Začíná ražba tunelu mezi Lochkovem a Radotínem na stavbě části vnějšího silničního okruhu kolem Prahy
Rubrika: Aktuality
Slavnostní zahájení ražby tunelu mezi Lochkovem a Radotínem na stavbě 514, tj. části vnějšího silničního okruhu kolem Prahy, se konalo 4. prosince 2006. Po akci budou zahájeny ražby tunelu, který prochází horninovým masívem mezi lochkovským a radotínským portálem.
Slavnostního zahájení ražby zmíněného tunelu se za investora (Ředitelství silnic a dálnic ČR) zúčastnil jeho zástupce - Ing. Alois Lichnovský, ředitel závodu Praha. Pozvání přijal představitel sdružení, Ing. Jiří Svoboda, představitel dodavatele stavby zmíněného tunelu Ing. Tomáš Bílek, předseda představenstva a generální ředitel akciové společnosti HOCHTIEF CZ. O významu stavby na místě hovořil také prof. Ing. Roman Makarius, CSc., předseda Českého báňského úřadu, který uložil do stěny portálu sošku Sv. Barbory, patronky horníků a tunelářů. Druhou patronkou tunelu se stala Ing. Marie Nádvorníková, zástupkyně investora, která štole propůjčila své jméno. Tunel ponese název Marie. Patronka pod vedením zkušeného bagristy provedla 'první hrábnutí lžící' bagru do stěny portálu, a tím zahájila práce na ražbě tunelu. Společně s prof. Makariem pak odkryla paměťní desku s názvem tunelu a datem 4. prosince 2006.
Na stavbě bude nepřetržitě pracovat kolem stovky stavbařů a velké množství specializované stavební techniky. Pracovní činnosti budou náročné na koordinaci jednotlivých dílčích etap, jako je provádění trhacích prací, průběžné odtěžování zeminy, následná betonáž v obou rourách – stoupající třípruhové (délka 1.670 m) a klesající dvoupruhové (délka 1.600 m). V blízkosti stavby bude vybudována dočasná mobilní betonárna, která usnadní jinak velmi komplikovanou dopravu odpovídajícího množství betonu.
Část tunelů, která není dostatečně hluboko pod terénem, bude betonována v otevřené jámě a po dokončení opět zasypána zeminou. Zbytek trasy, cca 1.300 m, bude ražený novou rakouskou tunelovací metodou, která maximálně využívá nosných vlastností horninového masívu. Metoda umožňuje optimalizovat proces ražby a zabezpečit výrubu, a tím snižuje náklady na výstavbu. Při provádění ražeb pomocí trhavin nebo pomocí tunelovacího bagru je nutné stále sledovat a vyhodnocovat chování masívu nejen v místě tunelu, ale i na povrchu. Podle získaných údajů je také možné operativně přizpůsobit rychlost postupu ražeb a nasazení jistících prostředků.
Štolu bude podle tradice chránit Sv. Barbora, křesťanská patronka horníků, dělostřelců a pracovníků s trhavinami. Její dřevěnou sošku během slavnostní akce posvětí přítomný farář a pronese modlitbu za úspěšné dokončení stavebních prací. Aktu bude přítomna patronka tunelu, Ing. Marie Nádvorníková, zástupkyně Sv. Barbory po dobu jeho stavby. Podle ní bude tunel pojmenován – dostane jméno Marie.
Stavba tunelů mezi Lochkovem a Radotínem byla zahájena v červnu letošního roku a její dokončení je plánováno na závěr roku 2008. Po ní bude následovat instalace technologie, která by měla trvat do října roku 2009.
Na tunelu bude pracovat sdružení firem STRABAG - HOCHTIEF - MAX BÖGL
Další technické údaje o stavbě
Vyražená hornina - 310.000 m³
Konstrukční beton - 90.000 m³
Betonová výztuž - 9.000 t
Množství trhaviny - 200 t
Stavební jáma hloubených tunelů - 230.000 m³
Zpětný zásyp hloubených tunelů - 130.000 m³
Plocha výrubu dvoupruhové roury - 100 m²
Plocha výrubu třípruhové roury - 136 m²
Zdroj: TZ Hochtief