Železniční spojení Šluknovského výběžku s Německém je ohroženo
Rubrika: 2010
Vizionářský projekt vlaků jezdících ze Šluknovského výběžku přes německé území je v ohrožení. Zatímco česká strana dostála svým závazkům už vloni a chybějící koleje položila, na německé straně se ještě pracovat nezačalo. A možná ani nezačne, protože v Sasku se letos tvrdě škrtají výdaje na dopravní obslužnost a Němci dokonce přemýšlejí, že by na celé trati ze Sebnitz do Bad Schandau zrušili dopravu, shodují se ČTK oslovení odborníci. Česká strana tak možná vyhodila miliony za obnovu tratě zbytečně.
Úvaha na spojení Śluknovského výběžku se zbytkem Čech přes Německo je už pět let stará. Podle původního návrhu měly vlaky jezdit okruh okolo Česko-saského Švýcarska po trase Děčín - Česká Kamenice - Rumburk - Sebnitz - Děčín. Cesta z okolí Šluknova by se díky tomu zkrátila zhruba na polovinu.
"Té myšlenky se zatím nevzdáváme, kraj má o toto spojení dál velký zájem," řekl dnes ČTK vedoucí oddělení dopravní obslužnosti Ústeckého kraje Jakub Jeřábek.
Obě strany po vstupu Česka do Schengenského prostoru podepsaly memorandum o společném postupu, které dávalo naději na zprovoznění linky během roku 2010. Splnila to jen česká strana. Velká nádražní budova v Dolní Poustevně prošla stavebními úpravami a až na hranici byly položeny zbrusu nové kolejnice, vyráběné stejnou technologií jako na koridorech.
"Stavba byla zkolaudována 29. března 2010. Na české straně bylo investováno asi 35,5 milionu korun," řekl ČTK mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Halla.
Němci se do projektu tolik nehrnuli, přestože na jejich straně chybí maximálně 200 metrů kolejí. Trať, která do Sebnitz vede od Bad Schandau, navíc letos v létě poničily povodně. A v Sasku se začaly připravovat škrty v rozpočtu na dopravní obslužnost, které mají dosáhnout 7,5 procenta.
Už v červnu napsal list Sächsische Zeitung, že peníze se nejspíš ušetří zastavením provozu na třech lokálkách, včetně takzvaného Saského Semmeringu z Bad Schandau do Sebnitz. "Teď vše závisí na saském parlamentu, zřejmě jediná šance, jak projekt zachránit, je snížení plánovaných úspor," řekl ČTK zdroj blízký německým dopravcům.
Původní plán počítal s tím, že by odjeté kilometry na německém území platili Němci, a tak by neobjednání dopravy na jejich úseku plány Ústeckého kraje zřejmě zhatilo. A i když se podle Hally přes obnovený hraniční přechod, který je mimo provoz už od roku 1945, plánoval i provoz nákladních vlaků, jen kvůli nim budou Němci potřebné peníze, údajně až 100 milionů korun, investovat jen stěží. I Halla připustil, že by investice mohly přijít vniveč. "Částečně to možné je, i když se krom přechodu dělaly i další práce," uvedl Halla.
Němci o svých plánech zatím nemluví. Jasno o budoucnosti přechodu může přinést až jednání zúčastněných stran, které je zatím předběžně naplánováno na 29. listopadu do Dolní Poustevny.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.