Veřejné zakázky v dopravním stavitelství: Jak korupce ovlivňuje jejich cenu?
Rubrika: 2011
Předkládáme vám závěry z letošního druhého diskusního setkání z cyklu Dopravní infrastruktura ČR. S každou tezí máte možnost vyjádřit svůj nesouhlas, a to do pátku 11. 11. 2011. Můžete připojit i vlastní tezi – tu předložíme celému opinion poolu k posouzení. Stanovisko opinion poolu zveřejníme po odsouhlasení všech závěrů na našich internetových stránkách www.ivd.cz.
Účastníci odborné diskuse, kteří se 20. října 2011 sešli v pražském hotelu Marriott, se shodli, že případná korupce a předražení některých veřejných zakázek jsou vyvolané chybným procesem jejich zadávání. Mezi hlavní problémy řadí odborníci zejména nízký počet účastníků přihlášených do výběrových řízení, netransparentnost a vysoké cenové limity. Dosavadní praxi by měla změnit novela zákona o veřejných zakázkách, kterou v současné době projednává Poslanecká sněmovna.
Diskuse se zúčastnili:
Miroslav Kalous, náměstek ministra pro místní rozvoj, zdůraznil, že meziroční pokles zakázek ve stavebnictví je výrazný. Jedná se o částku 40 miliard Kč, která se výhledově nebude snižovat. Nesouhlasí také s prodejem zemědělských parcel za cenu stavebních jen proto, že by se z nich mohl v budoucnu stát pozemek, na kterém povede dopravní stavba.
Ředitel ÚRS Praha František Glazar ve svém příspěvku hovořil o základních faktorech cenotvorby stavebních zakázek. Vlastní struktura nákladů musí být zadavatelem jednoznačně definovaná tak, aby bylo jasné, jaké pracovní úkony cena zahrnuje. Uvedl také, že nedostatečné množství zakázek
v dopravním stavebnictví, jejichž počet od roku 2008 klesl o 40 %, vede k cenovým válkám.
Miloslav Kala, viceprezident Nejvyššího kontrolního úřadu, na příkladech ukázal, že po schválení investičního záměru dochází v průběhu jeho realizace k podstatným změnám ekonomických parametrů, a to bez dostačujícího odůvodnění. Zakázka se pak prodražuje řádově i o desítky procent.
Poradce premiéra Jan Pavel poukázal na nízký počet uchazečů ve veřejných zakázkách a na netransparentnost výběrových řízení. Až jedna pětina veřejných zakázek je zadána na základě nabídky jednoho dodavatele. Kvůli vysokým cenovým limitům, které jsou v ČR třetí nejvyšší v EU, se velké množství zakázek nezveřejňuje na internetu, a tím pádem nepodléhají kontrole ÚOHS.
Viceprezident České asociace konzultačních inženýrů Vladimír Veselý konstatoval, že v porovnání s evropským průměrem jsou české dopravní stavby cenově srovnatelné. Zbytečné navyšování ceny staveb pramení nikoli z korupce, ale z dlouhodobě neřešených systémových chyb. Jejich odstraněním se podle něj na dopravních stavbách ušetří náklady ve výši 5 – 15 %.
Martin Lukáš ze společnosti Weinhold Legal, která se podílela na přípravách novely zákona o veřejných zakázkách, poukázal na nejdůležitější změny v zákoně. Jsou jimi snížení zákonných limitů hodnotitelů, upřesnění vymezení profilu zadavatele, zpřesnění pojmu zadávací dokumentace a další. Hlavním cílem novely je zejména odstranění systémových chyb a vágních formulací.