Všeruby u Plzně se dočkaly obchvatu, vozy s kamením je minou
Rubrika: 2011
Malá obec Všeruby u Plzně poblíž největšího lomu kamene v regionu se po desetiletém snažení dočkala obchvatu, který vyvedl těžkou dopravu mimo zástavbu. Nová tříkilometrová silnice, která se otevřela řidičům, zlepší dopravní napojení regionu a přinese výrazně bezpečnější a plynulejší provoz. ČTK to dnes řekl Martin Vít ze Správy a údržby silnic Plzeňského kraje. Lidé v obci, přes jejíž náměstí jezdily denně kamiony s kamenem, se přestali bát přecházet ulici.
Silnice měla podle Víta původně stát 130 milionů korun, ale díky konkurenci dodavatelů v krizi stavebnictví přišla na 110 milionů Kč. EU dá 92,5 procenta nákladů, zbytek kraj.
"Pro Všeruby je to velká úleva," řekl místostarosta Miroslav Falkenauer. Obchvat vede kilometr za posledními domy a vyhne se i ostatním vesnicím. "Zcela vyloučil těžkou dopravu ze Všerub. Přes náměstí už nejezdí desítky až stovky automobilů s kamenem z nedalekého lomu Zahrádka. Většina z nich směřovala právě přes nás," dodal. Ložisko má zásobu na více než 50 let.
Všeruby nyní mohou rekonstruovat rozbité náměstí, kde velký provoz zhoršoval bezpečnost lidí a statiku domů. Vzhledem k tomu, že je náměstí v údolí, držel se tam také smog. V centru je škola, zdravotní středisko, obchody a lékárna. "Náměstí zcela přestavíme. Příští rok, kdy obec oslaví 800 let výročí, chceme začít," dodal Falkenauer.
Obec s více než tisícovkou obyvatel zažívá podle místostarosty v posledních dvou letech výraznou expanzi, když počet obyvatel vzrostl o 150. V obci jsou tři bytové zóny. Nový územní plán potvrdil další rozvojové plochy; potenciál rozvoje je podle místostarosty velký.
Novou silnici připravoval kraj od roku 2004. Je komunikací třetí třídy a na posledním krátkém úseku i druhé třídy, napojila se na silnici II/205 z Kaznějova na Město Touškov. Na hlavní tah Plzeň - Karlovy Vary vyústil obchvat o 200 metrů nad problematickou křižovatkou u hostince U Krystlů.
Právě s tímto výjezdem je ale podle starosty Všerub Jaroslava Schejbala problém. Místo rovného závěrečného úseku před vjezdem na hlavní "karlovarskou" vzniklo esíčko, které je pro nákladní vozy špatně průjezdné, a dva protijedoucí se tam těžko vyhnou. Některé "náklaďáky" tak jezdí přes Nevřeň, jejíž občané už si stěžují. "Prodej pozemků bojkotovali dva soukromníci, a tak se jim silnice musela vyhnout. Teď je to tam těžce nepříjemné a bohužel to odnášejí okolní obce," dodal. Podle krajského radního pro dopravu Jaroslava Bauera (ČSSD) byly požadavky vlastníků nesplnitelné a v době přípravy stavby ještě nebyl zákon o vyvlastňování.
Počet vozidel v lokalitě přibývá. Hodně lidí jezdí do nedalekého supermarketu a nové domy se postavily ve Městě Touškově i Chotíkově.
Nová silnice o délce 3,14 kilometru začíná nad Všeruby u Slatiny, kde vjíždí na zemědělské pozemky a vyúsťuje za restaurací Lipovka na silnici II/205, která propojuje silnice I/20 a I/27 a supluje chybějící západní okruh kolem Plzně. "Silnice II/205 a navazující II/180 odvádí zejména těžkou nákladní dopravu mimo město Plzeň s napojením na dálnici D5 přes Touškov a Myslinku," uvedl Vít.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.