Ing. Jacura Martin Ph.D.
Články tohoto autora:
Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu
![Poloostrovní nástupiště a jejich přínos pro osobní železniční dopravu](/PublicFiles/UserFiles/image/SZ/2015/SZ515/100x100_jacura12.jpg)
Nástupiště, jako zařízení železničního spodku s upravenou zvýšenou dopravní plochou v železniční stanici nebo zastávce u koleje, určené k nastupování a vystupování cestujících (příp. pro manipulaci se zavazadly a zásilkami), je nedílnou součástí infrastruktury železničních stanic a zastávek v podstatě od samého počátku budování železničních drah, přesněji řečeno od zahájení železniční osobní přepravy. Významnou revolucí v typologii nástupišť se s...
Celý článek zdeVýpravní budovy a jejich dispoziční uspořádání díl 2: současné trendy v navrhování výpravních budov
![Výpravní budovy a jejich dispoziční uspořádání díl 2: současné trendy v navrhování výpravních budov](/PublicFiles/UserFiles/image/SZ/2014/SZ514/100x100_jacura_a2.jpg)
S ročním odstupem se vracíme k problematice výpravních budov, v návaznosti na první díl otištěný v čísle 5/2013, jehož základním smyslem bylo popsat vývojová období koncepce navrhování výpravních budov a zamyslet se nad tím, jak se vyvíjely požadavky na jejich členění a uspořádání. Vývoj však jde stále kupředu a požadavky technologické, cestujících i dalších uživatelů se za posledních dvacet let především v tuzemsku výrazně změnily a přiblížily s...
Celý článek zdeStanovení korekcí emisí hluku v závislosti na konstrukci železničního svršku v podmínkách České republiky
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy a jeho cílem je představení metodiky, která bude hlavním z výstupů projektu „Vliv opatření na infrastruktuře železniční dopravy na snížení vzniku a šíření hluku od jedoucích vlaků“. Metodika se zabývá stanovením korekcí emisí hluku v závislosti na konstrukci železničního svršku. Úvodem příspěvku jsou zmíněny důvody vedoucí ke vzniku metodiky, za níž následuje část věnovaná způsobu z...
Celý článek zdeHluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření
![Hluk ze železniční dopravy – porovnání účinku pasivních protihlukových opatření](/PublicFiles/UserFiles/image/SZ/2013/SZ513/100x100_hluk03.jpg)
Příspěvek je zaměřen na problematiku hluku ze železniční dopravy. Úvodem jsou zmíněny hlavní zdroje hluku z tohoto druhu dopravy, spolu se shrnutím platné legislativy. Následuje vlastní metodika měření, doplněná o ukázky z měření v konkrétních lokalitách. V diskusní části příspěvku jsou změřená data statisticky vyhodnocena. V závěru jsou pak získaná data shrnuta a jsou vyslovena doporučení pro návrh i údržbu železniční infrastruktury....
Celý článek zdeVýpravní budovy a jejich dispoziční uspořádání I. Od koněspřežné dráhy po současnost
![Výpravní budovy a jejich dispoziční uspořádání I. Od koněspřežné dráhy po současnost](/PublicFiles/UserFiles/image/SZ/2013/SZ513/100x100_jacura02.jpg)
Na železniční síti České republiky se nachází více než 2 000 výpravních budov. Některé z nich byly vybudovány v posledních dvou desetiletích, nicméně jejich drtivá většina pochází z období výstavby železničních tratí. Část těchto budov prošla rekonstrukcí, byť s různě velkou mírou velkorysosti a nadčasovosti, přesto však většina z nich je svým uspořádáním stále poplatná době vzniku a technický stav mnohých budov je na hranici únosnosti. Smyslupln...
Celý článek zdeKategorizace přestupních uzlů se zapojením železniční dopravy
Přestupní uzly tvoří mezi páteřní, zpravidla železniční, a navazující veřejnou hromadnou dopravou jeden ze základních stavebních kamenů systému dopravní obsluhy regionu. Jejich uspořádání předurčuje charakteristiku přestupní vazby a z ní plynoucí kvalitativní i kvantitativní parametry. Dojem z přestupního uzlu spoluutváří celkové vnímání systému dopravní obsluhy v očích uživatele. Přestože je každý reálný přestupní uzel originál, je nutné pro pot...
Celý článek zdePožadavky na zařízení pro osobní přepravu na železnici
![Požadavky na zařízení pro osobní přepravu na železnici](/PublicFiles/UserFiles/images/SZ/2010/S110/100x100_stodolni.jpg)
Zařízení pro osobní přepravu na železnici (nástupiště, přístupové komunikace na nástupiště, podchody/nadchody, přístřešky a prostory pro vyčkávání) představují pro cestující veřejnost rozhraní mezi cestou vlakem a okolním světem. Patří k jedněm z nejcitlivěji vnímaných součástí železniční trati a i podle jejich stavu hodnotí veřejnost železniční dopravu jako systém. Z tohoto důvodu je při rekonstrukcích a modernizačních pracích zapotřebí věnovat ...
Celý článek zde- <<
- <
- 1
- >
- >>