Železniční průjezd Plzní bude levnější, než ministerstvo dopravy počítalo
Rubrika: 2011
Železniční průjezd Plzní, který je součástí III. tranzitního železničního koridoru, postaví společnost Skanska za 947 milionů korun. Bude to o zhruba 600 milionů korun méně, než původně počítalo ministerstvo dopravy. Na dnešním setkání s novináři to řekl ministr dopravy Pavel Dobeš. Skanska, která uspěla ve výběrovém řízení, našla úspory zejména v technologii výstavby mostu přes Radbuzu.
Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem železničních projektů, začne stavba okamžitě a dokončená by měla být v roce 2014. „To je důležité zejména kvůli tomu, že stavbu chce SŽDC spolufinancovat z Operačního programu doprava (OPD I.), a proto musí být dokončena do roku 2015,“ uvedl Pavel Habarta, pověřený řízením SŽDC.
Původně se měl most přes Radbuzu stavět s pomocí lešení nad řekou. Nové řešení spočívá v tom, že se most postaví na jednom břehu a poté se pomocí jeřábu na místo položí najednou, vysvětlil generální ředitel společnosti Skanska Dan Ťok. Celá stavba se podle něj tímto řešením nejen zlevní, ale i urychlí.
Ušetřené prostředky půjdou na další stavby III. tranzitního železničního koridoru, konkrétně na financování úseku Smíchov – Černošice a Karlštejn – Beroun. S oběma těmito stavbami se původně v programovacím období OPD I. nepočítalo, nyní do něj podle Habarty zařazeny budou. Na obou úsecích se začne stavět do roku 2013 a dokončeny budou do roku 2015. Na trati poté zůstane poslední úsek, Černošice – Karlštejn, který bude spolufinancován z OPD II.
Podle Habarty jde v případě průjezdu Plzní o jednu z největších úspor, kterou SŽDC v poslední době dohodla. Masivní snaha o úspory podle něj začala na přelomu roku 2010 a 2011, kdy správa při zakázce na trať České Budějovice – Nemanice ušetřila zhruba 300 milionů korun.
„Úspory na jednotlivých stavbách je nutné nacházet zejména kvůli neveselému ekonomickému výhledu a v porovnání s minulými léty nižším rozpočtům na dopravní výstavbu,“ uvedl Dobeš. Ušetřené peníze ministerstvo dopravy plánuje obecně využívat na financování náhradních staveb pro spolufinancování z OPD a urychlení výstavby u projektů, které již součástí Operačního programu doprava jsou. Nejbližší projekty, na kterých SŽDC očekává úspory, jsou plánované zakázky na stavbu tratí Rokycany – Plzeň a Horusice – Veselí nad Lužnicí.
O vztahu ministerstva dopravy a Skansky se v nedávné době psalo mimo jiné v souvislosti s reklamačním řízením úseku dálnice D11, kde se zvlnil povrch nově postavené vozovky. Obě strany také řešily stavbu na D1 v úseku Kroměříž – Říkovice či sesuv půdy na D47 spolu s reklamačním řízení u takzvané "Svitavské radiály". Podle Dobeše byly spory smírně vyřešeny s tím, že v případě D11 bylo pochybení shodně na obou stranách, v ostatních případech chyby uznala Skanska.
Podle Ťoka náklady na opravu zmíněných komunikací společnost vyjdou zhruba na 10 milionů korun. „Na tyto vady a nedodělky si Skanska, stejně jako každá jiná firma, vytváří rezervu a právě z této rezervy peníze použije,“ doplnil Ťok.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.