Zájem českých firem o dostavbu dálnice v Polsku brzdí nízká cena
Rubrika: 2011
Zdržení výstavby polské dálnice, která má být dokončena před fotbalovým mistrovstvím Evropy v Polsku a na Ukrajině příští rok, by mohlo být šancí pro tuzemské stavební firmy. Na tiskové konferenci to dnes uvedli představitelé Svazu podnikatelů ve stavebnictví (SPS). Problémem je však zatím extrémně nízká cena případné zakázky, kterou předloni vyhrála čínská stavební firma. Polská strana od smlouvy před dvěma týdny odstoupila, nového dodavatele chce vybrat během dvou týdnů.
"My o těch věcech diskutujeme. Zatím to není v poloze té, že by někdo šel do konkrétního jednání, protože tou překážkou je cena," řekl prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václav Matyáš. Neupřesnil, jestli už některé české firmy s Poláky předběžně jednají.
Polské ředitelství silnic a dálnic (GDDKiA) v polovině června oznámilo, že odstupuje od smlouvy s čínskou firmou Covec na výstavbu dvou úseků dálnice, která v budoucnu spojí Varšavu s Německem. Stavba se v polovině května prakticky zastavila, protože konsorcium v čele s čínskou společností neplatilo subdodavatelům. Dluží jim odhadem desítky milionů zlotých. GDDKiA bude chtít od čínské firmy odškodnění zhruba 741 milionů zlotých (přes 4,5 miliardy korun).
Firma Covec předloni ve výběrovém řízení vyhrála díky tomu, že dva dálniční úseky v délce necelých 50 kilometrů nabídla postavit za 1,3 miliardy zlotých (osm miliard korun). Její nabídka byla o několik desítek procent nižší, než s jakou přišla konkurence.
Lákadlem pro tuzemské stavební firmy může být očekávaný růst ceny zakázky, neboť polská strana bude pod časovým tlakem. "Poláci teď mají největší problém s tím, aby to vůbec dodělali. Ono nebude úplně jednoduché do toho vstoupit, protože tam už nastanou šibeniční termíny," uvedl generální ředitel SPS Miroslav Mašek. Při nesplnění termínů stavebníkům hrozí velké sankce, doplnil.
GDDKiA nebude na dokončení stavby dvou dálničních úseků kvůli časové tísni vypisovat další výběrové řízení, jeho vítěz by byl znám až za několik měsíců. V současnosti jedná s 26 firmami, které by se zakázky případně mohly ujmout, o ceně zatím nechce mluvit.
Budovaná polská dálnice A2 má propojit Poznaň a Varšavu, tedy dvě pořadatelská města fotbalového šampionátu. Pokud nevznikne včas, čeká fotbalové fanoušky nebezpečná jízda po úzkých a ucpaných silnicích.
Majitelem firmy Covec je China Railway, která je hlediska tržeb třetí největší stavební společností na světě. Vedení Covec zakázku v Polsku považovalo za "propustku" na trh v Evropské unii.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.