Diskuze k článku
ODPOVĚĎ: K vyjádření prof. Ing. Jiřího Stráského, DSc., ke kritice zavěšeného mostu přes Odru – uveřejněno v časopise Silnice Železnice, v čísle 4/2009
Zavěšený most
Most je to sice pěkný, ale z ekonomického hlediska a v dnešní době, by se opravdu měly stavby více řešit z pohledu financí než "krásy". My tu potřebujeme pořádnou a kvalitní infrastrukturu a ne pár "krásných" mostů, oceněných tituly a medailemi.... Po tom se fakt blbě jezdí...
Doplnění odpovědi na vyjádření prof. Stráského ke kritice zavěšeného mostu přes Odru uveřejněnou v časopise Silnice Železnice, číslo 4/2009, k odstavci Neúměrná cena řešení
Dne 23.11.2009 jsme obdrželi sdělení, ve kterém ředitel závodu 77 Mosty, SKANSKA DS a.s., Brno p. Ing. J. Račanský po intervenci p. Stráského uvádí celkové stavební náklady na kritizovaný most 950 mil. Kč. Nechápeme, jak zodpovědný činitel závodu může uvádět pro totéž přemostění dvě tak odlišné ceny, ale stalo se. Pak pro ekonomické porovnání zavěšeného mostu platí stavební náklad 73.964 Kč/m2 a nikoliv 169.678 Kč/m2 uvedený v textu kritiky. Abychom zjistili, zda je tento stavební náklad úměrný provedenému dílu, provedli jsme ekonomické srovnání stavebních nákladů s mostem přes údolí řeky Tarn, který podle zveřejněných údajů investora – kontraktora (Eiffage group) činí 127.627 Kč/m2 , tj. 58% ze stavebního nákladu přemostění údolí řeky Tarn, takže stavební náklad na zavěšený most přes Odru je neúměrně vysoký (rozpětí mostu přes Odru 105 m + 100 m (beton), Tarn 6 x 342 m + 2 x 204 m (ocel), výška pylonu 48,6 m - Tarn 345 m max. Panem Stráským uváděný stavební náklad přemostění 58.853 Kč/m2 je stavebním nákladem za celé přemostění o délce 589 m (inundace, Odra, Antošovická jezera), nikoliv za samotný zavěšený most přes Odru o délce 201 m.
Ing. Vladimír Tvrzník, CSc., Ing. Jiří Petrák FEng