KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2010    Výběr z hlavních příčin železničního neštěstí ve Studénce

Výběr z hlavních příčin železničního neštěstí ve Studénce

Publikováno: 15.7.2010, Aktualizováno: 17.8.2010 09:14
Rubrika: 2010

Výběr z hlavních příčin železničního neštěstí ve Studénce na Novojičínsku, které se stalo před dvěma roky a vyžádalo si osm mrtvých a sedm desítek zraněných. Příčiny neštěstí na dnešní tiskové konferenci zveřejnil vedoucí vyšetřovacího týmu Jiří Jícha.

Příčiny neštěstí

  • chyby v projektu podpůrných konstrukcí
  • projekt nevzal v úvahu působení vodorovných sil přitažení mostu
  • podpůrné konstrukce byly navrženy bez rezerv na samé hranici únosnosti
  • most nebyl v přestávkách mezi jednotlivými kroky vysunutí ani zasunutí pevně ukotven k nepohyblivé konstrukci
  • v projektu nebyla jednoznačně předepsána výška a druh vypodložení mezi mostem a podpěrnou konstrukcí. Vypodložení bylo zbytečně vysoké, nestabilní a byly použity nesourodé a navzájem nespojené materiály
  • projekt vysunutí a zasunutí mostu zpracovali pracovníci více firem, a vznikly rozdílné dokumenty - nebyla zajištěna jejich provázanost a k navrženému postupu montáže nevydal souhlas hlavního projektanta opravy celého mostu
  • nebylo prováděno pravidelné měření polohy podpůrných konstrukcí, které byly navrženy prakticky bez rezerv a byly dostatečně únosné jen při dodržení ideální geometrie
  • za opěrou mostu na bílovecké straně bylo zjištěno špatné výškové usazení pojezdových drah
  • technologický předpis montáže byl vyhodnocen jako nedostatečný, přesto ani on nebyl dodržen
  • za opěrou na bílovecké straně mostu nebyly použity k podepření dvě dvojice vozíků, ale jen jedna
  • nebylo provedeno předepsané změření polohy mostu před zahájením zpětného zasunutí
  • technologický předpis vůbec neřešil tíhu přesouvaného mostu. Znalecký ústav konstatoval, že tíha přesouvaného mostu je rozhodující veličinou pro návrh technologie zasunutí. Ústav uvedl, že kdyby byl most při tažení zajišťován dostatečně naddimenzovaným kotvením v bílovecké opěře, je pravděpodobné, že by toto kotvení bylo schopno zabránit pohybu mostu, a tím i jeho kolapsu. Tím, že most nebyl ukotven, se prý v podstatě choval jak nezabrzděné auto na zvedáku.
  • strojvedoucí vlaku neměl žádnou možnost nehodě zabránit
  • most se zřítil nezávisle na počínání pracovníků zajišťujících drážní činnost a bylo jen věcí náhody, že spadl v době, kdy pod ním vlak nejel.
  • vyšetřování policie a Drážní inspekce nenašlo žádný předpis, který by stanovil povinnost pracovníkům provozovatele dráhy omezit rychlost projíždějících vlaků v době rekonstrukce mostu
  • nesporně posledním iniciačním krokem k havárii mostu byla závada z 6. srpna 2008, kdy se při zpětném zasunutí mostu vzpříčilo deset vozíků a most byl tažen i přes tyto vzpříčené vozíky
  • podpěrná konstrukce navržená bez jakýchkoliv rezerv se během rekonstrukce mostu asi dostala do geometricky neodpovídajícího stavu, což kvůli tomu, že nebyla zaměřena poloha a geometrie mostu, nebylo zjištěno, a stav tak nebyl napraven
  • zablokování vozíků a následné manipulace s mostem přivedly podpůrné konstrukce těsně před stav zhroucení
  • kritického 8. srpna 2008 ráno byly odbroušeny zbytky svarů připojujících kola vozíků k výsuvné dráze na příborské straně, následně byla na bílovické straně nesymetricky přizvedávána podpěrná konstrukce a v tomto okamžiku nějaký drobný a přitom nevyhnutelný impulz uvedl most spočívající v šikmé rovině na nakloněných podporách do pohybu, který s ohledem na chybějící kotvení k opěře již nebylo možné zastavit. Neexistence měření výšky mostu před zpětným zasunutím byla tedy fatální.
  • znalecký ústav Stavební fakulty ČVUT je přesvědčen o tom, že včasné a kvalifikovaně provedené geodetické zaměření by odhalilo nadměrné naklonění podpěr. Bylo by to varování, které by umožnilo havárii zabránit.
  • na pováženou je i skutečnost, že ani po nápravě závady, která se vyskytla 6. srpna 2008, nebyly přezkoumány všechny podmínky stanovené v technologickém předpisu, a tedy nebyl důkladně proměřen most a podpěrná konstrukce.
  • jedním z nejzávažnějších nedostatků byl zřejmě nedostatek systematického geodetického měření během celé opravy mostu včetně jednotlivých stádií vysouvání a zpětného zasouvání, uvedl zanlecký ústav.
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Role vegetace při snižování hluku ze silniční dopravyRole vegetace při snižování hluku ze silniční dopravy (125x)
Článek je zaměřen na možnosti využití zeleně v rámci protihlukových opatření. Úvodem jsou shrnuty různé typy vegetace a ...
Stavební firma TCHAS změnila názevStavební firma TCHAS změnila název (34x)
Stavební společnost TCHAS změnila svůj obchodní název. Nové jméno – Eiffage Construction Česká republika – f...
Islandskými tunely se jezdí!Islandskými tunely se jezdí! (29x)
Cesta na Islandu ze Siglufjörđuru do Ólafsfjörđuru v létě měřila 62 a v zimě 234 km. V sobotu 2. října ji na pouhýc...

NEJlépe hodnocené související články

Olomouc má šanci získat dotaci 200 mil. Kč na tramvajovou trať (5 b.)
Olomoucká radnice má šanci získat dotaci zhruba 200 milionů korun z programu švýcarsko-české spolupráce na stavbu nové t...
Ředitelství silnic bude při plánování staveb spolupracovat s ČVUT (5 b.)
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo tříletou smlouvu o spolupráci s Českým vysokým učením technickým. Odborníci ...
První železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologiíPrvní železniční přejezd ve Spojených státech je zabezpečen českou technologií (5 b.)
Odborníci z české společnosti AŽD Praha dokončili v americkém Nashvillu zabezpečení železničního přejezdu s výstražníky ...

NEJdiskutovanější související články

Železničáři pohrozili stávkou kvůli zdanění režijních jízdenek (6x)
Sedm železničních odborových svazů dnes pohrozilo vyhlášením generální stávky kvůli zdanění zaměstnaneckých výhod, přede...
VIDEO: Problém výstavby obchvatu Frýdku-Místku se táhne řadu let (3x)
Výstavba obchvatu Frýdku-Místku je ožehavým tématem už od poloviny devadesátých let, kdy byla schválena takzvaná jižní v...
VIDEO: Modernizace trati Votice - Benešov u Prahy (3x)
Stavba je součástí transevropské železniční sítě a IV. národního železničního koridoru Děčín státní hranice - Praha - Be...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice