KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Veřejné zakázky v dopravním stavitelství: Jak korupce ovlivňuje jejich cenu?

Veřejné zakázky v dopravním stavitelství: Jak korupce ovlivňuje jejich cenu?

Publikováno: 8.11.2011
Rubrika: 2011

Předkládáme vám závěry z letošního druhého diskusního setkání z cyklu Dopravní infrastruktura ČR. S každou tezí máte možnost vyjádřit svůj nesouhlas, a to do pátku 11. 11. 2011. Můžete připojit i vlastní tezi – tu předložíme celému opinion poolu k posouzení. Stanovisko opinion poolu zveřejníme po odsouhlasení všech závěrů na našich internetových stránkách www.ivd.cz.

Účastníci odborné diskuse, kteří se 20. října 2011 sešli v pražském hotelu Marriott, se shodli, že případná korupce a předražení některých veřejných zakázek jsou vyvolané chybným procesem jejich zadávání. Mezi hlavní problémy řadí odborníci zejména nízký počet účastníků přihlášených do výběrových řízení, netransparentnost a vysoké cenové limity. Dosavadní praxi by měla změnit novela zákona o veřejných zakázkách, kterou v současné době projednává Poslanecká sněmovna.

Diskuse se zúčastnili:

Miroslav Kalous, náměstek ministra pro místní rozvoj, zdůraznil, že meziroční pokles zakázek ve stavebnictví je výrazný. Jedná se o částku 40 miliard Kč, která se výhledově nebude snižovat. Nesouhlasí také s prodejem zemědělských parcel za cenu stavebních jen proto, že by se z nich mohl v budoucnu stát pozemek, na kterém povede dopravní stavba.

Ředitel ÚRS Praha František Glazar ve svém příspěvku hovořil o základních faktorech cenotvorby stavebních zakázek. Vlastní struktura nákladů musí být zadavatelem jednoznačně definovaná tak, aby bylo jasné, jaké pracovní úkony cena zahrnuje. Uvedl také, že nedostatečné množství zakázek
v dopravním stavebnictví, jejichž počet od roku 2008 klesl o 40 %, vede k cenovým válkám.

Miloslav Kala, viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu, na příkladech ukázal, že po schválení investičního záměru dochází v průběhu jeho realizace k podstatným změnám ekonomických parametrů, a to bez dostačujícího odůvodnění. Zakázka se pak prodražuje řádově i o desítky procent.

Poradce premiéra Jan Pavel poukázal na nízký počet uchazečů ve veřejných zakázkách a na netransparentnost výběrových řízení. Až jedna pětina veřejných zakázek je zadána na základě nabídky jednoho dodavatele. Kvůli vysokým cenovým limitům, které jsou v ČR třetí nejvyšší v EU, se velké množství zakázek nezveřejňuje na internetu, a tím pádem nepodléhají kontrole ÚOHS.

Viceprezident České asociace konzultačních inženýrů Vladimír Veselý konstatoval, že v porovnání s evropským průměrem jsou české dopravní stavby cenově srovnatelné. Zbytečné navyšování ceny staveb pramení nikoli z korupce, ale z dlouhodobě neřešených systémových chyb. Jejich odstraněním se podle něj na dopravních stavbách ušetří náklady ve výši 5 – 15 %.

Martin Lukáš ze společnosti Weinhold Legal, která se podílela na přípravách novely zákona o veřejných zakázkách, poukázal na nejdůležitější změny v zákoně. Jsou jimi snížení zákonných limitů hodnotitelů, upřesnění vymezení profilu zadavatele, zpřesnění pojmu zadávací dokumentace a další. Hlavním cílem novely je zejména odstranění systémových chyb a vágních formulací.

 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (43x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Oprava dalšího úseku tramvajové trati v Liberci stála 124 mil. Kč (32x)
V Liberci skončily práce na modernizaci dalšího úseku tramvajové trati směrem na Vratislavice. Oprava 950 metrů dlouhého...
Německá průchozí dálnice 2. díl (28x)
Ředitelství silnic a dálnic ČR vydává druhý a poslední díl publikace o tzv. německé průchozí dálnici pánů Lídla a Jandy....

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice