Vodní výstavbu spíš než výkupy půdy komplikují ekologické posudky
Rubrika: 2011
Výstavbu významných vodních děl v Česku nekomplikují výkupy pozemků, ale průtahy kolem posudku dopadu na životní prostředí. ČTK to dnes řekl tajemník Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Jiří Aster v souvislosti s novou možností vyvlastňovat kvůli stavbám ve veřejném zájmu pozemky pro vybrané vodní stavby a energetickou infrastrukturu. Novela zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury, která možnosti vyvlastnění rozšiřuje, nabude účinnosti 1. října.
Nejdůležitější připravovanou stavbou pro tuzemské rejdaře je plavební stupeň v Děčíně. Pozemky pro výstavbu jezu podle Astera patřily zejména Povodí Labe, děčínskému magistrátu a společnosti České přístavy. Soukromým vlastníkům patřilo jen minimum potřebných pozemků, podle Astera se tak v Děčíně nevyskytly komplikace jako v případě sporu o půdu statkářky Ludmily Havránkové, který zdržel přípravu dálnice D11 o 17 let.
Výstavbu jezu naproti tomu oddaluje schvalování posudku o vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Ministerstvo životního prostředí koncem května vrátilo dokumentaci EIA k přepracování, Ředitelství vodních cest (ŘVC) slíbilo zapracovat připomínky MŽP do dokumentace do konce letošního roku. Provozovatelé nákladní vodní dopravy se i tak obávají, že průtahy stavbu zdrží o další roky.
Původně se zákon o urychlení výstavby dopravní infrastruktury měl týkat pouze budování komunikace R35, v současné podobě se vztahuje na veškerou dopravní infrastrukturu. Kromě zmíněného jezu na Labi má novela usnadnit výstavbu protipovodňových opatření a dalších bloků Jaderné elektrárny Temelín.
Institut vyvlastnění bude moci investor využít tehdy, pokud se nedohodne na odkupu pozemků pro plánovanou stavbu. Novela také mění proces stavebního řízení v zákonem stanovených případech. Zatímco podle původní předlohy by musel příslušný stavební úřad na žádost stavebníka závazně spojit stavební a územní řízení, nyní toto rozhodnutí bude záviset ve vybraných případech na jeho úvaze. Má také platit, že dotčeným stavebním úřadem bude speciální úřad, tedy úřad zaměřený na silniční, železniční a vodní stavby, a nikoli stavební úřad v obci s rozšířenou působností.
Velké naděje do zákona vkládají především osoby zainteresované na výstavbě pozemních komunikací, například stavitelé a dopravci. V budoucnu by zákon mohl podle Svazu dopravy pomoci vyřešit riziko vracení dotací z EU. "Zdroje, které používáme z operačního programu Doprava, nás zavazují, že do stanoveného termínu příslušné stavby dokončíme," vysvětlil výkonný ředitel svazu Petr Kašík. Kvůli průtahům s pozemky se podle něj téměř jistě nepodaří dokončit v termínu výstavbu dálnice D8.
Podle profesora Petra Moose z Dopravní fakulty ČVUT norma kromě urychlení výstavby slibuje rovněž výrazné zlevnění silničních staveb. Odpadnout by tak měly praktiky spekulativního zvyšování cen pozemků v místech plánovaných infrastrukturních staveb.
Autor
Společnost KONSTRUKCE Media, s.r.o. využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.