
Diskuze k článku
Alternativní koncept vysokorychlostních tratí v České republice
Zrychlovat je potřeba to, co je pomalé, ne to, co už je rychlé
Pokud si jako geograf představím mapu tratí, které jsou schopné konkurovat svou rychlostí automobilům nebo alespoň autobusům (kterou jsem si vyrobil pro letošní červnové Raildays a rád komukoli poskytnu), je nápad vést VRT přes Pardubice naprosto absurdní. Spojení Pardubic s Prahou, Brnem i Olomoucí jsou totiž jako jedna z mála v ČR schopná konkurovat autobusům a téměř i autům, a to i po dokončení R35 a R43.
Zrychlovat je třeba to, co je pomalé. A nejpomalejší mezikrajská spojení v ČR jsou do Liberce, Karlových Varů a Jihlavy. VRT Praha - Brno má tedy smysl vést jedině okolo Jihlavy.
Zrychlit spojení Pardubic s Brnem však lze i s využitím VRT Praha - Brno okolo Jihlavy. Stačí v Chrudimi navázat na východočeský diametr 50 km dlouhou rychlou (200 km/h) tratí okolo Seče a Chotěboře do Havlíčkova Brodu, odkud už bude spojka na VRT.
Takto lze zrychlit na konkurence schopnou úroveň nejen spojení Pardubice - Brno, ale i spojení Pardubice - Jihlava. A polovinu takové nové tratě lze pomocí dalších spojek využít i pro přeložení nákladního tahu Pohled - Golčův Jeníkov mimo směrově nevýhodný, pomalý a vysoce deviatilní úsek přes Světlou nad Sázavou, náročný na údržbu (amatérský náčrtek rovněž rád poskytnu k profesionálnímu bádání :o) ).
Obecně lépe než vytahovati neefektivní jednoúčelová řešení z notně zaprášeného pardubického šuplíku, bylo by vhodné přemýšlet nad řešeními, která jednou ranou zabijí co nejvíce much.
Pardubická lobby?
Zdá se, že jedinou motivací této "alternativní" koncepce je, že páni profesoři z Pardubic nemohou překousnout, že by VRT Praha - Brno nevedla přes Pardubice. Ovšem prostředky které k tomu používají jsou mimo akademický přístup. "Odhad", že oficiální VRT by se nepostavila do roku 2050 je toho dokladem...