KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2015    Živí nás malé stavby, sníme o velkých

Živí nás malé stavby, sníme o velkých

Publikováno: 5.10.2015
Rubrika: 2015

Doyen českého stavebního trhu Petr Čížek se nikdy nebál hovořit otevřeně. V rozhovoru pro Silnice železnice jsme se tak bavili nejen o situaci ve stavební firmě SWIETELSKY, ale i o tragické kvalitě legislativy a novém vedení Ředitelství silnic a dálnic, které má nelehký úkol slepit rozbitý úřad.

V době krize jste si liboval, že SWIETELSKY nestojí na jedné noze a tlumí tak rizika poklesu v různých stavebních odvětvích. Jak silné „nohy“ máte dnes?
Jsem velmi rád, že se nám v uplynulých letech podařilo udržet klíčové stavy nejen technických pracovníků, ale i dělnických profesí. Byli jsme přesvědčeni, že krize nebude trvat věčně. Dnes tedy nemáme podstatné problémy s vlastními kapacitami. Daří se nám dokonce vstupovat i na nové segmenty stavebního trhu, jakými jsou práce na železnici či speciální skalní sanační práce. Nadále je pro nás ale samozřejmě nejdůležitější pozemní stavitelství a stavitelství inženýrské, zejména silniční. Zvláště velkou radost mám tak z toho, že můžeme u naší bratrské firmy SWIETELSKY Slovakia napomáhat rozvoji silničního stavitelství na Slovensku.

Zmínil jste železniční stavby. Bude se jejich podíl u vás zvětšovat?
Těší mne, že náš mateřský koncern po letech přehodnotil angažovanost v oboru železničního stavitelství v České republice. Na základě toho nyní intenzivně doplňuje personální kapacity v naší sesterské firmě Swietelsky Rail CZ a poskytuje jí speciální stroje z koncernového strojního parku, který patří k největším a po technické stránce i nejkvalitnějším na světě. Pozitivní dopady tohoto rozhodnutí očekáváme i pro naši firmu SWIETELSKY stavební. Dokážeme odborné práce našich kolegů na železničním svršku doplnit pracemi na umělých objektech, zemními pracemi atd.

Jak bude vypadat ve srovnání s loňským rokem obrat a rentabilita SWIETELSKY?
V minulosti jsme se ani my nevyhnuli ztrátovým projektům. V letošním roce očekáváme zlepšení našich ekonomických výsledků, počítáme s nárůstem výkonů. Po loňských 4,6 miliardách korun bychom letos rádi prolomili pětimiliardovou hranici. Velmi odvážně doufáme, že bychom přitom mohli dosáhnout 3% výkonové rentability. Stále ale s mírnou závistí sledujeme jiná odvětví, jako například bankovnictví či vodárenství, kde se zisky běžně pohybují v desítkách procent. Přesto mají média při propírání vysokých zisků firem ve většině případů na mušce právě ty stavební.

Jaký objem zakázek máte nasmlouvaný a jaká je jejich struktura?
Zásobu práce máme již téměř na celý hospodářský rok, který nám končí 31. března 2016. Pohybujeme se kolem 5 miliard korun, zhruba čtvrtinu této částky tvoří výkony divize pozemního stavitelství. Co se týče složení zakázek, ve větší míře nám chybí velké projekty. Převážná většina staveb silničního stavitelství je malého rozsahu, což samozřejmě klade velké nároky na organizační schopnosti našich pracovníků. Jsem velmi rád, že se s tím naše týmy dokážou úspěšně vypořádat.

Jaké zajímavé stavby realizujete nebo jste v nedávné době dokončili?
Naše divize pozemního stavitelství staví z naprosté většiny pro privátní investory a dokáže přitom naplnit i náročné požadavky investorů zahraničních. Důkazem je například výstavba EAME opravárenského centra v Žatci, kde americký investor požadoval splnění podmínek certifikace LEED, která dokazuje dodržení pravidel udržitelného rozvoje při výstavbě. Z dalších nedávno dokončených staveb bych zmínil například velmi podařenou kompletní rekonstrukci přízemí Parkhotelu Praha v Holešovicích, výstavbu areálu RSF Elektronik ve Stříbře či budovu rakouského gymnázia v Modřanech. Zajímavé jsou také stavby pavilonů v ZOO Plzeň i ZOO Praha.

Divize silničního a inženýrského stavitelství nedávno dokončila například významnou etapu tzv. Zanádražní komunikace v Českých Budějovicích, před několika dny byl otevřen jihovýchodní obchvat Chebu, postavený se sdružení s firmou STRABAG. Ve sdružení s Metrostavem se podílíme na rekonstrukci 3. úseku dálnice D1, úspěšně pokračují také práce na opravě D1 v úseku mezi obcemi Podolím a Holubicemi u Brna. Pokračují také v dubnu zahájené práce na stavbě I/34 Božejov – Ondřejov – Pelhřimov. V současné se těšíme na zahájení prací na významné dopravní stavbě, a to na úseku dálnice D3 mezi Bošilcem a Ševětínem, který se nám podařilo získat ve sdružení s firmami Metrostav a Doprastav.

Jak máte naplněné kapacity? Plánujete nabírání nových lidí?
Současné kapacity máme celoročně naplněné už téměř na 100 %. Trápí nás nerovnoměrné rozložení množství stavebních prací do jednotlivých měsíců, kdy v některých přechodně nevíme, „kam dřív skočit“. V takových chvílích se nám hodně složitě daří vykrývat potřeby subdodavateli. Ceny jejich prací však v současné době velmi zdražují.

Přijímání nových pracovníků, byť i na přechodnou dobu, je v současnosti značně složité. S ohledem na stále ještě nejasnou budoucnost stavebnictví v příštích letech neplánujeme masivní posilování kapacit. K opatrnosti nás kromě všeobecné atmosféry v oboru vede i nekoncepčnost rozpočtu SFDI, který oproti letos plánovaným 94 miliardám korun pro příští rok počítá se snížením částky o téměř 30 miliard. Tento systém plánování státu, při kterém po enormním nárůstu v jednom roce dochází poté opět k výraznému poklesu v roce následujícím, rozhodně neulehčuje jakékoliv podnikové plánování. Tedy ani to, které se týká rozvoje personálních kapacit.

Jak posuzujete současnou situaci českého silničního stavitelství, tedy oboru, ve kterém vaše firma podniká nejvíce?
Po dlouhých krizových létech, která české stavebnictví prožívalo, došlo k pozitivnímu obratu již v závěru minulého roku a situace se nadále zlepšuje i letos. Naše vláda své sliby o investicích do tohoto odvětví zřejmě myslí vážně, což se projevilo na výši letošního rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury. Pozitivně hodnotím zejména to, že byly posíleny krajské rozpočty o 4,4 miliardy korun na opravy silnic II. a III. tříd. Takové navýšení pomohlo alespoň trochu zmírnit tragický stav těchto komunikací, zároveň to ale samozřejmě pomáhá také silničním stavebním firmám. Přesto nemohu být úplným optimistou, protože se stále nedaří zacelit výpadek v přípravě velkých silničních staveb, a to i navzdory personálním změnám u klíčového státního investora ŘSD.

Jak hodnotíte kvalitu legislativy, vymožitelnost práva, personální obsazení státních úřadů a délku výběrových řízení?
Příprava zákonů týkající se resortu stavebnictví je pro mne velkým zklamáním. Implementace EIA do české legislativy ani novela Zákona o veřejných zakázkách a novela Stavebního zákona neřeší podle mého názoru podstatným způsobem současný nevyhovující stav. V některých případech jej dokonce ještě zhoršují. Dosavadní vývoj legislativy, která se týká našeho oboru, je i v tomto volebním období podle mne velmi neuspokojivý. Tragický stav z minulosti se stále nedaří změnit k lepšímu. Bohužel nedošlo ani ke zlepšení situace ve vymožitelnosti práva. Připadá mi, že zejména v obchodních vztazích má nepoctivec takřka vždy navrch. Vymožení dluhu je ve většině případů zázrak.

Kvalita personálního obsazení státních úřadů doposud odráží nejen možnosti mzdového ohodnocení pracovníků. Je také důsledkem personální politiky v minulosti, kdy docházelo k obsazování vedoucích funkcí diletanty namísto odborníků. Délka výběrových řízení na stavební práce je přímo úměrná kvalitě odborné přípravy veřejných soutěží. Rovněž malý počet vypisovaných soutěží umocňoval v nedávné minulosti snahy neúspěšných uchazečů soutěže narušovat. Očekávám, že by se tato situace s přibývajícími zakázkami mohla měnit k lepšímu.

Jak vnímáte ve srovnání s minulostí změny na straně státního silničního investora (personální změny, příprava staveb atd.)?
Podle mého názoru měl ministr Ťok při obsazování místa generálního ředitele ŘSD šťastnou ruku. Ing. Kroupa se velmi snaží tuto takřka zdevastovanou organizaci nyní zkonsolidovat. Tým, který kolem sebe začíná budovat, usiluje o odstranění problémů z minulosti. Byla opět dána větší důvěra krajským správám, což by mělo zjednodušit a zejména zrychlit rozhodovací procesy. Jako velký úspěch hodnotím to, že ministr dopravy Ťok souhlasil se zásadní revizí obchodních podmínek staveb pozemních komunikací a tímto úkolem pověřil ŘSD. Nové znění obchodních podmínek, které vychází z evropských standardů, řešil tým vedoucích pracovníků ŘSD za účasti ředitele SFDI Ing. Hořelici společně se Sdružením pro výstavbu silnic Praha (SVS), pod vedením státního tajemníka ministerstva dopravy Ing. Čočka. Díky vzájemné vstřícnosti se podařilo najít vyhovující znění pro všechny zainteresované. Oproti minulosti je více vyvážené a korektní. Tato dohoda na obchodních podmínkách je nesmírně důležitým krokem pro urychlení výběrových řízení i vlastní výstavby a její zprůhlednění. Z pozice předsedy SVS bych chtěl tedy i touto cestou poděkovat expertům Ing. Veselému, JUDr. Kleé, všem zúčastněným a zejména generálnímu řediteli ŘSD Ing. Kroupovi, že se náročného úkolu dokázali úspěšně zhostit. Jsem přesvědčen, že i tento fakt ukazuje na zlepšování situace v silničním stavitelství.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Petr Čížek, jednatel firmy SWIETELSKYEAME Opravárenské centrum – Průmyslová zóna Triangle ŽatecPřeložka silnic II/156 a II/157 – IV. etapa (zanádražní komunikace v Českých Budějovicích)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání Malá vodní elektrárna Štětí je ojedinělý projekt sociálního podnikání (28x)
První gigawatthodiny elektrické energie vyrobily dvě turbíny s těmito ženskými jmény v elektrárně Štětí z labské vody. T...
„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (27x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...
Protinámrazové a protismykové úpravy vozovekProtinámrazové a protismykové úpravy vozovek (25x)
Společnost Značky Morava a. s. se věnuje inovacím ve všech oblastech svého působení. Reagujeme na aktuální problematická...

NEJlépe hodnocené související články

REPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbáchREPONT s. r. o.: 10 let práce na dopravních a inženýrských stavbách (5 b.)
Firma REPONT s. r. o. v letošním roce oslavila desetileté výročí působení na trhu dopravních a inženýrských staveb. Její...
Varšava chválí stavbaře z Metrostavu (5 b.)
Předáním modernizované části okruhu S8 a mostu Generála Stefana Grota-Roweckiego přes Vislu ve Varšavě investorovi završ...
Trojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní oceněníTrojský most získal v tvrdé konkurenci mezinárodní ocenění (5 b.)
Významného ocenění na mezinárodním poli se dostalo stavbě Trojského mostu v Praze. Evropské sdružení ocelových konstrukc...

NEJdiskutovanější související články

„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“„Hledáme, jak utratit miliardu EUR“ (1x)
říká jen v lehké nadsázce Ing. Mojmír Nejezchleb. S náměstkem generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy jsme se ba...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice