KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Veřejní investoři říkají, že stát neposkytuje potřebnou podporu pro digitalizaci stavebnictví. Klíčové je financování pilotních projektů

Veřejní investoři říkají, že stát neposkytuje potřebnou podporu pro digitalizaci stavebnictví. Klíčové je financování pilotních projektů

Publikováno: 17.4.2019
Rubrika: Aktuality

Společnost CEEC Research zpracovala mezi veřejnými investory průzkum věnovaný digitalizaci stavebnictví, ze kterého mimo jiné vyplynulo, že 84 % z nich nepociťuje ze strany státu dostatečnou podporu pro vzdělávání v efektivním uplatňování metody BIM. Od roku 2022 přitom stát ukládá těmto investorům povinnost využívat metodu BIM u všech nadlimitních stavebních zakázek. Vyvstává tak otázka, zda bude Česko včas připraveno na digitalizaci stavebnictví.

„Investice do IT společností a digitalizace procesů ve stavebnictví je jedním ze strategických pilířů Sudopu Group. V horizontu tří let do něj investujeme 0,5 miliardy korun,“ uvedl Jan Kout, předseda představenstva Sudop Group. „Chceme systematicky budovat v rámci skupiny novou byznys větev a přenášet principy z IT do stavebnictví a tím podpořit jeho modernizaci. Vývoj stavebnictví směrem k digitalizaci je nevyhnutelný a tyto investice nás podpoří, že budeme v oblastech projektové a inženýrské činnosti lídrem i nadále,“ vysvětlil Kout. 

Metoda BIM (informační model stavby) zavádí do procesu stavby, od jejího návrhu přes výstavbu až po správu, digitální technologie, které dokážou eliminovat chyby, urychlit realizaci a přinést nemalé úspory. Ty mohou dosahovat u výstavby a správy staveb až 20 % nákladů na celý životní cyklus stavby, ušetřit tak lze miliardy korun. Podle propočtů ministerstva průmyslu a obchodu by mohl BIM v ČR ušetřit v případě veřejných stavebních zakázek až 23,7 mld. Kč ročně. S tím, že využití digitálního nástroje na správu a údržbu může přinést finanční úspory, souhlasí podle průzkumu 90 % veřejných investorů.

„Zavedení BIM je rozhodně správným krokem. Zatímco například ve strojírenství jsou podobné postupy již řadu let standardem, stavebnictví v tomto ohledu zaspalo a velká většina procesů probíhá papírově. Informační model stavby tak dokáže přenést stavebnictví ze „středověku“, od kterého se některé procesy principiálně nezměnily, konečně do 21. století,“ řekl Pavel Havlíček, generální ředitel Sudop Group.

Příprava odborníků a úředníků má zpoždění

Otazníkem tak zůstává jen proces zavádění BIM do praxe. Protože je potřeba proškolit stovky úředníků na straně investorů i odborníků na straně dodavatelů. Vybavenost zkušenými odborníky pro definici strategie zavedení BIM v rámci své organizace potvrdilo pouze 9 % veřejných investorů. „Nedostatečnou podporu ze strany státu pro vzdělávání v efektivním uplatňování metody BIM v rámci své praxe pociťuje 84 procent veřejných investorů,“ uvedl Jiří Vacek, ředitel společnosti CEEC Research. Sudop Group jakožto lídr v oblasti digitalizace stavebnictví proto otevřel BIM školicí centrum a poskytuje vzdělávací semináře, aby usnadnil a urychlil zavádění metody BIM.

Centrem již prošly první desítky lidí. To ale představuje jen zlomek potřebný k tomu, abychom mohli říci, že jsme na rok 2022 připraveni. „V tomto ohledu je potřeba zmínit aktivitu SŽDC, která dle mého názoru k problematice zavádění BIM přistupuje velmi zodpovědně a v roce 2022 bude připravena,“ řekl Tomáš Slavíček, generální ředitel společnosti Sudop Praha, pod kterou BIM školicí centrum spadá.

Strategické investice do digitalizace

Není to však jediná aktivita, kterou Sudop Group v oblasti digitalizace stavebnictví vyvíjí. Před rokem založila dceřinou společnost zaměřenou na informační technologie Sudop Consulting and Information Technology a.s. (Sudop CIT), jejímž prostřednictvím vstoupila do softwarové společnosti LinkSoft Technologies a.s. Nově založila také společnost BIM Consulting, jejímž cílem je pomáhat firmám a institucím se zaváděním a využíváním metodiky BIM. Jak ukázal průzkum, jde o prozřetelný krok, protože téměř polovina dotázaných investorů plánuje pro definici strategie zavedení BIM využít služeb soukromého sektoru.

„Jsem přesvědčen, že v situaci, jako je ta současná, je úkolem soukromého sektoru spolupracovat s veřejnými investory a proces změny podporovat, například vlastními investicemi v rámci pilotních projektů. Několik takových pilotních projektů jsme si již interně, ale také ve spolupráci s veřejnými investory, provedli a vyhodnotili. Tím jsme získali jasnou praktickou zkušenost,“ přiblížil strategii skupiny SUDOP Jan Kout.

Důležitost role soukromého sektoru v procesu digitalizace potvrzují také sami veřejní investoři. Prakticky 9 z 10 dotázaných (89 %) považuje v této oblasti za vhodné využití praxe ze soukromého sektoru a uvítali by možnost konzultovat řešení z pohledu best/bad practice.

Pilotní projekty

V tomto turbulentním prostředí už však začaly vznikat pilotní projekty využívající BIM, jejichž zadavatelem jsou veřejní investoři. Na řadě z nich se přitom podíleli odborníci ze skupiny Sudop Group.

„Realizace pilotních projektů je klíčová pro nastavení způsobu, jakým má využívání metodiky BIM v praxi fungovat, pomůže odhalit a vyřešit případné překážky a přispěje tak k hladkému přechodu na nový způsob práce,“ řekl Tomáš Slavíček.


Prezentaci společnosti SUDOP GROUP na téma: "2022: zlom ve výstavbě dopravní infrastruktury. Bude ČR včas připravena na digitalizaci stavebnictví?" naleznete v PDF ZDE.

Studie digitalizace ve stavebnictví 2019 v PDF ZDE.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
budova AOBMetro D - BIM - pohled z nástupiště do technologie

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Nové mapy postupu výstavby dálnic a rychlostních silnic v letech 2008 - 2010 (49x)
Zatímco v letech 2001 - 2005 bylo na území České republiky uvedeno do provozu pouze 89 kilometrů dálnic a rychlostních s...
Spustili jsme novou podobu webových stránek! (47x)
Vážené čtenářky a čtenáři časopisu SILNICE ŽELEZNICE, po více než 10 letech se od roku 2020 změnila tvář on-line verze ...
Dálnicemi se mají stát železniční koridory (43x)
Železnice jako důležitá součást dopravní infrastruktury musí být moderní a konkurenceschopná. Bez budování tranzitních k...

NEJlépe hodnocené související články

Praha bude mít další čtyřkolejný traťový úsek (5 b.)
Začíná přestavba důležité spojnice Prahy a Berouna podél řeky Berounky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes sla...
Vlaky na Teplicku zrychlí, lidé z Litvínova získají přímé spojení s krajskou metropolí (5 b.)
Železnice v podkrušnohorské oblasti Ústeckého kraje projde v následujícím období výraznou proměnou. Správa železniční do...
Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (5 b.)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...

NEJdiskutovanější související články

Nepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskemNepodlehli jsme mámení a stavíme se ziskem (1x)
Skanska prošla v posledních třech letech rozsáhlými změnami, které mají firmu připravit na dlouhodobou prosperitu. Jak s...
Český vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný betonČeský vynález přináší revoluci do stavebnictví. Skanska začala používat recyklovaný beton (1x)
Zbytky ze zdemolovaných staveb představují až polovinu všech odpadů vyprodukovaných v České republice. Kameniva, které j...
Dálnice D47 se osvědčila - šetří čas i peníze řidičů (1x)
Loni v listopadu byl mezi Bělotínem a Bílovcem zprovozněn poslední chybějící úsek dálnice D1 z Lipníku nad Bečvou do Ost...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice