KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Země budou moc zdražit mýtné i za hluk a znečištění, rozhodl EP

Země budou moc zdražit mýtné i za hluk a znečištění, rozhodl EP

Publikováno: 7.6.2011, Aktualizováno: 27.6.2011 13:11
Rubrika: 2011

Státy Evropské unie budou moci zvýšit mýtné pro nákladní automobily, rozhodli dnes europoslanci. Dosud země mohly do mýtného započítávat jen náklady na budování a udržování infrastruktury. Podle nových pravidel ale budou moci zakalkulovat i další náklady, třeba za hluk či znečištění. Česko zatím tyto náklady započítávat nebude.

Dodatečné náklady, které budou moci k mýtnému členské země připočítat, by mohly dosahovat tří až čtyř eurocentů na kilometr (73 až 97 haléřů) v závislosti na druhu vozidla nebo typu silnice. V současné době se mýtné na silnicích většinou pohybuje mezi 15 až 25 eurocenty (3,6 až 6,1 koruny) za kilometr.

Směrnici budou muset po schválení europoslanci ještě potvrdit členské země EU, avšak to už by měla být jen formalita. Až se tak stane, tak začne zemím unie běžet dvouletá doba na převedení normy do národní legislativy.

Belgický sociálnědemokratický poslanec Said El Khadraoui zdůraznil, že jde o vůbec první případ, kdy budou moci země EU "účtovat" nákladní dopravě "vnější náklady", tedy například to, jakým způsobem zatěžuje životní prostředí.

Směrnice se bude týkat všech dálnic a vozů nad 3,5 tuny. Členské země nicméně budou mít možnost, pokud budou chtít, přidělit výjimky pro vozidla až do 12 tun. Budou to muset nicméně Evropské komisi patřičně odůvodnit.

Auta, která méně zatěžují životní prostředí, by měla platit podle dohodnuté směrnice méně než ta, které vypouštějí více emisí. Směrnice také počítá s tím, že poplatky se budou moci navýšit v oblastech, které se potýkají s velkými zácpami, až na 175 procent a to po dobu až pěti hodin ve špičce, přičemž ale pak ve zbytku budou muset být naopak sníženy.

Česko má sice podle mluvčího ministerstva dopravy Jakuba Ptačinského povinnost implementovat tento nástroj do právního řádu do dvou let, nicméně zatím neuvažuje o tom, že by jej v následujícím období začalo používat.

"Šli jsme trochu jinou cestou, kdy po dohodě s Česmadem letos zdražujeme plošně o 25 procent a to samé příští rok, plus uvažujeme o rozšíření mýta na komunikace nižších tříd," řekl ČTK. Ministerstvo vedle toho provádí ekonomickou analýzu, co by přineslo rozšíření mýta na silnice nižších tříd nebo další zdražení. Případné kroky hodlá konzultovat s dopravci.

"Je jasné, že k nějaké formě zpoplatnění externích nákladů, jako je hluk nebo znečišťování, dojde. Zdaleka to ale nebude hned. Jednání budou dále pokračovat a občanští demokraté se zasadí o to, aby měly členské státy co možná největší flexibilitu v uvádění směrnice do praxe. Poslední, co bychom si přáli, je další zatěžování dopravců a v důsledku i spotřebitelů," řekl ČTK europoslanec ODS Oldřich Vlasák.

Podle sdružení tuzemských dopravců Česmad Bohemia bude rozhodnutí europoslanců v praxi znamenat pouze další formu zdanění, protože vybrané finance nebudou muset směřovat zpět do dopravní infrastruktury. "Peníze nebudou použity na snížení negativních vlivů silniční dopravy, ale budou se ztrácet někde ve státních rozpočtech, případně se z nich budou nadále podporovat neefektivní ztrátové jiné druhy dopravy," uvedl mluvčí Martin Felix.

Podle lidoveckého europoslance Jana Březiny je výsledek hlasování pro české dopravce špatnou zprávou, protože povede ke zvýšení nákladů. "Na druhé straně ale ČR je zároveň křižovatkou tranzitní dopravy. To znamená, že výtěžek toho zpoplatnění máme v 15 procentech povinnost dát do transevropských dopravních sítí (hlavní dálnice) a ten zbytek pro udržitelnou dopravu," dodal Březina.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (37x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice