KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Vodní výstavbu spíš než výkupy půdy komplikují ekologické posudky

Vodní výstavbu spíš než výkupy půdy komplikují ekologické posudky

Publikováno: 30.9.2011, Aktualizováno: 3.10.2011 13:54
Rubrika: 2011

Výstavbu významných vodních děl v Česku nekomplikují výkupy pozemků, ale průtahy kolem posudku dopadu na životní prostředí. ČTK to dnes řekl tajemník Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Jiří Aster v souvislosti s novou možností vyvlastňovat kvůli stavbám ve veřejném zájmu pozemky pro vybrané vodní stavby a energetickou infrastrukturu. Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která možnosti vyvlastnění rozšiřuje, nabude účinnosti 1. října.

Nejdůležitější připravovanou stavbou pro tuzemské rejdaře je plavební stupeň v Děčíně. Pozemky pro výstavbu jezu podle Astera patřily zejména Povodí Labe, děčínskému magistrátu a společnosti České přístavy. Soukromým vlastníkům patřilo jen minimum potřebných pozemků, podle Astera se tak v Děčíně nevyskytly komplikace jako v případě sporu o půdu statkářky Ludmily Havránkové, který zdržel přípravu dálnice D11 o 17 let.

Výstavbu jezu naproti tomu oddaluje schvalování posudku o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Ministerstvo životního prostředí koncem května vrátilo dokumentaci EIA k přepracování, Ředitelství vodních cest (ŘVC) slíbilo zapracovat připomínky MŽP do dokumentace do konce letošního roku. Provozovatelé nákladní vodní dopravy se i tak obávají, že průtahy stavbu zdrží o další roky.

Původně se zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury měl týkat pouze budování komunikace R35, v současné podobě se vztahuje na veškerou dopravní infrastrukturu. Kromě zmíněného jezu na Labi má novela usnadnit výstavbu protipovodňových opatření a dalších bloků Jaderné elektrárny Temelín.

Institut vyvlastnění bude moci investor využít tehdy, pokud se nedohodne na odkupu pozemků pro plánovanou stavbu. Novela také mění proces stavebního řízení v zákonem stanovených případech. Zatímco podle původní předlohy by musel příslušný stavební úřad na žádost stavebníka závazně spojit stavební a územní řízení, nyní toto rozhodnutí bude záviset ve vybraných případech na jeho úvaze. Má také platit, že dotčeným stavebním úřadem bude speciální úřad, tedy úřad zaměřený na silniční, železniční a vodní stavby, a nikoli stavební úřad v obci s rozšířenou působností.

Velké naděje do zákona vkládají především osoby zainteresované na výstavbě pozemních komunikací, například stavitelé a dopravci. V budoucnu by zákon mohl podle Svazu dopravy pomoci vyřešit riziko vracení dotací z EU. "Zdroje, které používáme z operačního programu Doprava, nás zavazují, že do stanoveného termínu příslušné stavby dokončíme," vysvětlil výkonný ředitel svazu Petr Kašík. Kvůli průtahům s pozemky se podle něj téměř jistě nepodaří dokončit v termínu výstavbu dálnice D8.

Podle profesora Petra Moose z Dopravní fakulty ČVUT norma kromě urychlení výstavby slibuje rovněž výrazné zlevnění silničních staveb. Odpadnout by tak měly praktiky spekulativního zvyšování cen pozemků v místech plánovaných infrastrukturních staveb.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (42x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (35x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...
Německá průchozí dálnice 2. díl (28x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR vydává druhý a poslední díl publikace o tzv. německé průchozí dálnici pánů Lídla a Jandy....

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice