Na základě přípravných jednání poslalo ministerstvo dopravy koncem února rámcovou žádost o úvěr do EIB se základními parametry, jako je například objem finančních prostředků nebo jejich rozdělení do jednotlivých oblastí. „Na tuto žádost jsme na Železniční konferenci úspěšně navázali. Na osobní pozvání Martina Kolovratníka jsem přijel do Pardubic, abych zde potvrdil připravenost Evropské investiční banky poskytnout České republice finanční prostředky v objemu 100 miliard korun,“ řekl viceprezident EIB Vazil Hudák.

Dopravní expert Martin Kolovratník na Železniční konferenci uvedl, že práce na materiálu, na jehož základě vláda rozhodne o přijetí úvěru, jsou v plném proudu. Konkrétnější parametry úvěru budou teprve s EIB dojednávány, nicméně není žádným tajemstvím, že evropský úvěr je mnohem výhodnější než klasické navýšení státního dluhu. Navíc většina projektů, které plánuje ministerstvo dopravy financovat z těchto zdrojů, bude realizována už v letech 2019 – 2023.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) plánuje využít získané finanční prostředky například na modernizaci dvou stěžejních železničních uzlů na hlavním koridoru, které dosud nebyly opraveny. V případě železničního uzlu Pardubice jsou odhadovány náklady ve výši čtyř miliard korun. U modernizace uzlu v České Třebové jsou náklady  vyšší a dosahují sumy 5,6 miliardy korun. „Stejně jako v Pardubicích,i zde začnou stavební práce už v roce 2019. Budou trvat ale o rok déle a skončí v roce 2023,“ upřesnil ředitel Odboru strategie SŽDC Radek Čech.

Železniční konference ale nebyla zaměřena pouze na financování železniční infrastruktury. Do Pardubic se totiž sjeli stratégové a ředitelé železniční výstavby sousedních zemí, aby zde diskutovali o výstavbě železniční infrastruktury ze středoevropského pohledu. „Jeden z nejzajímavějších příspěvků měli hned v úvodu panelisté z Německa. Henrik Saske ze saského ministerstva dopravy společně s Mikem Flügelem z DB Netz AG prezentovali připravenost německé strany na společný projekt rychlotrati Praha – Drážďany. Na jejich straně Krušných hor byl již projekt zařazen do spolkového plánu nejvyšších potřeb a probíhá seriózní projektová příprava trasy i hraničního tunelu. Účastníci konference s velkým napětím sledovali také vystoupení zástupce strategie polské PKP Maartena Gutta. Ten potvrdil, že plánovaná vysokorychlostní trasa RS5 z Prahy na Wroclaw povede s velkou pravděpodobností spíše přes východní Čechy než přes Liberecký kraj. Je to logické, protože zde obslouží mnohem větší aglomeraci a pro Polsko je zde také vhodnější napojení trati,“ okomentoval závěry čtvrtého ročníku Železniční konference Martin Kolovratník.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
IV. ročník Železniční konference PardubiceIV. ročník Železniční konference PardubiceIV. ročník Železniční konference Pardubice

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Řízení železniční dopravy 1. částŘízení železniční dopravy 1. část (173x)
Článek se ve dvou dílech zabývá řízením železniční dopravy. Problematika řízení železniční dopravy je v rámci jednotlivý...
Okružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatkyOkružní křižovatky vs. světelně řízené křižovatky (81x)
V minulém roce médii proběhly informace typu, „kruhových objezdů je hodně“, „v některých případech jsou zbytečné a nesmy...
Řízení železniční dopravy – 2. částŘízení železniční dopravy – 2. část (76x)
Druhá část článku z oboru železniční dopravy, zabývajícího se konkrétně tématem jejího řízení, vysvětluje základní aspek...

NEJlépe hodnocené související články

Oprava železničního svršku na trati Velký Osek – KolínOprava železničního svršku na trati Velký Osek – Kolín (5 b.)
Na 6,5 kilometru dlouhém mezistaničním úseku dvoukolejné trati stavbaři odstranili vady snižující komfortní užívání trat...
„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“„Vyznávám vědecký přístup ke stavebnictví. Když se nic neděje, jsem nervózní,“ (5 b.)
říká v rozhovoru pro Silnice železnice Radim Čáp, ředitel divize 4 Metrostavu a zároveň člen představenstva, který má na...
Obchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEAObchvat Opavy s kompozitním zábradlím MEA (5 b.)
Nově budovaný severní obchvat Opavy (I/11 Opava, severní obchvat - východní část) má výrazně ulevit dopravní situaci v m...

NEJdiskutovanější související články

Brána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v PodolskuBrána do nebes: Železobetonový obloukový most přes Vltavu v Podolsku (5x)
Původní most v obci Podolsko postavený v letech 1847 – 1848 přestal počátkem dvacátých let minulého století vyhovovat do...
Na silnice míří nová svodidlaNa silnice míří nová svodidla (4x)
ArcelorMittal Ostrava prostřednictvím své dceřiné společnosti ArcelorMittal Distribution Solutions Czech Republic pokrač...
NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“NÁZOR: „Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR“ (4x)
„Vnější pražský okruh se stane alfou a omegou tranzitní přepravy na území ČR,“ řekl Ing. Marcel Rückl, porad...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice