Veřejné zakázky trpí nízkým počtem účastníků a neprůhledností tendrů
Rubrika: 2011
Případná korupce a předražení některých veřejných zakázek jsou vyvolané chybným procesem jejich zadávání. Shodla se na tom většina účastníků včerejší odborné debaty pořádané Institutem pro veřejnou diskusi. Systémové nedostatky by měla vyřešit novela zákona o veřejných zakázkách z dílny expertní skupiny Ministerstva pro místní rozvoj, kterou v současné době ve druhém čtení projednává Poslanecká sněmovna.
Mezi hlavní problémy výběrových řízení patří zejména jejich netransparentnost a malé množství účastníků v jednotlivých tendrech. Podle Jana Pavla, poradce premiéra a člena NERVu, prošlo v roce 2009 pouze 45 % trhu veřejných zakázek přes otevřená zadávací řízení. Značná část prostředků se ukrývala v tzv. zakázkách malého rozsahu, které nejsou zveřejňovány na internetu a které nepodléhají kontrole ÚOHS. Neprůhlednosti veřejných zakázek napomáhá zejména vysoký cenový limit, který je třetím nejvyšším v EU.
Dalším zásadním problémem současné praxe zadávání veřejných zakázek je nízká míra konkurence. V České republice se průměrně přihlásí do výběrového řízení tři firmy, což nás řadí na chvost žebříčku zemí Evropské unie. Navíc jedna pětina z nich je realizována na základě jediné nabídky. Malé množství zájemců o tendry je problémem všech postkomunistických zemí.
„Při neadekvátní účasti se snižuje šance na to, že zadavatel vybere odpovídající firmu. Navíc existuje riziko, že se uchazeči mezi sebou domluví o rozdělení zakázek a tím podporují korupční prostředí,“ říká Jan Pavel. Podle jeho výpočtů se v otevřeném zadávacím řízení, kam se přihlásí velké množství uchazečů, povede snížit cenu zakázky až o 10 % oproti původnímu předpokladu.
Tvůrci novely zákona o veřejných zakázkách, mezi něž patří mimo jiné i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, členové vlády a advokátní kancelář Weinhold Legal, očekávají změnu zadávání veřejných zakázek tak, aby se omezila korupční rizika. Snaží se například vytvořit větší konkurenční prostředí. „Požadujeme, aby všechna nabídková řízení, do kterých se přihlásí méně než 3 zájemci, byla zrušena. Zadavatel by pak musel upravit parametry tak, aby se soutěže mohlo zúčastnit více subjektů,“ představil návrhy expertní skupiny Martin Lukáš ze společnosti Weinhold Legal.
Autoři novely také doporučují využívat kritérium nejnižší cenové nabídky. Dnes se v tendrech přikládá velká váha kvalitě, pod kterou se skrývají například i sankce za nedodržení termínu. Kvalita by ale měla být napříště součástí zadávací dokumentace a měla by být přesně definována. Tím pádem by se ve výběrovém řízení sešly pouze ty nabídky, které danou míru kvality splňují.
Většina účastníků odborné debaty si také stěžovala na tristní stav investic do stavebnictví, jejichž meziroční propad činí až 40 miliard korun. Od roku 2008 klesl počet stavebních zakázek v České republice o 40 % a za poslední dva roky nebyl realizován žádný významný dopravní projekt. „V nejbližší době není možné očekávat žádné větší investice do dopravního stavebnictví, zejména z důvodu nedostatku finančních zdrojů,“ potvrdil nepříznivý trend Miroslav Kalous, náměstek ministra MMR.