KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8441
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2011    Veřejné zakázky trpí nízkým počtem účastníků a neprůhledností tendrů

Veřejné zakázky trpí nízkým počtem účastníků a neprůhledností tendrů

Publikováno: 25.10.2011, Aktualizováno: 31.10.2011 11:20
Rubrika: 2011

Případná korupce a předražení některých veřejných zakázek jsou vyvolané chybným procesem jejich zadávání. Shodla se na tom většina účastníků včerejší odborné debaty pořádané Institutem pro veřejnou diskusi. Systémové nedostatky by měla vyřešit novela zákona o veřejných zakázkách z dílny expertní skupiny Ministerstva pro místní rozvoj, kterou v současné době ve druhém čtení projednává Poslanecká sněmovna.

Mezi hlavní problémy výběrových řízení patří zejména jejich netransparentnost a malé množství účastníků v jednotlivých tendrech. Podle Jana Pavla, poradce premiéra a člena NERVu, prošlo v roce 2009 pouze 45 % trhu veřejných zakázek přes otevřená zadávací řízení. Značná část prostředků se ukrývala v tzv. zakázkách malého rozsahu, které nejsou zveřejňovány na internetu a které nepodléhají kontrole ÚOHS. Neprůhlednosti veřejných zakázek napomáhá zejména vysoký cenový limit, který je třetím nejvyšším v EU.

Dalším zásadním problémem současné praxe zadávání veřejných zakázek je nízká míra konkurence. V České republice se průměrně přihlásí do výběrového řízení tři firmy, což nás řadí na chvost žebříčku zemí Evropské unie. Navíc jedna pětina z nich je realizována na základě jediné nabídky. Malé množství zájemců o tendry je problémem všech postkomunistických zemí.

„Při neadekvátní účasti se snižuje šance na to, že zadavatel vybere odpovídající firmu. Navíc existuje riziko, že se uchazeči mezi sebou domluví o rozdělení zakázek a tím podporují korupční prostředí,“ říká Jan Pavel. Podle jeho výpočtů se v otevřeném zadávacím řízení, kam se přihlásí velké množství uchazečů, povede snížit cenu zakázky až o 10 % oproti původnímu předpokladu.

Tvůrci novely zákona o veřejných zakázkách, mezi něž patří mimo jiné i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, členové vlády a advokátní kancelář Weinhold Legal, očekávají změnu zadávání veřejných zakázek tak, aby se omezila korupční rizika. Snaží se například vytvořit větší konkurenční prostředí. „Požadujeme, aby všechna nabídková řízení, do kterých se přihlásí méně než 3 zájemci, byla zrušena. Zadavatel by pak musel upravit parametry tak, aby se soutěže mohlo zúčastnit více subjektů,“ představil návrhy expertní skupiny Martin Lukáš ze společnosti Weinhold Legal.

Autoři novely také doporučují využívat kritérium nejnižší cenové nabídky. Dnes se v tendrech přikládá velká váha kvalitě, pod kterou se skrývají například i sankce za nedodržení termínu. Kvalita by ale měla být napříště součástí zadávací dokumentace a měla by být přesně definována. Tím pádem by se ve výběrovém řízení sešly pouze ty nabídky, které danou míru kvality splňují.

Většina účastníků odborné debaty si také stěžovala na tristní stav investic do stavebnictví, jejichž meziroční propad činí až 40 miliard korun. Od roku 2008 klesl počet stavebních zakázek v České republice o 40 % a za poslední dva roky nebyl realizován žádný významný dopravní projekt. „V nejbližší době není možné očekávat žádné větší investice do dopravního stavebnictví, zejména z důvodu nedostatku finančních zdrojů,“ potvrdil nepříznivý trend Miroslav Kalous, náměstek ministra MMR.
 

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (39x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí (39x)
Doprava z Brna do Vídně se po roce 2018 výrazně zrychlí. Umožní to dostavba dálnice na rakouské straně až do Poysdorfu a...
Odborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozuOdborná konference Hluk 2011 – letos nově i o hluku z leteckého provozu (26x)
Třetí ročník odborné konference HLUK s podtitulem Snižování hlukových zátěží se konal 10. listopadu 2011 v Konferenčním ...

NEJlépe hodnocené související články

Boží Dar chystá opravu silnice na Klínovec a nové inženýrské sítě (5 b.)
Boží Dar chystá rekonstrukci silnice na Klínovec, a to v úseku od křižovatky na Vejprty až na nejvyšší vrchol Krušných h...
ŘSD uvede do provozu část křižovatkyDobrovského - Svitavská radiála v Brně (5 b.)
Týden před vánocemi brněnský závod Ředitelství silnic a dálnic ČR významně uleví dopravní situaci v moravské metropoli. ...
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích jsou cyklistům obousměrné (5 b.)
Čtyři jednosměrné ulice v Pardubicích se cyklistům otevřely v obou směrech. Jsou to Sezemická, Jindřišská a dvě krátké u...

NEJdiskutovanější související články

Trasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobuTrasa D pražského metra nabývá v rukách projektantů konkrétní podobu (7x)
Od druhé poloviny minulého století se celosvětově zaznamenává výrazný a stále vzrůstající přesun venkovského obyvatelstv...
Evropské peníze na další velký dopravní projekt (4x)
Řídící orgán Operačního programu Doprava dosáhl prosazení dalšího velkého železničního projektu u Evropské komise. V min...
Mladí architekti navrhli novou podobu brněnského nádraží v centru (2x)
Skupina mladých architektů navrhla novou podobu brněnského železničního nádraží při zachování jeho polohy v centru. Před...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice