Výstavba tunelu Blanka by se mohla ještě o půl miliardy prodražit
Rubrika: Tunely
Výstavba tunelu Blanka by se mohla prodražit ještě o další půl miliardu korun oproti dosud uváděným nákladům ve výši 37,9 miliardy korun. Vyplývá to z analýzy pražského magistrátu, která zdůvodňuje dosavadní navýšení nákladů na výstavbu tunelového komplexu Blanka. Praha ji dnes zveřejnila na svých webových stránkách.
Výstavba by se mohla podle dřívějších informací vedení hlavního města prodražit asi o deset miliard korun na 37,9 miliardy. Tyto náklady ale možná nejsou konečné. Materiál popisuje další v současnosti známé položky, které by mohly zdražit tunelový komplex o dalších 500 milionů. Jde například o protihluková opatření v ulici V Holešovičkách, opravu bastionů Prašný most a Myslbekova, úpravu Letenské pláně, rozsáhlejší rekonstrukce Letenského náměstí nebo zakrytí povrchové trasy v Troji.
Analýza potvrzuje už dříve uváděné informace o navýšení nákladů na jednotlivé části stavby. Stavební část se podle dokumentu prodražila z 21,2 miliardy korun na 26,26 miliardy korun. Cena za technologickou část se zvedla o miliardu z původních 4,2 miliardy korun. Další navýšení o 3,5 miliardy způsobila valorizace.
Jako hlavní důvody dosavadního prodražení materiál uvádí mimo jiné změnu architektonického řešení Trojského mostu, požadavky Prahy 6 na řešení okolí stanice metra Hradčanská či objízdnou komunikaci na Letné.
Podle dokumentu za zdražení stavby mohou i některé požadavky vedení města, které lze označit za politické. Například kvůli tomu, aby stavaři stihli vrátit provoz na ulici Milady Horákové do 1. září 2010, jak slibovali pražští politici, byla vybudována objízdná trasa kolem staveniště. Kvůli tomu se musely znovu přeložit již položené inženýrské sítě.
Vedení hlavního města na základě této analýzy chystá revizi některých dosud nerealizovaných částí tunelového komplexu Blanka, u kterých by bylo možné jejich cenu ještě snížit. Praha chce jednat například o požadavcích městských částí na povrchové úpravy nebo o technologiích, které by měly být v tunelech použity. O tom, zda bude možné výslednou cenu stavby snížit, by mělo být jasno na začátku května.
Minulé vedení slibovalo dokončení této stavby do závěru roku 2012, tento termín ale pravděpodobně nebude dodržen. Současné vedení mluví spíše o roku 2014. S tímto datem počítá i analýza. Záležet ale bude na výsledné ceně stavby i na tom, zda bude mít město na investici dostatek peněz.
Největší finanční dopady podle analýzy měly:
- změna konstrukčního a architektonického řešení Trojského mostu
- požadavky Prahy 6 na změnu řešení okolí stanice metra Hradčanská a definitivní úpravy v okolí křižovatky Prašný most
- provizorní objízdná komunikace staveniště Letná
- směrnice Evropského parlamentu a rady o minimálních bezpečnostních požadavcích na tunely
- požadavky Hasičského záchranného sboru hlavního města Prahy a odboru krizového řízení pražského magistrátu
- požadavky Technické správy komunikací vyplývající ze standardů technologického vybavení z roku 2008
- dodatečné tryskové a těsnící injektáže kvůli propadům tunelu ve Stromovce
- požadavky správců inženýrských sítí
- rozdíly vzniklé na základě upřesněné realizační dokumentace oproti zadávací dokumentaci stavby
Přehled původních a současných nákladů na stavbu (včetně DPH) v milionech korun:
cena dle smluv | vyvolané investice navíc | celkem | |
stavební část | 21.223 | 5036 | 26.259 |
technologická část | 4202 | 1041 | 5243 |
základní cena celkem | 25.425 | 6077 | 31.502 |
inženýrská a projektová činnost | 675 | 296 | 971 |
geologický, archeologický průzkum, geodetické práce, poradenská činnost | 534 | 134 | 668 |
geotechnický monitoring | 113 | 55 | 168 |
výkup pozemků | 253 | 47 | 300 |
ostatní náklady celkem | 1575 | 532 | 2107 |
rozpočtová rezerva | 2000 | -1200 | 800 |
celkem v základní cenové úrovni | 29.000 | 5409 | 34.409 |
valorizace | 0 | 3503 | 3503 |
celkem | 29.000 | 8912 | 37.912 |
Zdroj: Magistrát hlavního města Prahy
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.