Výstavba slovenské D3 stabilizuje HOCHTIEF minimálně na tři roky
Rubrika: 2014
Nejen o největší dopravní zakázce v dějinách stavební firmy HOCHTIEF CZ jsme hovořili s Tomášem Korandou, který má jako člen představenstva na starosti klíčové infrastrukturní projekty. HOCHTIEF CZ se mj. významně podílí na dostavbě trasy V.A pražského metra a rovněž v hlavním městě se chystá na rekonstrukci Ústřední čistírny odpadních vod.
Společnosti HOCHTIEF CZ se loni zvýšil obrat o 17 %, co stálo za vyššími výkony?
Obrat společnosti se v roce 2013 skutečně zvýšil meziročně o 17 % na 4,809 miliard korun. Tento výkon byl na hranici 95 % v porovnání s rokem 2011. Loňský nárůst tedy považuji za důkaz toho, že společnost je po dlouhodobém propadu výkonů způsobeném ekonomickou krizí stabilizovaná a postupně zvyšuje svoji obchodní úspěšnost. To je určitě dobrá zpráva nejenom pro naše zaměstnance, ale i dodavatele a další obchodní partnery.
Tvrdá konkurence tlačí na ceny zakázek. Očekáváte v blízké budoucnosti stabilizaci marží a normalizaci trhu? Nemůže se firmám v budoucnu vymstít, že se cenově podsekávají?
Osobně vnímám běžné konkurenční prostředí jako přirozený tlak, který nutí firmy k technickému rozvoji a zefektivňování vlastní výkonnosti. Současné „tvrdé konkurenční prostředí“ už ale není zdaleka impulsem pro hledání inovativních řešení, ale spíš balancováním na hraně krachů stavebních firem. Díky dlouhodobé krizi a propadu poptávky ve stavebním průmyslu se neustále setkáváme s cenovými nabídkami na hranici přímých nákladů. To je do budoucna velké riziko, které nechceme podstupovat, neboť se to zcela jistě vymstí nejen zhotovitelům a jejich subdodavatelům, kteří takové cenové nabídky předkládají, ale s velkou pravděpodobností i objednatelům, kteří při takto nízkých cenách mohou dostat méně kvalitní dílo.
Ve kterých stavebních segmentech/regionech cítíte oživení?
Podle objektivních ukazatelů se zdá, že několikaletý propad stavebnictví se sice pomalu zastavuje, ale mluvit o oživení, na to je asi ještě příliš brzy. Přesto se dá ve veřejném sektoru očekávat další posílení investic ze státního rozpočtu do dopravní infrastruktury,energetiky a životního prostředí, a také vidíme příležitost v podpoře programů financovaných z fondů EU v období 2014 – 2020. Trochu příznivěji pak vypadá situace i v průmyslových regionech a také v Praze.
Co jste schopni např. v oblasti energetiky nabídnout?
Pečlivě sledujeme energetickou koncepci státu. Společnost HOCHTIEF CZ má za sebou významné zkušenosti s výstavbou JE Temelín, včetně našeho členství ve sdružení v minulosti se ucházejícího o dostavbu této jaderné elektrárny, a jsme tak připraveni soutěžit o další možné zakázky na výstavbu energetických projektů pro klíčové zákazníky, jakými jsou ČEZ, ČEPS, E.ON a další. Nabízíme zkušené týmy pro realizaci jak stavebních, tak i technologických částí projektů, a to včetně vlastních výrobních kapacit přímo v České republice. Klíčem k úspěchu jsou i reference a mezinárodní zkušenosti našich kolegů z mateřského koncernu.
Pomalu končí dvě klíčové dopravní stavby v Praze – Městský okruh s tunelem Blanka a dostavba trasy metra A do Motola. Jsou na obzoru nějaké další infrastrukturní stavby, které budete realizovat?
Výše zmiňované stavby jsou klíčové nejen pro řešení dopravní situace Prahy a jejích občanů, ale i pro společnost HOCHTIEF CZ, která se na těchto projektech velkou měrou podílí. V Praze je nyní před námi dlouho očekávaná rekonstrukce Ústřední čistírny odpadních vod, která je mimořádnou stavbou nejen z ekologického a technického hlediska, ale ovlivní také život velké části Pražanů. V dalších městech máme zakázky na realizaci vodohospodářských projektů, a to zejména staveb vodovodů a kanalizací a také několika čistíren odpadních vod.
V dopravní infrastruktuře je situace v oblasti veřejných zakázek stále složitá. Přesto se připravujeme na vypsání několika významných projektů v segmentu železničních staveb, a to zejména se zaměřením na tunelovéstavby, kde můžeme uplatnit naše dlouholeté lokální i mezinárodní zkušenosti.
V čem HOCHTIEF CZ participace na těchto velkých stavbách posunula, ať už v oblasti technologií nebo dalších zkušeností?
Obě zmiňované dopravní stavby patří mezi velmi složité inženýrské projekty, které jsou navíc trvale mediálně sledované. Projektové týmy proto byly po celou dobu pod velkým tlakem a zodpovědností za dokonalé technické řešení. I proto věřím, že získané zkušenosti a manažerské dovednosti z realizace takto náročné stavby budou do budoucna naší velkou konkurenční výhodou.
Podílíte se v rámci skupiny i na zakázkách v zahraničí?
Koncern HOCHTIEF má v současnosti jasně nastavenou obchodní strategii. Od funkčně orientovaného systému přechází k posilování regionální organizační struktury. V praxi to znamená, že každá regionální jednotka, jakou je například HOCHTIEF CZ, podniká a je zodpovědná pouze za svůj domácí trh. HOCHTIEF CZ nese například obchodní zodpovědnost za trh v České republice a na Slovensku, takže své obchodní a výrobní aktivity rozvíjíme právě v těchto dvou zemích. Nicméně naši experti jsou čas od času přizváni ke konzultacím do zahraničí, stejně tak jako my využíváme expertízu našich zahraničních kolegů.
Na Slovensku jste právě získali zatím největší zakázku v oblasti výstavby silnic a dálnic v historii HOCHTIEF CZ. Co to pro firmu znamená?
V minulých dnech jsme podepsali smlouvu a zahájili ve sdružení se společnostmi EUROVIA SK a SMS stavbu slovenské části dálnice D3 v úseku Žilina (Strážov) – Žilina (Brodno). Pro naši společnost je to nejen velký obchodní úspěch, který je výsledkem téměř roční práce mnoha kolegů z divize Dopravní stavby, ale je to i projekt, který svojí velikostí stabilizuje významnou část výrobní kapacity naší firmy na další tři roky. Navíc se jedná o mimořádně náročné inženýrské dílo, jehož realizace je pro nás velkou výzvou a profesní příležitostí pro řadu schopných techniků a také vytvoří desítky nových pracovních míst.
Může HOCHTIEF CZ čerpat ze zkušeností své matky, která sídlí v německém Essenu?
Nadnárodní sdílení zkušeností považuji bezpochyby za jednu z velkých konkurenčních výhod a silných stránek společnosti HOCHTIEF. Lokální jednotky využívají zkušenosti, reference i technickou podporu mateřské společnosti, a to jak při zpracovávání nabídek, tak i při vlastní realizaci náročnějších projektů. Právě za tímto účelem bylo v centrále společnosti v německém Essenu založeno Technické kompetenční centrum sdružující 220 expertů a zkušených specialistů, kteří mohou v různých fázích projektů působit i přímo v jednotlivých regionech. Spolupráce s Technickým kompetenčním centrem je pro HOCHTIEF CZ zároveň i způsob, jak může řídit technická rizika u velkých a technicky náročných projektů a kooperace nám také umožňuje rozšiřovat si svoji odbornou všestrannost. Je to flexibilní a efektivní model.
V čem vidíte výhody HOCHTIEF CZ oproti své konkurenci?
Jak už jsem zmiňoval, velkou výhodou je kvalitní, dlouholeté know-how poskytované nadnárodní mateřskou společností, v rámci jejíž majetkové struktury je i několik sesterských technologicky specializovaných firem. Přestože za výhodu považuji naši všestrannost, která nám umožňuje nabízet a realizovat široké spektrum staveb, tak současně připravujeme program na podporu investic do vlastní technologické specializace.
Velkou roli v konkurenceschopnosti hraje určitě i finanční stabilita a schopnost být pro zákazníka i pro naše dodavatele dlouhodobě spolehlivým partnerem. V neposlední řadě významnou roli hrají určitě i naši odborníci, kteří navazují na dlouholeté zkušenosti původní české stavební společnosti Vodní stavby n.p., jejíž nástupnickou společnost na přelomu tisíciletí převzala skupina HOCHTIEF. Zakázky proto realizujeme s podporou vlastních personálních kapacit i českých výrobních zdrojů.
Jak se pracuje v různorodém kolektivu?
Pokud se ptáte na moje zkušenosti a hodnocení kolektivu společnosti HOCHTIEF CZ, tak rád konstatuji, že zde pracují velmi kvalitní obchodní i výrobní týmy řízené zkušeným divizním managementem. Zaměstnáváme velké množství mladých lidí, kteří dokážou přejímat zkušenosti od starších kolegů a současně mají dostatek invence a chuti vnášet do práce nové pohledy a přístupy s využitím mezinárodně sdílených zkušeností a nástrojů. Pracovat v takovém kolektivu je pro mě uspokojující i inspirativní. Po předchozím období, kdy z úsporných důvodů muselo dojít k opakované redukci vlastních pracovníků, je poprvé od roku 2010 stav stabilizovaný a očekáváme opět postupný nárůst vlastních kapacit. Proto věřím, že do našich řad přilákáme i dostatek mladých absolventů.
Tomáš Koranda se narodil 21. 11. 1968 v Jindřichově Hradci, kde vystudoval gymnázium. Následně úspěšně absolvoval VUT v Brně, obor Ekonomika a řízení stavebnictví. Po promoci v roce 1993 nastoupil do menší stavební firmy, v roce 1995 přešel do pozice ekonoma v zahraniční akvizici u společnosti Skanska. V různých manažerských pozicích, včetně člena představenstva, působil u společnosti Skanska až do roku 2009. Od roku 2010 do února 2013, kdy nastoupil ke společnosti HOCHTIEF CZ a. s., pracoval pro společnost Alpine Bau jako ředitel závodu a prokurista společnosti. |